/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Plantefarvning af bomuldsstof.
Fra : Birgitta
Vist : 8979 gange
102 point
Dato : 16-05-05 13:18

Jeg har nogle næsten nye kraftige hvide lagener, som jeg godt kunne tænke mig at lave om til gardiner. Jeg forestiller mig, at de skulle være gullige.
Et eller andet sted så jeg, at man kunne farve uldgarn gult med grankogler...
Kan man også farve bomuldsstof?
Hvor meget kogle til hvor meget stof? Og skal der andre kemikalier til?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 13:24

Bomuld tar ikke særligt godt imod farvestofferne og skal efterbehandles med nogle ret kradse kemikalier. Derfor taler bøger om plante/svampefarvning altid om Uld, den behøver nemlig ikke nær så skrappe stoffer for at fastholde farverne. Du kan låne flere bøger på biblioteket hvor alt er forklaret i detaljer. Såvel plantefarvning som farvning med svampe.

Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-05 13:31

Biblioteket er ikke en mulighed.

Derfor spørger jeg her.

Hvad er det for "kradse kemikalier" der skal til?

Hvis man køber stoffarve til bomuldsstof, så skal der jo bare salt i samtidig....

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 112 point
Dato : 16-05-05 13:42

http://fdf.dk/sommerlejr/vikinger/beskrivelse.doc
Her kan du læse lidt om farvning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-05 13:43

Side 13 står der om plantefarvning.
Men søg på google og de andre søgemaskiner
der findes masser af sider om emnet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 13:45

Det ved jeg ikke, men de Farverier der findes i Danmark skal overholde nogle meget skrappe regler netop fordi de bruger nogle skrappe midler til fastholdelse af farverne.

Hvorfor er biblioteket ikke en mulighed? Du kan da finde bøgerne på www.bib.dk bestille dem og få dem sendt med posten. Bibliotekerne er da åbne for alle danske. Havde det drejet sig om Uld kunne du blot gøre som det er beskrevet i bøgerne, men jeg tror ikke du får et godt resultat med de samme midler og Bomuld.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-05 14:00

Jamen arne, jeg kan da kun finde bøgernes titler på det link du har givet... Og jeg har da ikke hørt om, at biblioteksbøgerne kan sendes med posten??????? Hvordan kommer jeg så af med dem igen?? Hvis jeg helt ukritisk skal bestille alle de bøger hjem, der handler om "plantefarvning", så kan det da blive en ordentlig stak..

Teil, dit link ser interessant ud, men omhandler kun farvning af uldgarn. Anyway, hvis der ikke dukker bedre forslag op, så kunne jeg måske lave et forsøg med kogler og alun og vinsten, i de mængder man bruger til uld.. Det er jo i hvert fald en meget præcis opskrift..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 15:00

Hej! Birgitta,
Jeg ved ikke om du kan bruge det her:

E17 - Bibliotekernes motorvej til tilgængelig information. Der er flere muligheder. alm. bøger, lydbøger og e-mail bøger. Der er masser af information om betingelserne for at benytte denne service, på hjemmesiden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 15:02

valde. send lige linket.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 15:06

www.e17.dk
det skulle virke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 15:07

Birgitta - Hvis du fortæller biblioteket at du er handicappet og ikke har mulighed for selv af afhente og bringe bøgerne, sørger de for det. Om de har deres egen chauffør eller bruger posten afviger fra sted til sted. Men jeg synes da at du skal prøve på en hvid T-shirt med den alm. Uld-metode først. Jeg tvivler bare på at farven bliver siddende ret længe. Men der sker jo intet ved at prøve på f.eks. en hvid T-shirt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-05-05 15:17

Det er ret længe siden, men jeg gik engang til billedvævning, hvoir vi samlede gamle lagner og andet bomuld sammen, som lærene så sørgede for bleve plante farvet, så vi havde materialer.
Hun havde store bøtter, som jeg fik noget af til hjemmebrug, men ellers husker jeg at det kunne købes i Matas og at det var ret vigtigt at der var salt i vandet for at få farven til at binde.
Mon ikke at Matas stadig har det + og at der følger vejledninger med.
God virkelyst.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 15:21

mulberry - Holdt farverne? Eller blev de hurtigt udvaskede og blege? Nåh ja, hvis det var billeder, blev de jo nok ikke vasket så tit, men det skal gardiner jo.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-05-05 15:21

Her er noget om at det nok også forhandles på apoteket og helsekostforretninger.
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/produkt=yes/sprog=1/grp=100/menu=100/pronr=3501/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-05-05 15:28

