/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Klog eller Dum ?
Fra : molokyle
Vist : 985 gange
74 point
Dato : 11-09-05 15:51

Hvad vil det egentlig sige; at være dum ?

Begrebet 'klog' interesserer mig ikke, så lad venligst være at bruge dette begreb som modpol/antifrase til begrebet 'dum' !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 15:57

Citat
dum [dåm] adj. -t, -me; -mere, -mest 1. som ikke tænker sig ordentligt om, el. som ikke er velovervejet = STUPID, TÅBELIG, FJOLLET, TOMHOVEDET, TOMHJERNET c KLOG d hun var dum nok til at sige ja · det er dumt af dig at sige ja · en dum handling · en dum regel e dumhed e dummepeter e snydedum · torskedum · = UBEGAVET d han er lidt dum 2. som ikke svarer til det man forventer c SØD d det dumme regnvejr! · far er dum!

Citat: Nudansk Ordbog.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 16:06

Måske at stille et spørgsmål der hedder "klog eller Dum" når begrebet klog ikke interesserer?

Det er jo faktisk svært at definere ordet dum hvis man ikke har en modpol at sætte op!

Så jeg vil sige med en let omskrivning af Hjernemadsen at ligesom det er svært at definere ordet klog er det nok lige så svært at definere ordet dum, men man er godt klar over hvor en person befinder sig lige så snart personen begynder at snakke!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:23

tedd -> Ja, det er så din mening, men jeg mener ikke det er korrekt at man ikke kan definere et begreb og gøre det tilgængeligt, uden man nævner antifrasen eller lægger denne til grund for en definition.

..og arne.jakobsens opslag siger ikke andet end, at man så må ligeledes definere :

STUPID, TÅBELIG, FJOLLET, TOMHOVEDET, TOMHJERNET, dum handling · en dum regel e dumhed e dummepeter e snydedum · torskedum · = UBEGAVET

..hvilket med 99.99% sikkerhed vil give en cirkelslutning.

..samt at der henvises til : c KLOG (..hvor jeg gætter på c'et står for contradiction? )

Kom igen... I dumme bønder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-09-05 16:25

at være dum... Det må være den tilstand man er i, når man gør noget, der er dumt - det vil sige en handling der er uhensigtsmæssig i forhold til den givne situation....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-09-05 16:26

Hvem der så definerer, hvad der er hensigtsmæssigt er dermed får lov til at påhæfte etikken "dum" er så en helt anden sag....

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-05 16:27

Dum kunne jo også være når man føler sig SÅ klog at man har ret til at bringe Ordbogens definition i tvivl.

Undskyld at jeg kom til at bruge ordet klog.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 16:27

Jeg er ret dum, for jeg forsøger at svare en som jeg ved ikke er så dum.
Hvis jeg kunne svare bedre på dette spørgsmål ville jeg ikke hoppe ind i denne snak.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-09-05 16:28

jeg ville egentlig skrive etiketten... men det gjorde jeg ikke.... Er jeg mon så dum???

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:29

vaxen -> At være dum er altså således; at gøre noget dumt?

..ikke forstået

Kloge bønder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-09-05 16:30

hvis man ikke tror på pæren, må man være godt dum..
http://www.geocities.com/afromanden/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:30

Ps. vaxen -> Det kaldes en rekursiv definition/forklaring og siger intet om fænomentet dum/dumhed

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 11-09-05 16:31

molokyle hvor kommer begrebet bønder fra? Er det et udtryk for at du tror alle bønder er dumme? I så fald må du jo selv være usigeligt dum...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:33

vaxen -< Du sætter dermed lighedstegn mellem dum og uhensigtsmæssig ..og dét tror jeg ikke holder vand

2 forskellige ting ..som jeg (..indtil videre) forstår begrebet.

...lidt mere filosofi ...TAK

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 16:34

hvordan i alverden skulle vi mennesker kunne definere dum når "sevl guderne kæmper forgæves mod dumhed" (temmelig frit oversat)

så er der jo også lige det at vores "normale" begreber omkring dum og dumhed oftest er en forkert fremstilling

<meget DÅM >

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:35

palle22 -> Er du nysgerrig efter at få en forklaring på ordet : Bønder? Så vil jeg foreslå dig til at stille et spørgsmål selv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:38

miritdk -> Forklar dig med i forhold til dette postulat :

Citat
så er der jo også lige det at vores "normale" begreber omkring dum og dumhed oftest er en forkert fremstilling

..ordet normale, forstår jeg udmærket = De der gennemsnitlig er flest af

..men resten?

..hvad er f.eks. 'forkert'?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-05 16:40

dum er dum i en tidsepoke - kultur
og
ikke dum i en anden epoke - kultur.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:41

Hm....... der skulle blot have stået : Forklar dig miritdk!

