/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Bivirkninger ved at tage psykofarmaka
Fra : ehtrod_n
Vist : 2664 gange
25 point
Dato : 21-04-05 16:38

Hej alle mine søde og kloge kandu venner. Jeg får psykofarmaka: Paroxetin og Risperdal. Og har tage meget på i vægt ca 25 kg efter at havde spist disse tabletter. Derfor holdte jeg op med Risperdal, fordi det var den værste af dem to. Men også fordi jeg ikke havde skizofreni symptomer længre. Efter en uge havde jeg abstinenssymptomer:Søvnløshed, hovedpine, depression og diarè. Nu skal I ikke tro at jeg er en psykopat! for jeg er blevet psykisksyg p.g.a. mobbning fra en arbejdskollega. Jeg er køkkenuddannet og det var økonomaen som mobbede mig og fordi jeg havde en svær tid p.g.a. min mors pludselige død. Mit spørgsmål er, er der andre kandu bruger som har fået vægt forøgning af psykofarmaka eller andre bivirkninger ved at holde op. Der skal lige siges at jeg har det meget godt i dag. Jeg er kommet på førtidspension efter 4 års kamp med myndighederne. Jeg er stadig meget stresset og nervøs når jeg laver mad herhjemme. Derfor kan jeg heller ikke havde gæster. Det kan den nærmeste familie ikke forstå, for jeg har altid været den der lavede noget dejlig mad og var meget gæstfri. Ellers har jeg det godt med ikke at skal på arbejdsmarkedet igen. Jeg går bare og hygger mig hver dag og er glad for livet.knus Dorta

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-04-05 17:31

Jeg håber ikke du har seponeret (er stoppet med) Risperdal uden lægelig vejledning?!
Risperdal har desværre den bivirkning, at man spiser langt mere end hvad godt er, man mangler den naturlige mæthedsfornemmelse. Min søn på 10, får disse tabletter og har taget ca 10 kg på. Desuden gør Risperdal en mere lad og doven, så det bliver endnu sværere at komme af med de ekstra kilo.
Paroxetin kender jeg ikke, men udfra hvad lægemiddelkataloget beskriver, så tager man vist ikke på af dem.
Jeg er glad for,a t du har det godt igen, og ønsker dig tillykke med pensionen. Guderne skal vide, at voksne kan være de værste mobbere!!

Held og lykke og velkommen til kandu

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-04-05 17:36

Hej Dorta,
Har du ikke en læge, du har en ordentlig kontakt med? Jeg tror ikke på at der er nogen form for antidepressive midler etc. man kan stoppe med fra dag til dag uden abstinensproblemer, og så vidt jeg kan læse er du bare selv stoppet, men jeg kan have misforstået det du skrev.

Fortsæt med at nyde dit livog hygge dig, om du kan lave mad kan da være så ligegyldigt, det må familien acceptere. Inviter dem til en sammenskudsmiddag og lad dem tage maden med, det er alligevel samværet der er det vigtigste, ikke hvem der laver maden

Held og lykke

Knus Ripley

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-04-05 17:46

Hej Dorta

Psykofarmaka må man ikke stoppe med lige pludselig - de skal nedtrappes i samråd med læge/psykiater.

Et stort støtteknuz

Hanne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-04-05 18:16

Hej
Læger og medicin er helt fint, men ikke altid nok. De behandler med medicin, men give en egentlig kur er der vel ikke altid tale om, for det meste.
Jeg har selv haft god nytte af motion i forbindelse med en krise, det giver både større fysisk og psykisk velvære.
http://www.sst.dk/publ/materialer/motion/motion_psyke/
Jeg siger det ikke for at presse dig til noget, for jeg tror at netop i en krisesituation har vi brug for at tage det i vores helt eget tempo og helst lidt langsommere, så der ligesom er lidt tilovers, det giver en god fornemmelse.
Jeg er lige gået igang med at læse en bog der hedder "Hverdagens skjulte ondskab, sådan takler du mobning og psykisk vold" af Marie-france Hirigoyen, Borgens Forlag. Indtil videre har den været lidt svær, men ret nyttig læsning, måske er den interessant for dig også, så derfor vil jeg lige nævne dens eksistens.
Med hensyn til kriser og diverse, er jeg ikke ked af det, da det er som en gave der gør stærkere, og nogen ting som mobning gør jo nærmest en til selvlært psykolog. Det er et langt sejt træk, men det værd.
Ønsker dig det bedste for fremtiden, det skal nok blive vendt til din fordel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-04-05 18:20