Her er en komplet opskrift, men til uld, ved ikke om det kan bruges til bomuld.
http://vikingegruppen-gimle.dk/?Tekstiler:Plantefarvning

Ja, billederne blev jo ikke vasket, men et par bukser jeg farvede med noget Matas.farve, blev blegere med tiden, men ikke hurtigt, men det var der da meget vigtigt, at de ikke blev vasket sammen med noget andet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-05-05 15:29

Gavde det været blå, vil det være nemt; nemlig indigofarvning med Thiosulfat i basisk miljø. Du kan også købe okker, der er en jordfarve, og koge din bomuld med det; evt sammen med soda for at åbne bomulden lidt mere.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-05-05 15:30

Havde det været blå............
Undskyld

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-05-05 15:31

Den oprindelige farve på cowboybukser var indigo.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 16:56
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-05 18:21

Nåda, I hygger jer nok...
Jeg har lige været inde på din motorvej, valde.. Men man skal meldes ind, med lægeerklæring o.s.v... Det får jeg aldrig taget mig sammen til... Og der er vist heller ikke SÅ stort udvalg... --Jeg kunne ikke finde noget om "plantefarvning", og de havde ÉN bog om hunde... som jeg så skulle være meldt ind for at kikke i...

Mulberry: Det lyder temmelig spændende med de spande... Men det er jo nok nødvendigt at vide, hvad der var i de spande..

Matas har stoffarve, som IKKE er plantefarve. Det er noget pulver og der skal salt i også... Det egner sig især til bomuld... --måske var det sådan noget, I brugte?

Puuuhh, nu har jeg efterhånden så mange vinduer åbne, så jeg render helt rundt i det....

Mulberry, dit "helsenyt-link" kan jeg ikke rigtig se anvendelsen af. Fidusen skulle jo være, at jeg selv samler etellerandet, f.eks. kogler, og bruger det til farvning evt. sammen med kemikalier..

valde, så kom der lige et link mere fra dig... Det ser spændende ud, men det er så omfangsrigt, så jeg liiige skal have lidt mere tid til at tygge det igennem.....

Ang. lysægtehed, så er der vel ikke noget i vejen for, at jeg smider en håndfuld kogler med i maskinen når jeg vasker gardinerne...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 20:05

Det er rigtigt at man skal meldes ind med lægeerklæring. - Det skulle jeg så ikke fordi jeg har en erklæring liggende et andet sted i systemet. Jeg tror man har et kæmpeudvalg i faglitteratur også. jeg kan ikke se antallet nogen steder. Jeg satte lige den bog på jeg har liggende, den har bog nr. 10564, det er ikke en ny bog så den er sikkert langt fra at være det højeste nr. det er så en skønlitterær bog. inden for faglitteratur har jeg set nr. over 12000.
Min indmeldelse foregik på den måde at jeg søgte og de spurgte lægen. Porto eksisterer ikke, kun et kort der vendes ved returnering. E-mailbøger er der jo ingen problemer med forsendelse af, og de ville da passe godt til dig.
www.ddb.dk kan fortælle dig hvordan

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 20:09

jeg mente dbb@dbb.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 20:24

så er det boglinien@dbb.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-05 20:38

nu er jeg flov. www.dbb.dk det er den rigtige hjemmeside

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-05-05 20:38

Ingen af de kommentarer der er kommet har svaret på det egentlige spørgsmål: Hvilke stoffer skal man bruge for at få naturfarver til at fæstne sig på Bomuld.

Jeg har ikke selv kunnet bringe svaret, men det ville være fedt at få det?

Men undlad flere links til sider der udelukkende omtaler farvning af Uld. Det er ikke det der spørges om. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-05-05 09:00

Her er bomuld nævnt.: http://www.rezas.dk/fakta/fakta4.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-05-05 09:04

Det vil nok være en rimelig god idé at spørge dem her :
http://www.artemis-plantefarver.dk/danskmain.htm
Hidtil har jeg ikke fundet noget fyldest- gørende, der udbydes kurser idet og de nævnte bøger, men tilsyneladende ikke nogen videre tilgængelige oplysninger på nettet, af det jeg har søgt igennem.
Så jeg stopper her.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-05-05 09:07

Glemte lige den her.
http://www.artemis-plantefarver.dk/danskmain.htm
Birkeblade farve gult.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-05 15:25

Akkeakkeakke...