..glem det dersen '..med..'. Det var en tyrkfjel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 16:42

Man er dum når man foretager/siger/tænker uhensigtsmæsig efter at have haft mulighed for, at drage lære af det uhensigtsmæsige tidligere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 16:45

tjah lille larspetersøren er dum når han ikke vil lege - øhh ?? Vel er han da ej - men bliver miskrediteret af den der får afvisningen.

ordet forkert er filene da også forkert - det er forkert at gå over for rødt lys - nej - nem det er ulovligt og dumt (især hvis der lige står en betjent - altså man ved det godt og er ikke dum - men begår en dumhed i og med at man faktisk er for klog til at gøre det under "normale" omstændigheder )

hmmm selv biblen påstår alt går i ring - så jeg må vist give dig ret i en påstand her - i og med at uvidende ikke kan betegnes som dum og fræk heller ikke - øhhhhh

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 84 point
Dato : 11-09-05 16:45

Dum er at have en IQ der ligger over eller under normalen
for befolkningen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 16:46

stavestativ ønskeligt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:47

Når jeg sætter etikket på ordet 'dum', så mener jeg : Dårligt begavet, set i forhold til den gennemsnitlige del af jordens befolkning. Altså nærmest et fysisk handicap.

Derfor er det svært for mig at kapere, når nogen siger : Du har dummet dig.

Deraf er mit spørgmål udledt (..og til dels af diskussionerne om intelligens)

Måske man skulle skrive en 'klog' bog : Dumhedens anatomi ?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 16:48

Hovedet på sømmet Teil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 16:48

Forklaring til de dumme.
EKS.
Man går over for rødt lys og bliver kørt over af en bil.
Man er dum hvis man stadig går over for rødt lys og bliver kørt over af en bil.
Man er mindre dum, hvis man går over for rødt lys når der kun kommer en cykel,
hvis man tidligere er gåret over for rødt lys og blevet kørt over af en bil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 17:11

- øv det var ellers lige en tråd hvor jeg trivedes

http://www.google.dk/search?hl=da&lr=&oi=defmore&q=define:stupid

nu er det en dum tråd !!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-09-05 17:12

I mine øjne har dumhed ikke en rottens fis med intelligens at gøre......

Man kan sagtens være dum, opføre sig dumt selvom man har en høj, lav eller lige midt-imellem-IQ....

Hælder meget mere til Eyvinds definition... Altså stadig afhængigt af handlinger....

Vaxen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-05 17:14

Man går over for rødt lys, bilerne stopper.
Er der noget dumt i dette?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-09-05 17:15

Teil er efter min mening inde på noget rigtigt
---------------------------
at være dum er relativt og afhænger af den der bedømmer - ligesom afstanden til solen afhænger af hastigheden
........ du ved Molo der er jo også længere til Amar´ end på cykel (selvom den er dueblå)

<\\Benny hellere være dåm, end slet ikke være

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 17:16

teil - j a hvis man bliver fanget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 17:18

Eyvind -> ..eller hvis man er føreren af omtalte bil

...cyklisten skal nok nå at foretage en katastrofe opbremsning (..opmærksom som han/hun jo er ) ..og dermed begrænse ulykken til en 20-30 år i respirator og i dyb coma, for tilskadekomne

</FORBYD PRIVATBILSME> ...og: Bevar Christiania !!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 17:21

Tænk jeg troede det var et filosofisk spørgsmål.
Hvis i ikke kan forstå min forklaring på at være dum.................så bare spørg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-05 17:22

miritdk
hvis man bliver fanget og får en bøde
bidrager man jo til samfundets økonomi.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 17:24

ikke nødvendigvis teil - dumhed fritager ikke for straf men kan give samfundet store udgifter i form at længere varig ophold - ikke nødvendigvis fængsel -

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-09-05 17:29

Ja, så blev det endelig bevist i aftes på tv2 hvem der er de dummeste. Så kære Jydere vi har jo altid sagt, at vi Københavnere er de klogeste

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 17:37

TV2 - så må det være Fynboerne som har lavet testen.
Fynboerne er de klogeste:::::::::::de har lavet testen så Købehavnerne ikke
føler sig for dumme.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-05 17:40

At acceptere Teils svar er dumt!

For hvis der er noget, som ikke giver svar på begrebet dumhed versus klogskab er begrebet IQ.

Man kan udmærket have en lav IQ og ikke være dum på andre måder. Jvf Gardners 7 intelligenser.

At måle IQ med de sædvanlige tester, er at måle en bestemt begrænset vinkel af den menneskelige adfærd.

Måske bare en dum holdning?

qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-05 17:42

Det hedder vist i øvrigt tests.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 18:22

[hør] qfha -> Jeg er åbenbart intelligent nok til at kunne bære nogen kalder mig dum, ha' en dum holdning ..eller dumt at acceptere kommentaren fra Teil

..så længe dumhed også ka' tilskrives de 'kloge'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-05 19:09

Den som kun tager spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. (PH)

qfha

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 19:45

Ok så definerer du dum ud fra normal, Molo!

Man kan jo hellere ikke definere god hvis man ikke har begrbet ondt eller huh?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-09-05 19:46

Og mit keyboard er ondt!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 19:56

tedd -> Læs : Det onde

http://www.musiker-boersen.dk/foredrag/Thielst%20Peter.htm

..og husk : Man bør tvivle om alt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 20:06

Ja - men ikke på sig selv....................................

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-05 20:22

Eyvind -> Jo jo ...men man bør lade denne tvivl, komme ejermanden til gode

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-09-05 10:14

Dum er, når man ikke har fattet en hujende fis - ligemeget hvad, man bliver spurgt om...

Hanne