/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmper på korrespondance
Fra : stiowio
Vist : 6856 gange
100 point
Dato : 14-12-06 21:01

Hej med jer
Min loftslampe i soveværelset var indtil for få timer siden styret med korrespondance to kontakter imellem. Nu har jeg i midlertid monteret en lysdæmper (LK FUGA MEK-S 300LR) ved min sengs hovedgærde. Ved døren, sidder der en almindelig korrespondancekontakt.
Det har altså medfødt en underlig situation!!! Jeg skal slukke på kontakten ved døren, for at lysdæmper kontakten overhovedet regerer????
Har det noget med de andetsteds omtalte fjedre der skal monteres i kontakten at gøre, og i så fald, hvad køber jeg og hvordan monterer jeg det?? Det er som om dørkontakten fungerer som master hvis den er tændt.
Nå, Jeg håber at nogen kan hjælpe!
På forhånd tak,
Stig

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-12-06 21:49

Hej Stig !

Nu er det sådan fat at en korrespondance kontakt ikke er en kontakt men en omskifter.
Der kræves to ledninger til at forbinde de to ”kontakter” med hinanden,+ en på fasen og en til lampen.

Nå men hvis vi nu går ud fra at den oprindelige installation virkede, den må du gå tilbage til.
Så er der to muligheder, enten sætter du lysdæmperen på fase siden ,så virker den på alt det lys der er tilsluttet inkl. Lofts lyset, hvis det kun er sengelampen der skal dæmpes sætter du dæmperen på den stikkontakt du bruger til lampen.

Nu er det en A- korespondangse jeg taler om, og kommer så i tvivl idet du nævner fjedre.
Er det et relæstyret korrespondance system eller hvad ? lyder der et klik et eller andet sted ?
Hvad bor du i et privat hus eller en lejlighed ?.

Alt andet lige er det nemmest at sætte dæmperen der hvor den skal virke.
Skriv noget mere, vi skal nok få det til at virke.

MVH. Højris

Kommentar
Fra : stiowio

Dato : 14-12-06 22:04

Hej Højris.
Tak for dit svar. Det ser ud til at du regner med at jeg har to lamper. Det har jeg ikke...
Det drejer sig om en enkelt lampe der via korrespondance er styret i to ender af rummet. Den ene kontakt har jeg så skiftet ud med en lysdæmper af flg model (LK FUGA MEK-S 300LR)

Så er det bare at jeg har det problem at jeg kun kan dæmpe lyset fra lysdæmperen når den enden kontakt er slukket. Jeg læste så et andet sted om nogle fjedre man kunne montere i den kontakt der ikke er dæmper i, for at lave den om til en vippe kontakt (tror jeg nok der stod) Kan det have sin rigtighed, og har du hørt om det før?

Stig

Kommentar
Fra : stiowio

Dato : 14-12-06 22:10

Hey igen, herunder er indlægget fra den tråd jeg tidligere læste:
Og her er link til tråden:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=74573

Hej JGJensen,

Det er nu meget nemt at købe en lysdæmper fra LK og montere denne som master og de to andre afbrydere som slaver dvs. med en fjeder i. Hermed opnår du også en gevinst i form af, at disse også kan dæmpe lyset ved at holde knappen inde eller bare tænde og slukke. Lysdæmperen koster ca. 500,- og kan købes på nettet eller hos enhver elektriker.
Me dhensyn til trafoen er der ingen problemer da de både kan dæmpe jernkerne og elektroniske trafoer.

MVH Michael Christensen

PS. Jeg sender lige et link lidt senere med instruktion, pris osv.

Kommentar
Fra : Ingeniøren

Dato : 14-12-06 23:49

Det er nemt.

Monter Fase på lysdæmper klemme "L"
Monter Nul på lampe og vider til udgang på lysdæmper

Nu virker lysdæmperen normalt.

Monter herefter en lille fjeder (se link) således at afbryderen virker som en trykkontakt. Afbryderen forbindes nu til Fase og til lysdæmper på klemmen med den lille pil.

http://www.elvvs.dk/category.2073.article.13109

http://www.elvvs.dk/pdffiles/articles/1067003146-1.pdf

Kommentar
Fra : runi74

Dato : 10-03-07 20:09

Med en sådan en dæmper er det kun muligt at dæmpe på selve dæmperen,
og bruge den anden som alm. tryk avbryder.

Ved ikke hvilke farve kablerne har hos de. Men på en ny instalation ville det (kan det) se sådan ud i dette tilfelde.

Grøn/Gul = Jord
Blå = Nul ( til lampe udtag, ingen hokue pokus)
Brun = Fase ( går til L på dæmper)
Sort = Mellemledning (går fra dæmper inngang,, den med pil på skrå gennem en bølge,, til lampen.
Grå = Tryk (skal til inngang med kun en pil på dæmper)

Så tager du en 1.pol avb og sætter en fjeder på.
Sætter brun ledning (fase) til rød på avb.
Grå til sort på avb.
Sort er ikke nødvendig at anvende og skal i muffe.

Hvis begge kabler fra avb mødes i loftdåsen går de hvide ledninger i muffe for sig.
Sort fra dæmper går til tændning af lampen.
Den anden sorte går i en muffe.

Ved ikke om du kan fortså mig.