/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmper på korrespondance
Fra : JGJensen
Vist : 4933 gange
40 point
Dato : 19-09-05 13:10

I min entre er der 3 kontakter til lampe i loftet. Med korrespondance.
Der er 4 kabler op til afbryderen.
Kan jeg på nogen måde få monteret en lysdæmper?
Det er ikke et krav at den afbryder som skiftes til lysdæmper også SKAL virke som korrespondance.
Der er monteret halogenspots i loftet til en stor transformere på loftet. Halogenspots er 12V.
Jeg ønsker selv at lave arbejdet, for derefter at få elektrikeren til at godkende det...
Håber der er nogen der kan hjælpe...?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-05 13:35

Det kan desværre ikke lade sig gøre pga trasformatoren

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-09-05 13:51

Ahhh... - det kan det nu godt. Bla. Herstal laver jo netop lavvoltlamper, der dæmpes over transformator). Men det er rigtigt, at du formentligt ikke kan bruge din gamle transformer.

Her link til Philips type - der er også direkte link med montageanvisning.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-09-05 13:51
Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-09-05 15:24

Hej JGJensen,

Det er nu meget nemt at købe en lysdæmper fra LK og montere denne som master og de to andre afbrydere som slaver dvs. med en fjeder i. Hermed opnår du også en gevinst i form af, at disse også kan dæmpe lyset ved at holde knappen inde eller bare tænde og slukke. Lysdæmperen koster ca. 500,- og kan købes på nettet eller hos enhver elektriker.
Me dhensyn til trafoen er der ingen problemer da de både kan dæmpe jernkerne og elektroniske trafoer.

MVH Michael Christensen

PS. Jeg sender lige et link lidt senere med instruktion, pris osv.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-09-05 15:34

Hej igen,

Her er linket http://www1.lk.dk/katalog.jhtml
Vælg >Afbrydermateriel LK Fuga <
VÆlg > LK Fuga <
Vælg > Indsats <
Vælg > Lysdæmper <
Vælg > Touch 180 LR < Hvis du har en jernkernetransfomer (stor og tung)
Vælg >Touch IR180CR < Hvis du har elektronisk transformer (Lille og let)

Her finder du instruktion og monteringsvejledning!

http://www.elvvs.dk/articlelist.2150

Her finder du lysdæmpere til at købe online til ca 400,-

Held og lykke og
Med venlig hilsen
Michael Christensen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-09-05 16:31

Hvis du vælge Michaels løsning, så vær opmærksom på, at den kun umiddelbart kan bruges hvis du har jernkerne (altså hvis du kan køre model LR). Du skriver godt nok, at det ikke er et krav, at der skal være korrespondence - meen... når det nu er der...

Den model, som hedder CR, kan IKKE betjenes af andre tryk - der mister du altså din direkte korrespondence.

Med LR kan du der imod bruge dine eksisterende korrepondencetryk (du skal købe en løs fjeder pr kontakt, fordi du har brug for dem som "trykkontakt", og så har du ikke brug for korrespondencefunktionen i den - kun en funktion som enpolet afbryder - den skal nemlig ikke længere til trafoen, men kun styre et signal ned til lysdæmperen om tænd/sluk/dæmp).

Får du brug for et montagediagram kor lysdæmperen som korrespondence, kan du smide en mail til u2berlin@hotmail.com, så skal jeg skitsere det til dig.

Kommentar
Fra : JGJensen

Dato : 19-09-05 16:36

ok, tænkte nu nok at det ikke sådan "var bare lige"
Jeg kigger lidt på det Philips-link.
Tak for hjælpen til jer begge

Kommentar
Fra : JGJensen

Dato : 19-09-05 16:38

Ups der var kommet yderligere svar. Nu får jeg håbet igen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-09-05 17:26

under 180w kan touch bruges så skal de andre afb lavers om til fjeder tryk menville få en elektriker til at lave det

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-09-05 17:44

Hej igen

Erling har ret med hensyn til den lysdæmper jeg har beskrevet som Touch IR180CR, denne kan ikke bruges som master til flere tryk. Det kan derimod den der hedder MEK-S 300CR. Så denne er altså den rigtige model til brug med elektronisk transformer.

MVH
Michael

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-09-05 18:16

180LR er til jernkernetransformer og kan have op til 10 impulstryk ellertrykkontakte

ville med 99% sikkerhed sige det er en jernkernetransformer da du siger den er stor men du oplyser ikke hvor mange W /Va din trafo er på ??