Det er helt almindelige bivirkninger du nævner, og som andre har fortalt dig, er det meget vigtigt, at du ikke bare lige stopper med de piller. Det skal være i samråd med lægen, og over længere tid for netop at undgå abstinenser.

Dorte
Hvorfor skulle vi dog tro, at du er psykopat, det har da ikke noget at gøre med, at du har haft modgang der har gjort dig psykisk syg.
Men det er godt at høre, at du har det godt, og befinder dig fint med ikke at skulle på arbejde.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 25 point
Dato : 21-04-05 18:46

i citatet fra nomidica, der står noget om at læger ofte glemmer at fortælle om bivirkninger, og at det er deres pligt at sørge for at disse ikke er for slemme, og når de har fortalt det og mere skal patienten godkende behandlingen, men det glemmer de også ofte.

Ugeskrift for Lægfolk
Uge 16, 2005
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

INDHOLD:
1) MAIL: Afhængig af Benzodiazepiner
2) Læger behandler uden at give patienter alle oplysninger
3) MAIL: Kost eller kosttilskud?
4) Junk-mad fremmer vold og aggression blandt unge
5) Links
6) Ugens citat

Kære læser

Jeg får stadig en del mails vedr. snakken om kost vs.
kosttilskud. Derfor bringer jeg også i denne uge en
mail om emnet.

Hvad mener du?
Har du spørgsmål, kommentarer e.l. til emnet, hører
jeg gerne fra dig.

Også hvis du har andre spørgsmål – eller et indlæg,
du ønsker bragt i nyhedsbrevet – er du velkommen til
at sende en mail.

Med venlig hilsen
John Buhl

1) MAIL: Afhængig af Benzodiazepiner
-------------------------------------

Hejsa

Jeg vil gerne høre, om I har noget naturmedicin der kan
hjælpe på svær angst og nervøsitet!

Altså naturmedicin, der også gør udtrapningen af
Benzodiazepiner, en smule nemmere!

På forhånd tusind tak for ulejligheden!

De venligste hilsener
L.

Hej L.

Der findes en del beroligende naturmedicin - og der
findes naturmedicin mod depressioner/modløshed - men om
disse midler vil gøre den store forskel ved jeg ikke.
Læs fx om Baldrian B+ og Velzina her på siden:
http://helseonline.dk/group.asp?group=24

Det er dog langt fra sikkert, at nogle af midlerne vil
hjælpe dig, men jeg ved for lidt om din situation til at
kunne svar på det. Du skal under alle omstændigheder
snakke med din læge først.

Mit bedste bud er at du sørger for at være dækket ind med
alle vitaminer og mineraler. Sørger for en god kost, god
søvn mv.
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

Læs om nedtrapning af medicin her:
http://www.nomedica.dk/nedtrapning_af_medicin.htm

Læs mere om, hvad du kan gøre her:
http://www.benzoinfo.dk/

Med venlig hilsen
John Buhl

Hej John Buhl

.. jeg har fundet ud af, hvor farlige Benzodiazepiner i
virkeligheden er ved at læse de links, du sendte med, og
jeg "forbander" den læge, der første gang udskrev de
Lexotan, jeg nu er blevet 100 % afhængig af!!!

