/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Min røv klør.
Fra : plobber
Vist : 35513 gange
100 point
Dato : 10-07-05 00:53

Ja som overskriften siger så har jeg en forfærdelig kløe i min røv.(kunne ikk lige finde andet ord)
Den er der ikke konstant, men kommer engang i mellem, 2-3 gange om ugen.
Det klør helt oppe ved anus og det klør så meget at jeg ikk kan ignorere det.
Hvad kan dette skyldes? (Jeg er en 18årig dreng, hvis det hjælper nogen på vej)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 01:00

Hej, ville nok prøve en læge. Men ellers kan du købe noget lokalbedøvende på apoteket, det tager kløen, men ikke " sygdommen "

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 01:02
Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 10-07-05 07:55

Prøv noget toiletpapir som ikke er genbrug, for det kan jo være du ikke kan tåle det papir som er bleget eller stadig indeholder tryksværte.En god ting er også de vådservietter som bruges til småbørn ved bleskift.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-07-05 08:31

Det kan skyldes, at du ikke tørre "numsen" godt nok når du har været på kummen

AMP

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-07-05 08:33

det er ubehageligt, men søg læge. Det kan være mange ting. Det kan genere dig i LANG LANG tid, så få det overstået og søg læge, først som sidst. Det er sikkert en lille ting der kan fjernes hurtigt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-07-05 08:40

Af bitter erfaring efter en byld lige ved røvhullet, med efterfølgende fysiske og ikke mindst psykiske problemer, (Der er ingen der har medlidenhed med en)
hvor jeg ikke kunne bruge toiletpapir, men blev nødt at skylle med H2O tilsat klor
(Fås i vandhanerne), vil jeg råde dig til at skåne det første hul fra nakken ved at bruge bruseren i stedet for gårsdagens avis et stykke tid.
Du kan efterfølgende prøve at efterbehandle med Baby Zinksalve og/eller Baby Pudder.
(Fås på apoteket).
Gambrinus
PS : Når Amerikanske turister er i Danmark, får de et chok over vor uhygiejniske vi er.
De fleste Amerikanere bruger et bidet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-07-05 08:57

gå til lægen og få det undersøgt der er det eneste rigtige at gør

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-07-05 09:02

For øjeblikkelig lindring, smør med aloe vera gel, fås på apotektet, matas og helsekostbutikker, det tager kløen, idet det er let bedøvende og antiseptisk. Årsagen, ? , prøv dig frem med de gode råd der allerede er givet.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 10-07-05 09:15

Det kan også være hæmorider. De kan være meget små og sidde både inde og ude for endetarmsåbningen. (hemoven fra Matas).
Det kan også være irritation. Der kan godt komme en lille smule væske ud fra endetarmen selvom man ikke er på wc. Det er så lidt at man ikke kan mærke/se det. (Fucicort creme som fås på recept = gå til lægen). Denne creme er dog en binyrebark creme som man kun må smøre på i 7 dage og holde en pause i 2 måneder med. Hos mig holder virkningen dog i 1 måned. Derefter smøre jeg mig med aloe vera gel og tee tree creme. Begge fra Matas eller helsemin butikkerne.

Og ja er enig om hygiejnen. Jeg har babyvådservietter stående ved wc.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 10-07-05 09:28

Snak med din Læge det mest sansynelige er det man der hvor jeg kommer fra kalte for Børneorm det Du får nogle piller som hjelper efter 2dage

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-05 11:40

Jeg tror du har børneorm

http://www.roedovre-apotek.dk/boerneorm.htm

Men det kræver jo en nærmere undersøgelse

Spøg til side.

Der er ikke en bruger på kandu, der kan fortælle dig hvorfor det 2 - 3 gange om ugen klør i din røv.

Det kræver en undersøgelse at kunne stille diagnosen (lad en læge foretage undersøgelsen).

Han/hun er den eneste, der kan gi' dig et rigtigt svar.

HIlsen ans

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-07-05 11:42

Som en lille trøst i sommervarmen, kan du glæde dig over, at du ikke har røv i begge ender, som en anden bruger på Kandu har

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-07-05 12:36

Duuu.... Klumme
Prøv at stikke en maglite op, hvor solen ikke skinner.
Hvis der ikke kommer lys ud af munden, har du tarmslyng !
(Eller batterierne er flade).
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-07-05 13:23

Kanon råd Gambrinus LOOL. Den skal jeg aflevere på skadestuen til de unge læger

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-05 15:04

Jeg gætter også på børneorm. Trods navnet kan man sagtens få det i voksen alder.

