/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Dos????
Fra : abdullah
Vist : 650 gange
20 point
Dato : 18-09-05 16:33

Hej, jeg har en gammel maskine som jeg kun bruger dos i, kan jeg få den til at starte med dos automatisk? lige pludslig virker disketten ikke (startdisk) den skriver et eller andet med: boot fejl, indsæt system diskette. og der er jo en disk i men det virker ikke. kan jeg få den til at starte med dos automatisk ved hjælp af bios?

Tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-09-05 16:48

Næeh... der er nok kommet en fejl i BOOT sektoren på din startdisk. Hent en ny her : http://bootdisk.com/

Hvis du er kommet til at ændre noget i BIOS så gå dog derind (F1, F2, CRTL+ESC eller DEL tasten ..det er lidt forskelligt fra computer til computer). Find BOOT options/Start/Boot device (..hedder også noget forskelligt) og sæt dit a: drev op som første boot device. Som regel kan du bare vælge Default værdierne og vælge; Save and Exit.

Alternativt kan du da bare overføre BOOT filerne til din harddisk (c: drevet) ved at skrive :

sys c: (..dette kræver dog, du først har boot'ed med din startdiskette)

Fremover kan du så bare boote fra c: UDEN startdiskette

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 18-09-05 17:24

danke

men jeg har prøvet (næsten) tusindvis af disketter og har prøvet alle i menuen i siden bootdisk.com. (er i gang med at prøve igen).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-09-05 17:39

Er du sikker på at dit a: drev er første BOOT device i BIOS? Hvis CD-ROM er sat til første og der sidder en CD-ROM i drevet der ikke er en BOOT CD-ROM, kan du ikke starte op fra a: !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-09-05 17:40
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-09-05 17:44

Hvis alt er sat op som anvist og du stadig ikke kan boot'e med en disk fra a: så er det måske dit diskettedrev der er defekt, eller trænger til at blive renset

Kan du overhovedet se dit a: drev i BIOS? Måske er ledningen faldet ud/sidder løs ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-09-05 20:19

Du kan også prøve at sætte en dos diskette i drev a: og så skrive "sys c:"

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 19-09-05 21:10

fik løst proplemet, jeg har installeret win me. Tak alle sammen,

Men hvad gør "sys c:" enlig?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 19-09-05 21:24
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-05 21:27

abdullah -> Da du tilsyneladende har fået løst dit problem?

..er det MEGET velanset at lukke spørgsmålet, ved at give point til den kommentar du synes hjalp dig bedst på vej

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 23:43

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Godkendelse af svar
Fra : abdullah

Dato : 21-10-05 09:08

Tak for kommentare allesammen

jeg fik løst proplemet selv så jeg spurgte om hvad sys c: var og det svarede molekyle på så jeg acceptere hans som svar

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 17-12-05 16:15

er det ikke nemer at installer DOS helt

en startdisk er jo kun en skravet udgave af det rigtige DOS

og når du har installert det starter din com. op idet uden at der seder en disk i

det jo et gammelt program men kan med lidt hel findes på den blå-avis