/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Skrumpehoved
Fra : alimak
Vist : 4759 gange
100 point
Dato : 03-09-05 15:38

Er der nogen der ved hvordan indianerne i Peru tror jeg det var, laget de skrumpehoveder.Hvordan kunde de få et hovede til at krympe til ca.10-12 cm.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 16:34

Mens jeg søger efter svaret til dig, kan du jo hygge dig lidt med dette site: http://www.angelfire.com/id2/tower7/BwanaMuseum.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 16:38

Og her kan du oven i købet KØBE et Skrumpehovede: http://www.salangome.com/shrunken_head.asp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-09-05 16:40

Det kunne de ved at skære skindet op på baghovedet og pille indmaden og hovedskallen ud.

selve hovedet/skindet blev så røgtørret så det krympede, og derefter stoppet ud og samlet/syet igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-05 16:41

Jaja, AJ de er jo ikke ægte dem man kan købe i dit link, de er fremstillet af dyreskind

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 03-09-05 17:08

Tak for svaret dova.
alimak

Kommentar
Fra : Pee-Jay

Dato : 08-09-08 23:19

Hej Alimak,

Det er helt korret hvad Dova skriver, men alene den varme røg vil ikke få huden til at krympe så meget som vi kender det fra nogle af de helt små hoveder.
For at få hovederne meget små har man fyldt varme småsten ind i huden, hvilket får den til at trække sig sammen, dette er blevet gjort igen og igen med finere og finere sten, og til sidst helt fint sand, der har kunnet varmekrympe indersiden af skindet helt ud i de små folder. Der har du også forklaringen på hvorfor øjne og mund er blevet syet sammen på langt de fleste af hovederne.

MVH. Peter

Kommentar
Fra : Superfreak

Dato : 25-11-08 17:51

Ja alså, der er sikkert allerede blevet svaret på det grundlæggende spørgsmål et par gange, men heller én gang for meget, end én gang for lidt :D

I har sikkert alle sammen fundet den her artikel fra Illustreret Videnskab.
Men her er den:

[I]Skrumpehoveder blev fremstillet af jivaro indianerne i det sydlige Ecuador og nordlige Peru indtil omkring 1950. Hovederne blev taget som trofæer i forbindelse med krigstogter mod nabofolk. Ved at eje sin døde fjendes hoved fik man del i hans styrke samt magt over den hævnende del af hans sjæl, som mentes at opholde sig i hovedet.

Fremstillingen foregik ved, at huden blev flået af kraniet, hvorefter den blev kogt i et par timer, til den var skrumpet ind til en tredjedel. Indersiden af huden blev herefter skrabet ren med en kniv, hvorpå udtørringsprocessen, der varede en uge, begyndte. Hovedet blev flere gange om dagen fyldt med ophedede sten, der rensede det indvendigt og fik det til at skrumpe yderligere. Interessen for skrumpehoveder holdt sig længe efter 1950, og der blev fremstillet forfalskninger af blandt andet abe- og gedehoveder. Der blev sågar skrumpet hoveder, der var skaffet i lighuse af hvide, som havde lært teknikken af jivaroindianerne.[/I]