Den læge, skulle have sendt mig til en psykolog, som jeg
sammen med, kunne have behandlet og få talt disse ting ud
af kroppen. Eller på en lignende måde, have sendt mig til
én, der virkelig havde forstand på, at helbrede UDEN de
"små lyserøde djævle"! Undskyld mit sprog, men det er
sådan, jeg opfatter tabletterne Lexotan!

Men jeg vidste INTET om tabletterne, da jeg fik disse
første gang, og hvad der kunne ske ved at indtage dem
over en længere periode. Kun, at min angst og nervøsitet
forsvandt og det var jo angsten og nervøsiteten, det
satte en stopper for et "godt liv"!

Efter jeg fik ovenstående tabletter, kunne jeg igen
fungere "normalt" - uden den angst og nervøsitet, der
gjorde det så svært for mig, at være iblandt andre
mennesker. Og tro mig - det er et helvede, at være bange
for noget man ikke ved, hvad er!

Man bliver faktisk bange for, at blive bange! Og ja, hvor
er man så henne? Jo, man er inde i en meget ond cirkel,
hvor netop Benzodiazepiner bliver ens bedste ven!!! Og
det er jo en skrækkelig og ond "ven", at have!

Det er aller første gang, jeg fortæller en anden om, hvad
jeg føler mht. disse tabletter, så det er meget nyt for
mig, at indvie andre i mine tanker om dette!!!  ...

Mvh
L

Kommentar:
L. Er ikke den eneste, der for sent opdager, at de piller
lægen har udskrevet pludselig giver uforudsete problemer.

Alt for mange mennesker får ingen eller kun overfladiske
oplysninger om de skadelige virkninger der er forbundet
med den medicin, de får ordineret.

Læger ved bedre – eller burde vide bedre – men undgår
ofte:
1) At advare patienter om risikoen for afhængighed (fx
ved brug af Benzodiazepiner)
2) At oplyse om bivirkninger
3) At oplyse og vejlede vedr. de ændringer i kost og
livsstil, der kan afhjælpe eller lindre på de
problemer patienterne kommer med
4) At få patienterne væk fra medicin i tide, før den
giver afhængighed og/eller gør skade

Det fremgår vist ganske tydeligt af ovennævnte mail fra
L., hvorfor det er så vigtigt, at blive ordentlig
informeret af sin læge, før en evt. behandling sættes i
gang, alligevel ser det ud til at de fleste læger vælger
ikke at give alle oplysninger til deres patienter ...

2) Læger behandler uden at give patienter alle
oplysninger
---------------------------------------------------------

Læger må ikke behandle patienter, hvis patienterne ikke
har ”godkendt” behandlingen, og det betyder, at læger
skal informere patienterne om sygdommen, behandlingen og
bivirkningerne og derefter sikre sig, at patienten
”godkender” behandlingen, og det skal noteres i
journalen.

Ud af 150 journalnotater var der kun tre, der opfyldte
samtlige krav til journalføring af informeret samtykke.
(Ugeskrift for Læger nr. 14, 4. april 2005)
Læs evt. hele artiklen her:
http://www.dadlnet.dk/ufl/2005/1405/VP-html/VP44234.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-04-05 18:52

Udplukket var fra et nyhedsbrev fra denne side, hvor du også kan stille spørgsmål.
http://www.nomedica.dk/kroppens_immunforsvar.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-04-05 18:52

Udplukket var fra et nyhedsbrev fra denne side, hvor du også kan stille spørgsmål.
http://www.nomedica.dk/kroppens_immunforsvar.htm

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 21-04-05 21:21

Kære Calista
Tusinde tak for den varme velkomst jeg fik af dig det varmer om mit lille hjerte. Jo desværre Calista jeg har seponeret uden lægelig hjælp og vejledning. Jeg var så ked af, at jeg sådan opsvulmede og var lad og doven, som du rigtigt nok siger. De kærligste forårs hilsner fra Dorta.

