/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
"Lange nætter, magre høns"
Fra : upyoursmate
Vist : 603 gange
200 point
Dato : 10-07-05 17:43

Hvad betyder ovenstående udtryk??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-05 17:47

Ved ikke hvad det betyder, men det er et gammelt svensk ordsprog.

mvh dova

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-07-05 17:50

Hmm det eneste jeg kan finde om det, er at det er et italiensk ordsprog...

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-07-05 18:21

Det jeg kan komme frem til må være, at hvis man fester natten lang, så bliver tegnebogen mager

http://www.udstillinger.dnlb.dk/Kjarbolling/Kulturhistorie/Fugl.php?ID=469

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-05 18:23

Tror det betyder noget med den mørke tid. Hønsene får ikke den mad de skal have til tiden.
Hønsene bliver for tynde og prisen lav.

Overført betydning.

Indtægten er lav.

Det er bare et gæt. Sammenlignet med "magre tider"

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-05 18:26

Uanset hvad det end betyder, så hælder jeg til den tro "at der ikke er mange penge"

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-07-05 18:27

Ans, enig

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-07-05 19:54

Den mørke tid medfører mindre forråd, da der kun kan arbejdes i dagslys?

Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 21:24

det er oprindeligt svensk : långa nätter gör magra höns - altså når nætterne er lange har hønsene ikke tid til at spise
(gør forelskede teenagepiger jo heller ikke - )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 22:00

nå - så kunne man komme på igen
jo længere nætterne er jo mindre spiser hønsene - nemlig !!!!!!!!
Det er så den forklaring der burde høre til - men man "oversætter" som ovenstående

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-05 22:28

Nå, men det skulle betyde noget i retning af: "Det er hårde tider" eller "der er ikke meget gang i foretagendet"

mvh dova

ps. Miritdk

Nætter.......det hedder da ikke nätter på svenska, skulle jeg mene

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 22:32

dova tro mig - det hedder nätter i flertal !!!!!!!!!!!!!!!! (og jeg burde vide det - lol)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 22:35

ps... höns hedder til gengæld både höns og hönor ..... når vi nu er igang

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-05 23:22

Sådan synes jeg bare ikke de siger mirit, altså de svenskere jeg kender.
De siger "nattor" og "på nattorne" hvis noget er "om natten"

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-05 23:26

Det staves nätter. Hvordan svenskerne så end udtaler det, så har det ikke noget med spørgsmålet at gøre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 23:27

kan da være du hører det sådan - men det er forkert - stavemåde og talemåde !!!!!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-05 23:28
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 11-07-05 01:47

Mit eget lille "eventyr"

Der var engang en hønsefarmer. Det er lang tid før teknologien kom til.
Hønsene levede sundt. De fik mad og drikke. Der var bare et lille minus. I vinterhalvåret var der meget mørkt i hønsehuset. Hønsene spiste ikke så meget. De lagde ikke så mange æg, som i den "lyse" periode.
Det bekymrede hønsefarmeren. Han levede jo af at sælge "suppehøner" samt æg.
Men hvem kan leve af at sælge en mager (tynd) høne uden sul på kroppen.
Æg var der heller ikke for mange af.

For hønsefarmeren var den mørke tid ikke en periode, hvor han kunne tjene til dagen af vejen.

"Tjene til dagen af vejen" endnu et ordsprog

Han fik så den ide at få et lys tændt i hønsehuset i den mørke tid.
Det hjalp lidt. Hønsene lagde flere æg og fik lidt mere sul på kroppen.
Nu tjente han lidt mere i den "mørke" tid end tidligere.

Så de lange nætter uden søvn, men med bekymringer om indtjeningen næste dag blev for ham kortere.

Ja det er så min teori.

"Lange nætter, magre høns" (vi mangler penge, hvis vi skal kunne overleve)

Citat
Hønsenes æggeproduktion er meget afhængig af lyset. Jo mere lys hønsene har, jo flere æg lægger de. Derfor lægger høns færre æg om vinteren.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-07-05 09:47

Det er ganske vist

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-07-05 10:43

ooooooooooh det fille det falde

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 11-07-05 11:36

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-05 12:15

Tak