/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
installering af cdromdrev??
Fra : alexanderosmund
Vist : 722 gange
70 point
Dato : 16-07-05 22:34

Jeg har forsøgt at få en ældre maskine på nettet (til en af ungerne). Efter en del anstrengelser er det lykekdes at smadre den gl. windows 95, så nu har jeg formateret harddisken og lagt DOS 5 ind. Til trods for flere forsøg men at installere det i forvejen placerede cd-rom drev, så nægter den at finde de. Og dette er et problem, da den eneste Windows-version jeg har netop nu er en 98 på cd-rom!!

På en af disketterne er angiver, at man skal tilføje et bogstav, men ligegyldigt, hvad jeg vælger C: elelr D:, så bliver jeg smidt af???

Kan nogen hjæloe??

Venligst

En håbløs far

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-05 23:00

Hvis du vil indstallere 95/98 via en ældre CD-rom læser kan du med held bruge en '95 startdiskette.
Disketten henter du her:
http://bootdisk.com/bootdisk.htm
og vælg Windows 95 original mirror1 / 2
Den skulle kunne gøre det.

Kommentar
Fra : alexanderosmund

Dato : 17-07-05 11:23

Duer ikke - problemet er at pc'eren slet ikke ved, at den har et cd-rom-drev og når jeg går ind i Bios'en, er der en kode på denne, som jeg desværre ikke kender.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 12:07

Er der pillet noget ud af den comp
Sidder det CD-rom drev rigtigt med jumper sat rigtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 12:09

Har du prøvet den diskette.
Booter din comp på A-drevet

Accepteret svar
Fra : aaron

Modtaget 70 point
Dato : 21-07-05 01:01

Det er ikke sikkert, du kan starte din computer med CD-ROM-understøttelse med en '95 startdiskette. Det kommer an på, om det er en almindelig startdiskette eller en installationsstartdiskette.
Men du kan istedet hente Win 98SE OEM boot-filen fra ovenstående link, http://bootdisk.com/bootdisk.htm
Denne boot-fil udpakkes til en formateret diskette. Derefter kan du med disketten i drevet starte din computer med eller uden CD-ROM-understøttelse. Hvis du ikke kan starte computeren fra disketten, skal du en tur ind i BIOS og sætte 1. Boot til Floppy. Computeren plejer at glemme BIOS-koden, hvis du piller batteriet på bundkortet ud i ½-1 min. (Husk at sætte det i igen (-;)
Hvis du stadig ikke kan starte computeren med CD-ROM-understøttelse, vil jeg tro, du har fejl på dit ROM-drev.

//aaron

Godkendelse af svar
Fra : alexanderosmund

Dato : 21-07-05 12:06

Tak for svaret aaron.

Jeg har ganske vist ikke tid lige nu til at afprøve det, men den med batteriet løser forhåbentlig min problemer, så jeg kan komme ind og pille ved Bios'en.

Det næste jeg vil gør er at instalelre windows 6.o via diskette og så prøve med nok win 98, når cd-rommen igen virker.

CD-rommen skulle sidde riftigt - jeg har nemlig ikke rørt den og inden jeg formaterede harddisken fungerede den, men kunne ikke finde netkortet.

hilsen

Alexander

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 21-07-05 12:27

Hej Alexander

Tak for pointene. Lige en sidste ting: Hvis du ikke skal bruge din DOS 5, ville jeg fjerne den inden installation af Windows, det vil sige formatere harddisken først. Men der ligger også diverse værktøjer - format. fdisk mm. - på startdisketten.
Held og lykke med projektet.

//aaron