/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
PCI/AGP slots?
Fra : sonjajensen
Vist : 586 gange
26 point
Dato : 12-05-05 15:07

Hvilke slots er de bedste, hvis man skal have ny pc? Og hvor mange af hver?

Accepteret svar
Fra : aaroe

Modtaget 36 point
Dato : 12-05-05 16:31

AGP er til grafikkort (Accelerated Graphics Port) - altså er en AGP port nok, hvilket også kun er på alle bundkort... :) - Jeg har i hvertfald ikke hørt om et bundkort med 2 AGP porte... PCI (Peripheral Component Interconnect) er der hvor du tilslutter alverdens andre enheder, lydkort, netkort osv...

Håber det var svar nok :)

Godkendelse af svar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 16:35

Tak for svaret aaroe.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 12-05-05 16:48

Hej Sonjajensen

Du skal skille imellem "gammel" teknologi og "ny".

AGP = gammel teknologi til grafik

PCI-x16= Ny teknologi (også kaldet PCI Express) til grafik.

De har begge samme "gamle" standard mod andre kort - nemlig PCI, og dermed kan du købe alm. PCI kort (f.eks. lyd) og isætte i computeren. MEN... de nyere Motherboard har også den nyeste PCI standard, hvor selve slottet i Motherboardet kun er ca. 33% af længden af et alm. PCI slot, og den standard hedder PCI-x1

Forskellen på alm. PCI og PCI-x1 eller 16 er at den kører med større hastighed (533 mod PCI's 133 Mhz.), hvorved du udnytter de nye DDR2 RAM's højere hastighed. Og med en Intel processor P-IV kan du udnytte at den kører "dobbelt" = 2 x 533 Mhz. (den adresserer begge RAM klodser samtideg, og da hver køre 533 Mhz, så dobles der).

Håber ikke det blev for teknisk, da selve ingredienserne er ret meget tekniske.

Lars

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 12-05-05 19:48

Hej Lars
Tak for dit svar!
Jo, jeg forstod godt dit svar, og det hele er noget nemmere at forstå nu..så jeg sir tusind tak for dit svar.. og tak for hjælpen!

sonja