Kommentar
Fra : JGJensen

Dato : 19-09-05 20:27

Kan ikke lige huske hvor stor trofoen er på, men den er dimesnsioneret så der uden problemer kan sidde 9 spots a 20 w på den.
Den er meget tung, vejer ca 4-5 kg.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg skifte de 3 tryk til nogle med indbygget fjedre?! Er der nogle der evt har et direkte link, så jeg tydeligt kan se hvilke der menes?

Kommentar
Fra : joand

Dato : 19-09-05 21:06

Der findes en dæmper i lumiere kataloget på side 385 kan downloades (67Mb)
http://www.lumiere.dk/download/KatalogLumiere.pdf

der er 2 forskellige til elek. trafo eller jernkerne
de virker som kip tænding med dæmpning hvis du holder kontakten inde

og de måler kun 50-60mm.

Kommentar
Fra : joand

Dato : 19-09-05 21:15

Hvis det er LK kontakter monterer du bare fjederen bag ved tangente og de fås i løs vægt
LK vare nummer102D0390

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-09-05 07:29

så skal du bruge en tavle model http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp (lysdæmpning / tavlelysdæmper
og fjeder under fuga afb

Kommentar
Fra : JGJensen

Dato : 20-09-05 14:37

Det er overvældende al den hjælp jeg har fået her
Jeg er efterhånden ganske godt rustet til opgaven.
Tusinde tak for det alle sammen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-09-05 15:11

Fik du styr på det, JGJ (kan du forstå tegningen)??

Kommentar
Fra : JGJensen

Dato : 22-09-05 15:16

Ja tak, det tror jeg
Der skulle være helt styr på det nu.
Bliver lidt spændene at komme i gang med.

-Tusinde tak for tegningen, erling_I

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-10-05 16:44

Har du fået det til at virke?

Kommentar
Fra : stiowio

Dato : 14-12-06 20:58

Hej med jer
Min loftslampe i soveværelset var indtil for få timer siden styret med korrespondance to kontakter imellem. Nu har jeg i midlertid monteret en lysdæmper (LK FUGA MEK-S 300LR) ved min sengs hovedgærde. Ved døren, sidder der en almindelig korrespondancekontakt.
Det har altså medfødt en underlig situation!!! Jeg skal slukke på kontakten ved døren, for at lysdæmper kontakten overhovedet regerer????
Har det noget med de ovenfor omtalte fjedre at gøre? Det er som om dørkontakten fungerer som master hvis den er tændt.
Nå, Jeg håber at nogen kan hjælpe!
På forhånd tak,
Stig

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-12-06 01:17

Hej Stig

I princippet ja.

Din lysdæmper er reelt ikke en korrespondance. Det er en enpolet afbryder med supplerende styring udefra.

Jeg kan ikke umiddelbart vejlede dig, fordi montagen afhænger af, hvordan korrespondancen er lavet (det kan laves som en A- eller B- korrespondance - og ledningerne kan gå direkte eller over loftet).

Jeg vil dog godt give det en chance: Åben for korrespondancen ved døren og skriv ledningernes farve ned - hvilke farver sidder hvor i korrespondancen. Gør der samme i loftet (ved lampeudtaget) og ved din lysdæmper - også om der er 1 eller 2 ledninger i de forskellige huller.

Send en tegning til mig på erling@laursens.dk

Kommentar
Fra : stiowio

Dato : 15-12-06 08:34

Hej Erling
Tak for dit svar!
Jeg har fået at vide at jeg skal have en anden model af lysdæmper for at korrespondancen skal virke. Derudover skal der noget fjederværk i dørkontakten....
Jeg er desværre taget på en lille rejse, og kan derfor ikke tegne systemet op lige de første dage. Men jeg vil da benytte mig af tilbudet hvis det holder når jeg er tilbage.

Som sagt virker det trods alt så det er brugbart, men du ved.... Man vil jo godt have det perfekt.

Kommentar
Fra : stiowio

Dato : 15-12-06 08:37

Hej igen Erling
Jeg har forøvrigt startet en ny tråd om emnet, da jeg ikke var sikker på at folk stadig læste denne... Der var jo ikke skrevet i et års tid så jeg pludselig...

Link til den anden tråd er:

http://www.kandu.dk/spg97732.aspx