Den glædelige nyhed er, at hvis det er børneorm, så behøver du ikke at gå til læge. Du kan selv studere dine lorte og se, om der ikke er små hvide tynde orm i. Og så kan man få et middel på apoteket mod børneorm.
Men kik på det udmærkede link, som ans har givet dig.

Kommentar
Fra : plobber

Dato : 14-07-05 10:47

Det hele lyder sQ meget godt(selvom det er ret negativt?)
Jeg tager til læge og hører ham ad, da jeg alligevel skal have tjekket mit bryst efter lidt tumult i byen i aftes, så får jeg sat det på plads.

Findes der en måde her på kandu hvor jeg kan give lidt point til jer alle ? eller bliver jeg nødt til at give dem alle til en? (som så bliver bestemt efter jeg har været til læge)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-05 10:51

du kan vælge en enkelt ved at acceptere - pointene er jo allerede smuttet fra dig

hvis du vil give flere opretter du blot et nyt spørgsmål og stiler det til vedkommende

(det er da ikke negativt at du får forskellige svar - der er jo mange muligheder - men lægen er rette sted )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-07-05 13:21

Jaaa....
Det har virkelig været et spørgsmål, der har bragt folk på banen.
Det er jo også et emne, de fleste har erfaringer med.
Man kan udlede, at der findes lige så mange meninger, som der findes røvhuller !
Gambrinus
(Har lige kreeret 2 flydere og en dykker)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-05 14:18

plobber, -pointsene er ikke så vigtige. Det vigtigste er, at du får "snakket" med nogle kandubrugere om det problem, du nu har.
Vigtigere end pointsene er, at du selv forsøger at svare på spørgsmål indenfor de områder, DU ved mest om. Det er meningen med kandu. Vi hjælper hinanden.

Så jeg håber, at vi mødes i en anden tråd.

Men fortæl, fortæl, -hvad lægen sagde.....

Kommentar
Fra : jcolinpoole

Dato : 21-07-05 00:34

Den mest sansynlige forklaring er at du har små revner eller hodfolde i huden rundt endetarmsåbningen. Der vil afføring sætte sig fast og da afføring indehøder fedt i varierende grad kan den af og til være besværlig at få helt væk med toiletpapir (uanset genbrug / klorblegning osv..) Afføring indeholder ogå både bakterier og hudirriterende substanser som hvis de får lov at blive liggende i hudfolder/revner vil medføre kløen og svien. I næste omgang kan man så få smerter ved afføring hvis lukkemuskelen trækker sig kraftigt sammen nærmest i spasme for at forsøge at beskytte huden. Dette bliver til sidst en ond sirkel og bliver ikke bedre af haemorhoide salver som ofte indeholder cortison som efter kort tid gør huden tynd og skør så den revner endu lettere. Behandlingen er enkel og kræver lidt tålmodighed: Håndbruser (evt Bidet) og forsigtig rengøring med lunkent vand og SUR sæbe (pH ca 4) Findes sikkert i apotek eller Matas. Der hvor du ikke har tilgang på bruser efter toiletbesøg bruger du babyservietter til det sidste renhold. INTET ANDET.
Det er selvfølgelig muligt at du har haemorhoider, men de er sjældent ansvarlige for øe som du beskriver. Andre forklaringer er heller ikke særlig sandsynlige hvis du da ikke har synlige forandringer rundt endetarmsåbningen. (Vorter / Condylomer osv.)
Følg rådet og du sparer dig sandsyligvis for en konsultation hos din læge. (Som sandsynlivis kommer til at give dig Cortsonholdig salve, og det er ikke særlig smart af grunde som jeg har nævnt ovenfor.
For ordens skyld så behandler jeg nær alle haemorhoider og andre vanskelige anale problemer i en befolkning på ca 100.000. Det har jeg gjort i snart 20 år og har derved en vis erfaring med problemet.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 21-07-05 01:10

Om jcolinpoole er Læge .så gud forbarme sig over dem han har som patienter .det var jo kløe i enden(anus)den dreng var plaget af ,vis der var andre gener havde hann skrevet det ,der var jo ingen svie som der helt sikkert ville vere vis han havde nogle revner.

