/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
dansk tastatur
Fra : elsecharm
Vist : 899 gange
50 point
Dato : 18-09-05 11:16

Hej alle I dejligt kloge mennesker
En absolut ikke-pc-klog person (mig) vil gerne vide - hvad skal jeg goere for at tilslutte et tradloest dansk tastatur (samt station og mus) til en computer der har belgisk sprog? Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal formulere mig - for problemet er jo ikke at tilslutte tastaturet - men at aendre sproget i computeren saa det hele passer sammen. Er bosat i Belgien og har lige koebt ny computer - havde tidligere det danske tastatur til en anden belgisk computer - men var saa heldig at ha dansk besoeg af en der vidste hvad der sku goeres for at faa det hele til at samarbejde. Comp. programmet er xp home edition og tastaturet er Logitech mx 700. Vaer soed at svare i absolut almindeligt sprog for ellers forstaar jeg vist ikke meget.. tak.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 11:19

prøv lige at højreklikke på proceslinien - vælg værktøjslinjer - vælg så værktøjslinien sprog og vælg dansk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 11:20

eller - kontrolpanel - internationale sprogindstillinger - og vælg dansk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-05 11:20

elsecharm, du bliver nød til at lægge danske programmer ind, hvis jeg ellers forstå dit spørgsmål korrekt??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 11:20

Vil du gerne køre med belgisk sprog og dansk tastatur?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-09-05 11:22

Hej.
Tror du ikke bare, den selv finder ud af det..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 11:25

tryk - start - kontrolpanel - klassisk visning (helt oppe til venstre) - internationale og sproglige indstillinger - faneblad sprog - under sprogtjenester og tjenester vælger du - detaljer - og så er det bare at indstille hvad du vil have af sprog.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 11:26

Men hvis din Xp er belgisk er det ikke let for så har du ikke mulighed for at vælge dansk, så som Nordsted1 siger er du nøgt til at installere en dansk XP

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-09-05 11:35

Tastaturet bliver da genkendt automatisk, under det sprog XP kører.
Logitech mx 700 bliver ikke kun solgt i Danmark...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-05 11:44

Ja netop derfor er det ikke umiddelbart til at ændre, men man må vel kunne hente flere sprog på Microsofts hjemmeside.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-09-05 11:50

Fijala
Så kan jeg ikke se noget problem.
Tatster er taster, og mus er mus. Ligegyldigt hvilket sprog, Dog med forbehold for ØSTENS sprog.
Med mindre, det er den trådløse del, af installationen, der giver problemer.
Og det plejer jo, bare at køre.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-09-05 14:58

Nu findes der vist ikke et belgisk sprog? Er det ikke enten fransk eller flamsk?
Vil du have det sådan at du stadigvæk kan skrive æøå på tastaturet? eller vil du lave det danske tastatur om til belgisk tastatur layout? så kan det måske klares med at hente en belgisk tastaturdriver hos logitech!
her på flamsk/nederlandsk
http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/BE/NL,CRID=1796,contentid=9696
Her på fransk
http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/BE/FR,CRID=1796,contentid=9696

Hvis det altså er et LX 700 du har?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 19-09-05 17:18

Hvis jeg forstår spørgsmålet rigtigt, har du købt en PC i Belgien.
Hvis computeren var leveret med Windows XP indeholder den kun 3 sprog.
I Danmark er det dansk, tysk og engelsk. I England er det engelsk og formentlig tysk og fransk.
Hvad det er i Beligen må guderne vide (flamsk, fransk og tysk?), men ihvertfald ikke dansk.
Hvis min formodning er rigtig, har du 2 muligheder:
1. Køb hos (eller via) Microsoft et tillægssprog (dansk). Det koster i Danmark omkring 700 kr (sidst jeg spurgte for et par år siden)
2. Køb en dansk Windows XP (men så kan den ikke "tale fransk jfr. ovenfor) og så er du tilbage ved pkt. 1
Der er altså ikke noget gat med dit tastatur (bortset fra forskelle med æ, ø og å samt nogle af de franske accenter)
leob

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-05 20:04

smxxx

på et dansk tastatur er der jo netop æøå

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 20:26

Fijala....
Er der ikke det, på Flamsk. Ved det ikke selv,?????
Eller skal de bare have et tastatur med de rigtige knapper.
Tror ikke det var spørgsmålet.
Men om at få det til at virke sammen, DK / B

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-09-05 09:01

Kære elsecharm
Det ville være rart at høre fra dig igen, om svarene er helt ude i skoven? Jeg er ikke helt sikker på, hvordan dit spørgsmål skulle forstås. Vil du godt definere det lidt nøjere? Tak.
Jeg er kommet til at tænke på, at man i "gamle" dage, når man installerede et operativsystem, skulle fortælle hvilken slags tegn, man brugte. I Danmark var det normalt, at man svarede "Nordic" for at få æ, ø og å med. De andre ligger der godt nok, men man skal f.eks. trykke ALT og samtidigt på NUMLKOCK og nummertasterne trykke f.eks. 128 for at få et fransk "Ç", fordi det ikke ligger som standard i "Nordic" tegnsættet.
Omvendt må det være på et belgisk tastatur. Du kan sikkert få et Ø ved at trykke ALT + NUMLOCK + 157, selvom det ikke er på tastaturet.
Jeg kan ikke huske om man, når man installerer en XP, har mulighed for at vælge "Nordic" som Code Page? Det er der sikkert andre, som ved. I så fald er det muligvis det, som er galt.
Men giv nu lyd fra dig. Når så mange prøver at hjælpe, vil en smule respons være godt !!!
leob

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 22-09-05 13:27

hej allesammen - tak for Jeres kloge svar - har vaeret logget af internettet pga problemer med den nye pc - derfor tog det nogen tid .. sorry. Er tilbage nu - alt lader til at fungere. Jeg vil ikke aendre selve sproget i computeren - for min mand er belgisk (ja, her taler vi/de flamsk og nej , man bruger ikke de sidste tre danske bogstaver hernede) og han forstaar ikke dansk, saa alt skal fungere paa flamsk men tastaturet skal vaere dansk med de danske bogstaver og med den danske raekkefoelge paa tastaturet. Har ikke haft tid til at forsoege mig med Jeres loesningsmodeller - vil kaste mig over dem asap og saa vender jeg forhaabentlig lykkelig tilbage med points.
Takker herfra

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-05 20:14

Til leob

du har ret med codepage, det var noget man selv gjorde i "gamle"dage. Da skulle du sselv i autoexes.bar taste din codepage ind fx. 850 og 865 var for norden og 465 var amerikansk.
Hvis man ikke har den rigtige codepage installeret kan man som du siger med NUMLOCK slået til så der numeriske tastatur virker så kan, bruge alt tasten + det numeriske tastatur til alle tegn og dem har jeg til at ligge i skuffen.
Hvis du - elsecharm - kan klare dig med det uden at skulle lave om på noget så skal jeg nok grave dem frem og du kan få dem her.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-05 22:16

Man kan da sagtens tilføje dansk tastatur layout under sprogindstillinger i windows! Jeg kan da tilføje bl.a gællisk og samisk tasttur i mit danske winxp, så mon ikke man osse kan tilføje dansk tastaturlayout i en belgisk winxp? Eller tilføje Zulu, belgisk, kinesisk som sprog! Det kan da osse lade sig gøre!