/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
HJÆÆÆÆÆLP!!!!
Fra : sonjajensen
Vist : 1202 gange
50 point
Dato : 28-05-05 12:45

Hvad betyder "kongenial"? Har ordet i en eksamensopgave, og kan ikke finde betydningen nogen steder.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-05-05 12:49

Hej SonjaJensen

Ifølge min fremmedordbog betyder det "åndsbeslægtet"

// Toupie

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 28-05-05 12:56

Ja, så langt er jeg også kommet.. men derfra og så til at sætte det ind i en sammenhæng? En kongenial scenografi, Kim Sagilds kongeniale produktion.. osv..

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 28-05-05 13:00

Hej Sonjajensen. Efter hvad jeg lige kan finde ud af er det typografi. Men det vidste du måske.

Hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-05-05 13:07

Jeg fandt lige dette:

Citat
"...gennemarbejdet og stilistisk sikker....Thera Hoeymans debuterer som solist med nogen forsinkelse, hvilket dog kun gør, at hun nænsomt har en meget sikker hånd på sine selvkomponerede sange, der her langsomt folder sig smukt ud i veteran Kim Sagilds kongeniale produktion. Stilmæssigt læner Thera Hoeymans sig op ad Norah Jones pianodrevne ballader, men med en soulfyldt vokal og stor indlevelse, smutter hun let frem og tilbage mellem det jazzede og r'n'b..........netop roen og tiltroen på egen formåen i disse kærlighedssange for det modne menneske er en stor styrke ved "Vertical".........Det er den glød Thera Hoeymans tænder, sårbar, skrøbelig og voksen, som den er. Men også meget overbevisende og så ren i hjertet...." (Politiken, Erik Jensen, 19. dec.2004)

http://www.thera.dk/biografi/anmeldelser.htm

Her kan det tyde på at det er "i stil" med eller "beslægtet med" og så passer det vel fint?

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 28-05-05 13:14

Hej igen Sonjajensen. Nu er jeg ikke helt sikker på at mit svar var rigtig.

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 60 point
Dato : 28-05-05 13:36

Jeg ved ikke om du bliver klogere af dette, men jeg fandt en tekst hvor ordet også bliver brugt:

[citat]
Men det er med Troldkarlen fra 1999, at Anders Østergaard for alvor forener sit musiske og journalistiske talent og træder i karakter som en personlig filminstruktør. Filmen er et bevægende portræt af den svenske jazzmusiker Jan Johansson. I stedet for den sakrale tilgang, der præger mange kunstnerportrætter, stiller Østergaard konkrete spørgsmål til Johanssons musik, og samtidig bringer han den afdøde musiker til live med en kongenial brug af et righoldigt arkivmateriale.
/citat]
http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index_english.asp?pid=16000

Ellers så prøv at søge på Google.dk og læs nogle tekster igennem og se om du ikke kan finde en sammenhæng

Godkendelse af svar
Fra : sonjajensen

Dato : 28-05-05 14:37

Tak for svaret Toupie.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-05-05 14:39

SonjaJensen velbekommen håber du kunne bruge det, så du kan lave din opgave.

Pøj Pøj med eksamen