/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Fis
Fra : AnneLarsen
Vist : 1132 gange
20 point
Dato : 05-06-05 09:21

Et lidt sjovt spørgsmål:
Jeg har hørt at når man slipper en fis, består den af en slags biogas.
Mit spørgsmål er så, at hvis man på bedste JackAss maner tænder ild til den, lugter den så mere ? - evt hvorfor

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-05 09:36

Naturgas af DONG kvalitet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-05 09:51

Jeg tror, det er meget svært, at ramme lige den rigtige blanding og det rigtige oktantal, så det i det hele taget er muligt, at få antændt sumpgassen.
Hvis det alligevel skulle lykkedes, kan en stor del af lugten nok stamme fra de små afrokrøller, der gror omkring "Det Første Hul Fra Nakken".
Er i forresten nogen sinde kommet til at slå en bøvs og en fis samtidigt ?
Det danner et undertryk i mavsen.
DET GØR ONDT !
Gambrinus

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 05-06-05 10:59

nej den lugter ikke mere når man sætter ild til den...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 11:17

Nej, så er det omvendt, idet gasserne er dem der lugter, og de forsvinder med det samme ved en mindre "eksplosion" når der sættes ild til.
Og hvis du til et selskab f.eks. ser en ryger der dvæler lidt længe med den tændte lighter anbragt lidt lavt, mens han tilsyneladende er dybt opdaget af at høre hvad borddamen siger, så er det sikkert fordi han hurtigere er ved at fjerne sporene efter sådan en af de "lydløse slemme" han har lukket ud

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 12:24

til gengæld stinker den forfærdeligt hvis du slipper en i badet - prøv selv

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-05 12:56

Jeg så engang en reklame, hvor man kunne få
sådan nogle duftstænger til at st..... op, hvor solen ikke skinner.
De spillede samtidigt musik. Når man .......
Man kunne få dem i mange duftvarianter og med country, klassisk eller rock musik.
Jeg har ikke set dem siden.
Ideen slog nok ikke igennem.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 13:01

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 13:14

Gambrinus

Var det så noget med, at musikken startede når vindpresset nåede et vist niveau

Kan lige forstille mig : Midt under middagen....Han får et lidt lettere fåret udtryk i ansigtet....og pludselig lyder der skønsang....."Her er en duft af, jeg ved ikke hvad tralalalala.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-05 13:20

Eller Brudevalsen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Niller5

Dato : 04-08-05 21:44

Nej, gassen du slipper ud hedder methan, og er rigtig nok en biogas/drivhusgas. Methan har ikke nogen reaktion med ild, så der vil ikke ske så meget

Kommentar
Fra : taisclaridge

Dato : 08-09-05 13:09

Methan har i høj grad en reaktion med ilt, dvs. methan deltager gerne i forbrændingsreaktioner. En del af naturgassen vi henter op fra undergrunden består af methan (+ethan, butan, propan oa.); naturgassen bruges som brændsel, med fordel, da naturgas frigiver ca. 40 % mindre CO2 end ved en normal kulfyret brænder. Jeg har ikke selv prøvet at antænde en "fis", men det er i høj grad muligt ( CH4 + 2O2 -> CO2 + 2H2O).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-05 13:42

"Who cut the cheese?"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-09-05 13:45

((((((((((sparker tedd ned i den anden ende af landet)))))))))))

flueben væk !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-05 13:45
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-05 13:47

Er du fart øh sart mirit?

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 20 point
Dato : 25-01-06 21:50

Ved den Hellige Flatullus! Kan vi lige finde gaskammertonen? Drop jeres fis venner, og besvar det stinkende gode spørgsmål om en brandskid, i stedet for at prutte rundt om den lunkne lort som små skoldede skidder i en sprængt gasmåler:

Hvis der med spørgsmålet ", lugter den så mere?" menes:", lugter den så kraftigere?", kan dette besvares med et nogenlunde klart "nej!". Fordi: Tarmgassens hovedbestanddel, metan, der i sig selv er uden nogen særlig lugt, forbrændes til vanddamp og kuldioxid der begge ligeledes er lugtfri. Den primære "aromakilde" er svovlbrinte (lugt af rådne æg ) som forbrænder til vanddamp og svovldioxid (lugt af brændt svovl/sortkrudtrøg). Og svovlbrinte har mig bekendt en lavere human olfaktorisk detektionsgrænse end svovldioxid.

Og hvis der med spørgsmålet menes: ", lugter den så dårligere?", er svaret: "Hvad synes du selv stinker værst; rådne æg eller brændt svovl/sortkrudtrøg?"

Men hvis der nu menes: ", lugter den så stadigvæk?", er svaret "ja!": Både svovlbrinte og svovldioxid har hver deres karakteristike lugt. Undtaget de grænsetilfælde hvor svaret klart er "nej!", fordi forbrændingsgassens koncentration af svovldioxid lige netop ender under detektionsgrænsen.

Så skulle den skid vist være slået. Jeg vil hermed lukke røven og fise hen lægge mig til at gasse mig foran TV´et. Der kommer vist et livsstilsprogram med en analfixeret aromaterapiekspert fra Sønder Fjertinge. Go´ vind, allesammen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-01-06 05:28

Meget informatativt rubion
Man burde da så kunne opfinde en slags katalysator som man brugte som mellemled mellem gaskammeret og udstødningen sådan at det højst ville lugte som sortkrudt hvis man nu blev inviteret til dronningens nytårstaffel og havde behov for at slippe en vind?
Men hvad så med lyden? Hmm? Må lige gå i tænkeboks !
http://www.electricearl.com/fart/fartnews.html

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 28-01-06 18:42

supert svaret Rubion
og
ved desværre ikke hvordan jeg kan skrive at svaret er accepteret og du ka få de tiltænkte point !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 19:25

annelea hvis du er annalarsen så skift til den konto og klik på accepter svar - spørgsmålet er jo oldgammelt

Godkendelse af svar
Fra : AnneLarsen

Dato : 28-01-06 23:40

Tak for svaret rubion.