Jo, der er allemulige links, og rigtignok, så er de allerfleste om uld... Og få, -eller ingen er om bomuld...
Så hvad gør en klog...?
Jo, jeg må nok ofre et lagen og starte min egen lille forsøgsrække...
Jeg har købt alun hos matas, -men de anede ikke, hvad "vinsten" var for noget...

Ved hjælp af deres computer fandt vi frem til, at det var et kaliumsalt af vinsyre (valde: hvad kan jeg mon bruge i stedet?? Helst billigt og nemt at få fat i)

I første omgang forsøger jeg med alun alene og derefter farvning med grankogler. Dem ligger der så mange af heromkring.. --Suk, jeg må veje lagenstumper og beregne vandmængder, der senere kan ganges op til min vaskemaskine...

artemis er modellervoks, bodypaint, akvarel og meget mere, men ikke noget om bomuld. Og alle vil forfærdelig gerne sælge mig ting og sager... Jeg vil jo helst finde så meget som muligt i naturen...

Valde, dbb kræver, at jeg udfylder et skema og skaffer lægeerklæring og sender det hele til dem..
Det er altså meget at gøre ud af et farvet lagen...

Kan DU ikke se, om der er noget i dbb-kassen om tekstilfarvning af naturmaterialer?
Eller kan du se, hvor mange E-bøger om f.eks. hunde de har i kassen?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-05 20:19

Vin leksikon
... frugtsyre og dannes ved lave temperaturer. Ved ca. 3 grader celsius udkrystalliserer vinsyren kaliumsalte. Vinsten er 100% uskadelig og indvirker overhovedet ikke på smagen, – er reelt et ...

www.mb.adr.dk/vinleksikon_doc.htm Cachelagret side 15-05-2005
Vis flere resultater fra "www.mb.adr.dk".

Det var stort set det samme som du har fundet ud af. Jeg undres over at matas ikke har det, hvad med apoteket?
Jeg kan ikke se hvad kan erstatte det, Jeg mener da at vinsten bruges i madlavning

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-05 20:25
Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 17-05-05 21:56

Hej Birgitta,
Jeg er ejer af en bog med titlen Farv med planter af Esther Nielsen.
Heri kan man på side 80 læse om bejdsning af bomulden før farvning.
Man bejdser med en blanding af(alle procenter af materialets vægt i tør tilstand)
5% tannin og 40% alun (giver kraftigste farve)
5% tannin og 25% alun (giver svagere, men klarere farver)
5% tannin (giver grumsede, men kraftige farver)
20% alun og 10% vinsten (giver lyse,klare farver og farven er lettere at få jævn)
På side 82 kan man læse at planten vau giver den klareste gul farve.
man skal bruge lige dele vau og bomuld.
Jeg ved at man har kunnet købe frø af vauplanten hos firmaet Frøposen - jeg tror at vau planter at svære at skaffe - så du skal nok dyrke den selv.
Ellers kan du bruge birk til at farve med - men her er det ikke en ren gul farve du får - den er mere gyldenbrun.

god fornøjelse med projektet.
Hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 14:54

Hej Hanne.
Det er nogle hidsige mængder af alun, der skal i ved bejdsning (400g til et kilo lagen..). Og alun er ret dyrt, 42 kr for 500 g.. Vinsten er vist endnu dyrere, men det kan jeg slet ikke få fat i, her hvor jeg bor. --Og så kommer vi til "tannin"... Jeg gætter på, at min lokale matas vil vride sig noget hvis jeg nu kommer og vil købe en pose "tannin".

Men jeg har IKKE tænkt mig at dyrke specielle planter til tekstilfarvning. Det er hverken min have eller min vindueskarm stor nok til. Og ideen med det hele var, at samle ting i naturen, når jeg går ture med min hund.

Men jeg er vistnok blevet lidt klogere på det hele undervejs. Og så må jeg bare gå i gang med nogle eksperimenter.. For der findes nok ikke litteratur om lige netop det, jeg har tænkt mig at gøre.

Et eller andet sted i tråden fik jeg en opskrift, som jeg har tænkt mig at gå ud fra, selv om den vistnok er til uld. For ifølge Ester Nielsen er det åbenbart de samme ting, man bruger til bejdsning af bomuld..

Men jeg takker alle for alle mulige (og umulige) råd og indfald, jeg har fået undervejs.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 17:04

Tak for svaret Teil. Og tak til alle andre. De 4 stjerner er for at fortælle eventuelle interesserede i fremtiden, at der faktisk er en del gode links og råd i tråden her.