/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Olie hul
Fra : joker138
Vist : 771 gange
50 point
Dato : 10-05-05 17:41

Når man bore efter olie og pumper det op fra havbunden så fylder man vand i hullet også fordi olien flyder på vandet.
Men hvad gør man når man bore på land (ørken) der er ikke vand, hvad bruger man for at fylde hulet, for det man har pumpet op ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-05-05 18:04

Vand vel... der er vel ikke forskel på om olie flyder oven på vandet uanset om man bore på land eller i havet...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-05 18:08

Der er også vand i ørkenen, et stykke nede i undergrunden.

http://science.howstuffworks.com/oil-drilling2.htm
Citat
Because water is used in drilling, there must be a source of water nearby. If there is no natural source, they drill a water well.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-05 18:23

Vand kan også være dyrt, når det ikke findes der hvor behovet er.

http://kortlink.dk/7t/sgz

Jeg tror ikke de kommer olie i boringerne.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-05-05 18:35

jakjoe - Du har ret. Under de fleste ørkener er der faktisk ret store vandreserver. De ligger bare for dybt til at planterne kan nå dem, men Oliesnablerne kan godt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:27

Ha'looo! Man putte så'gutte vand i borehullet :0D
Man fylder enten OBM (Oil Base Mud) eller WBM (Water Base Mud) i olie boringer.
OBM eller vandet blandes med flere kemikalier b.la baryt og bentonit samt andre kemiske stoffer. Dette gøres i grove træk af følgende årsager:
- For at udligne det statiske tryk.
- For at smørre borevægen så den ikke kolapser sammen.
- For at bære det opborede materiale op til overfladen.
- For at køle borehovedet (selve boret) - det kan også være for at drive boret, hvis dette er en turbine.
Det er så'n ca. de grove principper.
Selve borehullet bores af flere etaper, først stor diameter og så ellers ned efter. Selve hullet fores med et stålrør... en såkaldt casing. Når man er færdig ligner det en omvendt gammeldags sørøver-kiggert (set fra den tykkeste ende).
Det var MEGET kort fortalt
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-05-05 19:35

Søren - Tag dig nu sammen! Du skriver at man putter sgu ikke vand i hullet, straks efter beskriver du WBM og skriver også: "OBM eller vandet blandes med flere kemikalier". Kan du blive enig med dig selv.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:39

Lidt mere nærlæsning (fra min side).
Olien kommer op af sig selv, den flyder ikke oven på noget som helst.
Under selve boreprocessen kan man få et såkaldt "kick" hvis man rammer en olie eller gaslomme. Årsagen til det ikke bare kommer blæsende op til overfladen skyldes bla. den høje vægtfylde på boremudderet. Når gassen kommer med op til overfladen ekspandere den (MEGET)... a'la princippet hvis en dykker stiger til overfladen, og ikke udånder på vejen op.
For at forebygge et STORT kick har man en ventil- afluknings- ordning som kaldes en BOP (Blow Out Preventer). Her kan man så lukke af for borehullet og cirkulere gassen ud, alt imedens boremudderet vejes op (højere vægtfylde).
Når det går helt og aldeles galt, så er det man har et Blow Out og 3 km. borestreng kan komme susende ud af hullet på ganske få sekunder... I kan selv gætte hvor katastrofalt det kan være - olie eller gas bryder som regel i brand ved den form for ulykker.
Olie og gas kommer op til overfladen med til tider over 10.000 bars tryk så der er go'daw på drengen, så den behøver ikke flyde oven på vand
Ovenstående også MEGET kort fortalt... det er en videnskab som tager flere år at udd. sig inden for, og jeg ved næsten alt om det, da jeg har været i branchen siden 1978
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:41

Arne din knold... I taler som om man bare hælder haveslangen i hullet - og det gør man ikke
Ja WBM indeholder vand, men mange gange opvejet med div. kemikalier til en SG på over 7 og vand har kun en vægtfylde på 1 (SG = 1) så hvad er der mon mest af?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:43
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:53

joker138...
Der er en smule rigtighed i at man pumper vand i hullet, når selve brønden er ved at være udtømt (efter flere års produktion), men det foregår IKKE igennem selve produktionsstrengen, men igennem nye borringer. Dette princip kaldes Water Injection.
Når brønden så næsten er 100% død... ikke mere flow, men der stadig er meget olie tilbage, så pumpes det op. Det er det du ser i diverse film... de der store "nikke-pumper". De fungere faktisk efter samme princip som en gammeldags vandpumpe (vandpost).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:58

Du kan prøve at forestille dig det tryk som olien kommer op til overfladen med. Vi tager en lille produktion som eksempel. Produktionsstrengen ligger på 2-4 tommer og så'n karl kan spytte 30.000 BBL råolie op om gagen (1 BBL = 159 Liter), så det kommer ikke op i et stille og roligt tempo, og dette eksempel er kun en "lille en".