Hejza TheRipley
Jeg har været på psykriatisk dag af snit i ca 2 år. Men aldrig indlagt heldigvis ! Og holdte den 10 maj 2004 så det er jo snart et år siden nu. Jeg holdte fordi min sagsbehandler og terapeut tvang mig til at arbejde i bistroen i Bilka jeg var jo køkkenuddannet så det måtte lige være noget for mig sagde de. hvor jeg løb skrigende fra Bilka. Så da jeg fik førtidspension syntes de ikke at de kunne gøre mere for mig. Behandlingen var slut og jeg stod tilbage med et knæk og det er her ved at jeg har svært ved at lave mad selv bare til min mand og mig, jeg er stresset og taber alting på gulvet. Min egen læge hende har jeg det heller ikke godt med. Da jeg var sygemeldt gjorde hun alt for at jeg bare skulle ud og arbejde igen, jeg græd som var jeg pisket for jeg havde lige mistet min elskede mor meget pludseligt. Det med sammenskudsmiddag med familie og vores gode venner var en rigtig god ide. Knus også her fra Dorta.

Kære Hanne pige
Også mange tak til dig for dine gode råd. Du kan se nogle af svarene ved de andre som jeg har skrevet til. Du skal havde et kæmpe kæmpe knuuzz fra Dorta

Hej Hej Mulberry
Også mange tak for dine gode råd. Ja jeg ved det godt det med motion. Mine 2 dejlige børn på 20 -22 år som ikke er hjemmeboende mere har givet mig en hentydning, ved at give mig de der moderne skistave i fødselsdags gave med alt udstyr og dvd sødt ikke ?? Hygge hejza Mulberry

Kære søde Dova.

Så kunne du også svare på denne her spørgsmål. det er altid så dejligt at få et svar fra dig Dova. Jeg ser dig jo af og til her på tråden og jeg griner da også sommetider af dig ja undskyld mig !!!! Med hensyn til det du siger om psykopat : Det er fordi der er så mange der holder lidt afstand når jeg siger at jeg er psykisksyg og får lykkepiller. Det er også svært at være 41 år og allerede være på førtidspension. Der er end da nogle der har sagt Dorthe hvad fejler du egentlig for du ser ikke syg ud !! bare fordi jeg er god til at klæde mig pænt og sminke mig, i det hele taget se velplejet ud. Det var lidt nemmer hvis jeg havde en bind om hånden. Ja så er jeg altså stadig syg. Hej Hej jeg håber at se mere til dig Dova. Nu har jeg vist ikke glemt nogen. Kan I havde det rigtig godt alle sammen et kæmpe fælles knus til alle jer kanduer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 12:13

Hej Dorte.
Ja, jeg er nu noget bekymret for dig, nu du fortæller at du bare selv er holdt med de piller.
Du giver som en af grundene til det:
"Men også fordi jeg ikke havde skizofreni symptomer længre".
Men det har nok været pillerne der gjorde, at du ikke havde symptomerne længere, og der sker desværre ofte det, at nogen der får de piller, ikke rigtig selv er i stand til at vurdere vigtigheden af at fortsætte med dem, og især ikke hvis de synes, at nu har jeg det godt, og behøver ikke de dumme piller længere.
Jeg håber, at du vil kontakte din læge og tale med vedkommende om det, om ikke andet, kan det være der findes et andet middel uden de bivirkninger at du tager så meget på af dem.

For selv om du lige nu føler, at du har det meget godt, er der alligevel noget der gør, at jeg ikke synes det ikke lyder helt rigtigt:
"det er her ved at jeg har svært ved at lave mad selv bare til min mand og mig, jeg er stresset og taber alting på gulvet."
Og:
"Derfor kan jeg heller ikke havde gæster. Det kan den nærmeste familie ikke forstå, for jeg har altid været den der lavede noget dejlig mad og var meget gæstfri".

Det er da ikke helt godt, og lyder som om, at du må have lidt hjælp til at komme videre, så du igen kan hygge dig med familien på besøg.

mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-04-05 12:31

Jeg har på egen krop mærket det emne du beskriver.