Kommentar
Fra : jcolinpoole

Dato : 21-07-05 07:16

Vonna. Hvis dulæser hvad jeg her skrevet så er det netop det jeg forholder mig til og svarer ham på. Det er selvfølgelig op til ham selv om han ønsker at lytte til fagligt velfunderede og garanteret ufarlige råd.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-07-05 07:42

Ja, JEG synes jcolinpoole's råd lyder endog meget fornuftigt.
Hvorfor male fanden på væggen over et problem,
der måske kan afhjælpes med små midler.
Det kunne jo også være pest, sovesyge, astma, forkølelse eller skørbug.
For mig at se er jcolinpoole den eneste der lyder som om,
han/hun har forstand på det her.
At han/hun opgiver, at have en uddannelse som læge KUNNE jo være sandt. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 14:24

ja, det jcolinpoole siger, det er stort set, at kløe for dt meste skyldes for dårlig hygiejne efter toiletbesøg...

Det behøver man ikke være læge for at sige, og det er jcolinpoole næppe heller.
Jeg tror ikke, man gennemgår en langvarig uddannelse med mange store skriftlige projekter uden at lære et minimum af dansk grammatik, tegnsætning og stavning. Lægestuderende er faktisk nødt til at kunne forklare sig selv entydigt på skrift.
Men vi kan jo alle hver især "lege" at vi er et eller andet her på kandu...

MEN! Jeg venter da næsten med tilbageholdt åndedræt på, hvad lægen sagde til dig, plobber. Hold os dog ikke hen i spænding! Sig frem! Sig frem!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 14:41

birgitta

lobber ... indtil videre så er det vist godt din arm ikke er for kort
(går lige i dækning hvis der skulle blive kaster noget efter mig )

Kommentar
Fra : jcolinpoole

Dato : 21-07-05 14:52

Jeg kan se at jeg bliver nødt til at gå i skammekrogen for min manglende evne til at beherske det danske sprog perfekt. (Jeg har ikke boet i DK siden 1981, og taler ikke dansk til dagligt.) Ellers ser jeg at der er hold i den gamle sandhed at gode råd kun er gode hvis de er dyre. Faktisk har jeg godt belæg for kvalificerede meninger på dette felt, men man er selvfølgelig velkommen til at se bort fra det. Meningen var kun det jeg troede var hensigten med KANDU nemlig at bytte eksperthjælp. Jeg søger hjælp på et felt hvor jeg ikke er ekspert og giver hjælp der hvor jeg er det. Afslutter hermed.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 15:02

nøhh - ingen grund til skammekrogen jcolinpoole - men netop i det forum som dette er det jo op til brugeren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 15:03

nåårh, den blev såret...

(Kors, hvor er jeg grov..... )

...Højtidelighed kan være en smuk og god ting... --Men selvhøjtidelighed???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 15:05

og lige et ps på en rettelse - op til brugeren skulle være spørgeren

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-07-05 15:11

> Birgitta
Hvem har tisset på din sukkermad ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 15:16

øøøøøøøøøøøøøhhhh, -vha' mener du, Gambrinus.....
vaff'n sukkermad...

miritdk psser på en rettelse, men det er da noget andet..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 15:25

argh Birgitta - tror på at du har mistet sukkermaden

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-07-05 15:25

Vil det sige, at man ikke må henvise til, hvor man har sin viden fra,
uden at blive slået i hovedet med Janteloven ?
Det er sgu ikke nemt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 17:29

Nåja, -bare man ikke mister sin rettelse, miritdk..

Gambrinus, har du slået hovedet? avs, prøv med kolde omslag.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 17:38

på gambrinus hovede vil jeg formode det er bogen der skal repareres

nu er det vist på tide at undskylde for misbrug af tråden her til plobber !!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 18:57

Plobber må da melde sig på banen, hvis han vil være med til at præge sin tråd....

Han har været fraværende i en hel uge....... Ups...Bare det ikke er noget alvorligt.......

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-07-05 21:14

Gad vide, om han været på/ups,,,,,,, ved lægen......

Godkendelse af svar
Fra : plobber

Dato : 27-07-05 16:33

Jeg havde helt glemt det her, indtil jeg her i går skulle have min anden børneormepille, så blev det sat på plads :)
Tak for alle jeres indlæg.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 16:54

haha plobber - tråden fik jo en lidt anden lyd - godt du kom til læge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-05 17:29

Det var godt plobber at du nu bli'r af med den kløe.

Hilsen ans og tak

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-07-05 19:04

Kommentar
Fra : per83

Dato : 28-11-08 20:00

Lad være med at brug toiletpapir, vask istedet anus. Dup det derefter med et tørt stykke stof og smør det til sidst med vaseline fra den velkendte gule dåse.