/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
BØVL
Fra : Striglen
Vist : 1352 gange
100 point
Dato : 19-07-05 13:41

Kan nogen herinde hjælpe mig med at fortælle, hvor følgende udtryk stammer fra: Der er bøvl med dig/det?

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-07-05 13:44

Betyder bryderi, vi nødigt vil undvære jf. http://www.musiker-boersen.dk/Foredrag/Villemoes%20Nils.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-05 13:45

I følge Nudansk ordbog:

bøvl -et (fra jysk afl. af bøvlet, besværlig, skæv) besvær, bryderi.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 13:49

Noget som er anstrengende og besværligt.

Af jysk afl. af bøvlet, besværlig og skæv.

Fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 13:50

Nudansk Ordbog siger:
Citat
bøvl [böw'l] subst. -et 1. noget som er anstrengende og besværligt = BESVÆR : hvorfor skal der altid være bøvl med dig? · vi har en masse bøvl med det utætte tag.

Som det ses af udtalen, er det helt klart af jydsk oprindelse.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-07-05 13:50

I Jysk Ordbog kan se til om brugen i forskellige egne http://www.jyskordbog.dk/ordbog/

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-07-05 13:51

I Jysk Ordbog kan man se lidt om brugen i forskellige egne http://www.jyskordbog.dk/ordbog/

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-07-05 13:54

Jeg tror så det som så mange andre jyske ord, kan ske at stamme fra tysk.
evt fra ordet böswillig der betyder vrangvillig, "på tværs".

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-05 14:23
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-05 14:24

ooooooooops - ja sådan kan det også gå - sorry - kandu faldt i søvn

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-07-05 14:28

Det må da siges at være noget værre bøvl

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-05 14:34

nope - bavl

Godkendelse af svar
Fra : Striglen

Dato : 19-07-05 15:53

Tak for svaret dova.