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 19:59

30.000 BBL / 24 Hrs (om dagen og ikke gagen - sorry)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 20:34

Nå men der er altså en masse på nettet, som du helt sikkert kan bruge ud over det link jakjoe kom med, og som jeg gentog senere... se listen over muligheder på Google:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=How+oil+drilling+works&meta=

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-05-05 20:36
Kommentar
Fra : joker138

Dato : 10-05-05 20:56

Det vil sige at man fylder de først hullerne op når de er tømt for olie og det gør man ikke med vand som jeg trode, men med spilprudrukter ad forskelige kimikalier

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-05-05 21:35

Jeg mener at når brønden er tør, at det ikke er drivværdig lengre, så fylder de en betong i huldet og laver en betong prop.
alimak

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-05 10:43

Når selve "brønden" ikke længere producere, eller afgiver olie eller gas nok til en rentabel produktion, så kan man ved hjælp af flere forskellige undersøgelser finde ud af om det kan betale sig at ofre penge på:
1: Water / steam injection
2: Defragmentation af undergrunden (syre eller andre kemikalier pumpes ned i undergrunden).
3: Om det skal pumpes op.
Alt dette kan ses & læses om på de to henviste links ovenfor.
Kan det ikke længere betale sig, så "lukker man hullet. Man cementere i bunden (produktions- og over produktions zonen). Herefret skære man casing røret fri og man trækker det resterende tilbage, man "retreiver casing" for senere brug.
Generelt så laves en olieboring i denne rækkefølge:
1. Seismiske undersøgelser af undergrunden, for at se om "er der noget"
2. Prøveboring (en Wildcat), hvor man tester hvor meget der er, dette er en videnskab for sig selv, og et af de firmaer som har specialiceret sig inden for dette er Schlumberger. De tester og laver beregninger på "hvor meget" der er i reservoiret. Disse tests foretages så, og der tages stilling til om det er rentabelt at opstarte en produktion / bygge en produktions platform.
3. Så lukker boreplatformen hullet, cementere skidtet til, og man trækker overskydende casing tilbage. Der laves et kort med lokation af området samt hvor det var. I nogle tilfælde lukkes toppen af prøveboringen af med en lille radio-sender (transponder).
- Der laves så flere prøveboringer i området, og det besluttes om det er økonomisk rentabelt at bygge og opstille en produktions-platform. Hvis det kan betale sig, så kommer selve boreplatformen tilbage, når produktionsplatformen er opstillet, og lukker alle brøndene op, installere produktionsstreng, wellhead (X-Mas tree) osv. og først da påbegyndes selve produktionen.
Der snakker her om rigtigt mange penge... den daglige leje for en boreplatform ligger i lejet af USD 65.000,- om dagen. Hertil kommer omkostninger til Casing, Produktionsmateriale og platform samt tilslutning til pipe line ind til land osv. osv. så alt i alt kan det løbe op i flere milliarder dollars FØR den første olie flyder.
Du kan sikkert regne ud at man ikke "bare" laver huller i jorden "for sjov"... for hvem har råd til at kaste xx USD ud af vinduet? Mange gange så viser det sig også at trods seismiske målinfer der indikere at "her er noget", så viser det sig at det kun er vand man har fundet, eller nitrogen som også forekommer, ja man kan enda finde en hulrum, en såkaldet "tør brønd" (en Duster), så det er ikke altid man er "heldig" med at finde olie.
Nok om det, du har nu fået et lille indblik i olie eftersøgning, hvordan man gør og hvorledes der produceres. Vil du vide mere, så må du i gang med at gennemlæse de links som der er henvist til.
Hygge...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 11-05-05 17:07

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-05-05 12:48

Velbekomme & takker for points
Søren