/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
tør ikke formatere
Fra : hubi
Vist : 294 gange
90 point
Dato : 10-09-05 18:49

hey, jeg sidder med min acer bærbar computer og skal installere win xp for at få en "ren" pc igen, installationen foregår via nogle image filer på cd'erne, men nu vil den ikke installere noget og installationen har kort sagt smadret mit c drev, den vil heller ikk starte op, jeg kan se ude i f-disk jeg at jeg har 3 drev et c ,d og et drev som vist nok er til det der præinstallation. men mit c drev et et primært drev og mit d drev ligger "under" tror jeg nok, den ligger i hvert fald som ext eller exe ude i f-disk, spørgsmålet er så at hvis jeg siger format c: sletter den så også mit d drev da det jo tilsyneladende ligger "under" mit c drev eller er det kun c den formaterer??

/jesper

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-05 19:00

Kun drevbogstavet du angiver bliver formatteret uanset 'drevene' befinder sig rent fysisk på samme disk.

Har du opdelt en disk i c: d: og e: drev via partitionering? Kan du formattere disse drev adskildt fra hverandre, uden tab af data på andre partitions.

Anderledes stiller det sig med at slette partitions, men det var jo heller ikke dét du spurgte om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 10-09-05 19:04

jeg har ikk partitioneret drevet, det er blevet gjort fra fabrikken, så det vil altså sige at hvis jeg kun skriver format c: så vil alle underliggende drev ikke blive formateret...

tak for dine hurtige svar...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-05 19:30

Hov hov - fra fabrikken.....er det recovery CDer du har, så vent lidt.

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 10-09-05 20:10

ja det er det... har ikk lavet noget endnu...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-05 22:02

Du bør kunne starte comp med din recovery CD-rom.
Ellers skal du i bios og ændre bootrækkefølgen
Har du ændret noget i bios
Har du slettet nogen partitioner eller det der ligger i partitionerne
Du skal ikke formatere med Fdisk
Recovery vil selv slette/formatere
Når du starter comp med recovery cd hvad gør den så
si'r den tryk på en tast

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-09-05 09:01

Hvis du ikke har taget backup af dine vigtige ting, er det da vist på tide.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-05 10:24

recovery cd´s giver mulighed for at slette ALT
godmorgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-05 12:22

Hvis du > format C: < er der ingen andre drev der berøres.
Med de fleste recovery CD formateres kun det drev som styresytsemet ligger på.
Men det skal vælges når den begynder at ville indstallere, så hold øje med hvad du siger ja til.

God formiddag

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 13-09-05 16:07

hey igen.. nej men problemet ar at den kunne godt starte med at installere windows fra de recovery cd'er, men når den skulle have cd 2 sagde den decompression error, men problemet er løst, jeg formaterede mit c drev og installerede fra en anden cd...
men tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 13-09-05 16:12

Tak for svaret molokyle.