Jeg fik for ca. 12 år siden en angstneurose, og blev i første omgang henvist til en psykiater.
Hun var en rigtig "medicinudskriver"!. Jeg blev simpelthen proppet med rohypnol, det nok værste stof indenfor Benzodiazepinpræperaterne.
2 mg. kan slå en voksen person i gulvet, og jeg blev ordineret 8 mg. om dagen.

Jeg kunne ikke engang gå rundt om vores hus.

Det tog ca. 4 år at trappe dette præperat ned til 0. Og alle de symptomer du beskriver havde jeg. Så det kan jeg tale med om.
Vægtforøgelse, søvnløshed og alle de ellers klassiske bivirkninger.
Det var en stor kamp overhovedet at komme videre i tilværelsen.

Det skal så lige nævnes, at den pågældende læge ikke kunne finde noget psykiatisk ved mig, og henviste mig derfor til en psykolog.
Dog lige efter at have næsten ødelagt mit helbred.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 22-04-05 13:05

Hejza Dova
Du skal ikke være bekymret for mig, fordi jeg er holdt med pillerne. Det er en halv år siden nu at jeg tog en kold tyrker.
Og jeg har ikke skizofreni symptomer i dag. Det var noget min terapeut på psykriatrisk dagafsnit der syntes at jeg skulle havde Risperdal. Fordi jeg i en periode kunne se min mor som er død. Men der er slet ingen problermer i dag.
Og med hensyn til gæster så skal jeg forresten havde gæster til aftenskaffe i aften, hvor min datter kommer med nybagt kage. De kærligste storbededags hilsen Dorthe.
Kære Ellebye.
Ja så har du mærket det på din egen krop. Men hvordan har du det i dag, det vil jeg gerne høre om. Har du tabt dig efter du holdte op med pillerne Håber at vi ses snart igen hilsen dorta.

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 22-04-05 13:05

Hejza Dova
Du skal ikke være bekymret for mig, fordi jeg er holdt med pillerne. Det er en halv år siden nu at jeg tog en kold tyrker.
Og jeg har ikke skizofreni symptomer i dag. Det var noget min terapeut på psykriatrisk dagafsnit der syntes at jeg skulle havde Risperdal. Fordi jeg i en periode kunne se min mor som er død. Men der er slet ingen problermer i dag.
Og med hensyn til gæster så skal jeg forresten havde gæster til aftenskaffe i aften, hvor min datter kommer med nybagt kage. De kærligste storbededags hilsen Dorthe.
Kære Ellebye.
Ja så har du mærket det på din egen krop. Men hvordan har du det i dag, det vil jeg gerne høre om. Har du tabt dig efter du holdte op med pillerne Håber at vi ses snart igen hilsen dorta.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-04-05 15:18

Jo, jeg har tabt mig igen.
Det hænger også sammen med, at jeg nu har flere kræfter og kan dyrke lidt motion.
Dog mest det at gå.

Så hvis du stadig vejer for meget vil jeg stærkt tro, at du også kommer til at tabe dig. Da det stod værst på, var jeg totalt ligeglad for mig selv, spiste alt for meget og spiste vel også forkert mad.

Jeg vejede den gang ca. 110 kg men nu kun knap og nap 90.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 16:10

Nå, okay, jeg havde bare lidt opfattelsen af, at det var noget du havde gjort for nyligt, og at det kunne være den manglende medicin der gjorde dig stresset.

Men du må have en hyggelig aften med datteren på besøg.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 23-04-05 19:32

Tak for svaret mulberry. Kære kandu venner ! tusinde tak for alle jeres gode svar, råd og vejledning. Men en skal jo løbe med sejren, så det blev Mulberry. Nu skal I andre kanduer ikke blive alt for jaloux, over at Mulberry fik 25 point.
De kærligste hilsner fra Dorta.