/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bios opdatering...
Fra : 60616345
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 02-09-05 17:05

Hej derude...

jeg er igang med at hjælpe min mosters man man at sætte en 40gb hdd i en ældre komputer... problemet er at bios'en ikke kan finde den nye hdd... men under windows xp installationen kan man sagtens se den... jeg ved at det vil hjælpe at opdatere bios'en men er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan finde en bios opdatering og hvordan man kan se om det er en nyere bios end den der er iforevejen... det eneste jeg ved lige pt. er at det er en adward bios... der kommer flere oplysninger om den senere...

mvh.
Morten Kristensen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-09-05 18:28

Hvis det er fordi styresystemet er 98 eller tidligere kan Aaltså filsystem Fat 16/32 kan den ikke se så store diske

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-09-05 18:53

Hejsa
Gå ind på motherboard - procucentens hjemmeisde.
Her lægge se de meget tit.
Ellers skal du søge på bundkort tyoe og bios update - via google eller anden søge maskine.
Husk lige at tjekke version under Bios - opstart det vil være trist at komme til at lægge en ældre version ind...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-09-05 19:35

Hvid du har svært ved at finde hvilken biosopdatering du skal bruge, så installer dette lille men utrolig nyttige program
http://www.lavalys.hu/products/overview.php?pid=1&lang=en
Der kan du se det der er værd at vide om din pc og anden hardware. Der er der ud for enhver producent et link til deres hjemmeside men også en opdateringsmulighed.
Prøv det og leg lidt med det.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 03-09-05 13:58

Hmmm... først og fremmest tak for de mange gode svar....

til Fijala: har prøvet alle de filsystemer der er både fat32 og nfts filsystem... ingen af dem hjalp...

til Benjamin.Hansen: ved du hvordan man kan se hvad for en version det er der ligger på iforevejen eller kan du fortælle
mig lidt mere om hvad alle de forskellige tal/bogstaver betyder... for der står sgu meget når man
starter computeren op og ved sgu ikke hvad alle de forskellige ting betyder...!!!

mvh.
Morten Kristensen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-09-05 07:11

For at se hvilken version bios du har installeret kan du netop bruge det lille program som jeg smed et link til tidligere.
Det hedder Everest Home Edition og er særdeles nyttigt.

http://www.lavalys.hu/products/overview.php?pid=1&lang=en

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 04-09-05 12:32

Til Fijala:
Det er flintrende ligegyldigt hvilken type partition disken har når bios skal identificere den, det er udelukkende harddiskens fysiske størrelse det kommer an på.

Til 60616345:
Dit problem ligger sandsynligvis i bios/chipset, det kan hjælpe at opgradere bios, men chancen for at chipsettet ikke understøtter større harddiske eksisterer. Hvis XP kan se harddiskens rigtige størrelse og ellers fungerer og kan udnytte alle sektorer behøver du måske ikke at gøre mere.
Lige et lille åndsvagt spørgsmål: Har du prøvet at auto detektere harddisken i bios?
M.h.t. bios opgradering skal du vide at det kan gå galt! Det sker heldigvis ikke tit, men er dog sket. Den normale metode er at downloade opgraderingen, lægge den ned på en bootbar floppy og derefter genstarte pc'en. Ved nogle bundkort skal man holde en F tast nede mens man genstarter, ved andre skal man eksekvere et lille program. Det er SINDSYG vigtigt at man ikke piller ved computeren mens den opgraderer, du kan i værste tilfælde resikere at du ikke får kontakt med computeren igen!!
Det er ikke skrevet for at afskrække dig, men du skal bare vide det.

Rigtig god fornøjelse.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 04-09-05 18:09

takker igen....

til bsservice:
ja har prøvet at sætte den til auto-detektere... det er det jeg plejer at sætte den til med hdd/cd-rom-drev og alt det andet vidste jeg godt...

så har jeg fået lidt flere oplysninger om bios'en:

06/16/1998-i440bx?zx-w97-2a69km4ec-00
Award Modular Bios v4,51pg
w6147ms v1.8 100799

er der så en der kan fortælle mig hvad de forskellige ting betyder...???
og hvad en evt. opdatering kan hedde...???

mvh.
Morten Kristensen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-09-05 20:01

bsservice

det ved jeg godt, men en gammel bios kan ikke se alt for store diske. Det har jeg da oplevet, så hjalp det med en opdatering af bios

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 04-09-05 20:11

Øh, nu bliver jeg lige lidt nysgerrig, så vidt jeg kan se har du et 440BX chipset, min hukommelse siger mig at pc'en må være en 350 Mhz el. noget der omkring, har jeg ret?

Er det et Asus motherboard?

Hvor meget RAM er der installeret?

Hvis det er en 350 Mhz el. noget der omkring, ville jeg helst ikke prøve at køre XP på den

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 04-09-05 21:48

ja tror nok at det er en 350mhz... xp kan da sagtens kører på... eller sagtens er vel for meget sagt men den kan da kører det xp kræver kun 250mhz... liget meget det var ikke det der var mit spørgsmål...

mit spørgsmål var jo følgene:
er der så en der kan fortælle mig hvad de forskellige ting betyder...???
og hvad en evt. opdatering kan hedde...???

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-05 22:35

Okay, jeg ville bare nævne det.

Umiddelbart tror jeg at der er et MSI MS6147 motherboard du har gang i, tjek det lige, det bør stå under opstart af pc. Hvis det er rigtigt skulle du kunne downloade den seneste opdatering her: http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=108&kind=1

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 04-09-05 22:43

Jeg glemte lige,

06/16/1998-i440bx?zx-w97-2a69km4ec-00 Betyder hvilken version af bios der er installeret.

Award Modular Bios v4,51pg Betyder hvilken type bios der benyttes

w6147ms v1.8 100799 Betyder hardware versionen af motherboardet (Tror jeg)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-09-05 18:38

Prøv nu og installer det lille program Everest, så får du svar på en masse af dine spørgsmål

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 30-09-05 16:43

Hey "bsservice"

Tusinde tak for svaret det var den bios jeg skulle bruge... men desværre den samme version som der var på iforevejen... men din hjælp hjalp mig så meget at jeg har fået en meget større forståelse for bios-opdateringer og hjalp mig til at jeg selv kunne finde en jeg kunne bruge... nu er der bare et problem og det er at den stadig ikke kan boote fra hdd der er større end de der 40gb eller hvor meget det nu er... men det er lige meget nu kan bios'en genkende hdd der er større end 40gb... så jeg siger tusinde tak for hjælpen...

Morten Kristensen

Godkendelse af svar
Fra : 60616345

Dato : 30-09-05 16:44

Tak for svaret bsservice.

Kommentar
Fra : 60616345

Dato : 30-09-05 16:45

ps. undskyld at det tog så lang tid at få det afprøvet...!!!