/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvorfor får mennesker så langt hår ?
Fra : mulberry
Vist : 1842 gange
350 point
Dato : 19-04-05 15:27

Hvorfor får mennesker så langt hår på hovedet ?
Nogen klipper det ikke på grund af religiøse foreskrifter. Men for de fleste andre er det et spørgsmål om stil, snarere end natur og funktion.

Kommentar
Fra : festoriginalen

Dato : 19-04-05 15:31

Jeg skal love for biologi hitlisten skifter stilling hele tiden.
Der er vildt mange biologispørgsmål i øjeblikket.
Jeg har slet ingen point i biologi, så jeg trænger til et kosttilskud, mest fordi mit hår det vokser hele tiden.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 16:16

Det undre også mig.
Jeg læste i illustreret videnskab, at et hår vokser så og så mange centimeter om året i så og så mange år. Derefter bliver det afstødt.
Hvordan kan vi så se en asiatisk kvinde med hår på 3-4 meter ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 19-04-05 16:40

Jeg har ikke hørt at håret skulle blive afstødt... tror du ikke bare det fra naturens side vil blive slidt af? Så hvis man passer godt på det kan det blive meget langt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 16:51

Gambrinus
Hår vokser hele tiden, men alt efter kvalitet og opbygning, slides det forskelligt fra person til person.
Og håret udskifter sig, sådan at når der falder hårstrå af, vokser nye ud. Så det er ikke noget med, at håret lige skiftes på samme tid.

Men selve spørgsmålet.

Nogen får vel langt hår fordi de kan lide det, mens andre vælger at være kortklippet.
Men om der er en dybere mening eller funktion med at håret kan vokse sig langt........Næh, ikke så vidt jeg har hørt.
mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-05 17:09

Hvorfor har løver manke? Nå ja det er jo kun hannen der har det - det er nok fordi det virker sexuelt tiltrækkende på hunner!
Hos heste og mennesker er "manken" lige stor hos begge køn, hmm, hvad er så formålet? Ja hestene pynter da i landskabet.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 19-04-05 17:28

Det er faktisk et interessant emne..

Ifølge illustreret videnskab, vokser alle hår lige hurtigt, men hovedhårene vokser i længere tid end hårene på resten af kroppen, og bliver dermed længere: http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8112_10 (Det var iøvrigt denne artikel Gambrinus refererede til)

Samme blad har desuden også skrevet dette om meningen med hår: http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7550_8

Meningen med at vi har så langt hår på hovedet, i modsætning til fx. chimpanser, skyldes måske at langhårede individer har haft nemmere ved at holde på varmen bl.a. under istiderne, mens mange korthårede frøs ihjel. Dermed er mennesker med sparsom hårvækst som led i evolutionen "uddøet". Det er dog bare en teori jeg har.

Hilsen Karl Smart

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-05 17:28

Tjah - lissom vores øvrige behårede områder er det et opbevaringssted for vores duftstoffer, feromonerne. Biologisk set fungerer de som indikatorer for, om den person, vi møder, er èn som det vil være biologisk fordelagtigt at parre sig med. Roman- og novelle-litteraturen, film og TV samt reklameindustrien i samarbejde med makeup- og parfumeindustrien har vendt op og ned på de grundlæggende biologiske drifter, så i nutiden er det helt andre ting, der får folk til at vælge partner.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-05 17:30

Ja, faktisk er hovedhåret det eneste behårede sted, det er "tilladeligt" at snuse sine eventuelle partnere før man er kommet i enrum/torum med den udvalgte.

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 350 point
Dato : 19-04-05 17:32

Hårets primære funktion er beskyttelse. Det holder på varmen. Næsehår forhindrer skidt og støv i at komme ned i lungerne. Øjenbryn forhindrer sved i at løbe ned i øjnene, osv.
For dyr kan det også fungere som camouflage og til at sende signaler til andre.

Gambrinus, jeg fandt ud af at det faktisk var rigtigt det du havde læst om at håret bliver "afstødt" på et tidspunkt (hvis ellers min kilde er troværdig: http://www.wcsscience.com/hair/page.html)

Håret på menneskers hoveder "lever" i ca 5 år. Derefter falder det naturligt af. Ud af samme hårsæk vokser der så et nyt hår.
Håret andre steder på kroppen "lever" i kortere tid (øjenbryn ca 5 måneder) og det er forklaringen på hvorfor håret ikke bliver lige så langt her, som på hovedet.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 19-04-05 17:55

Hvorfor får mennesker så langt hår på hovedet ?)

Svaret må vel være at det vokser!!!!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 18:15

>Harlekin
Dit link der. Der står : Siden blev ikke fundet.
Det passer meget godt med min manke. (3 hår ordnet sirligt i en sideskildning)
Det er jo bevist, at når vi mænd bli'r over 30.
Flytter røven over på maven.
Og håret ned i røven.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 20-04-05 10:51

Gambrinus (og andre)..
Der havde sneget sig en slut-parantes ind i mit link.... Her er det igen: http://www.wcsscience.com/hair/page.html
Det jeg skriver med "Ud af samme hårsæk vokser der så et nyt hår" gælder selvfølgelig kun så længe hårproduktionen er aktiv.. jeg kender ikke forklaringen på skaldethed.

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 21-04-05 19:25

Tak for svaret Harlekin.

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 21-04-05 19:49

Jeg husker ikke, om det var Desmond Morris eller Aldous Huxley's kone, der hævdede i en af sine bøger, at det lange hovedhår hos mennesket skyldes, at vi i en fjern fortid levede en stor del af tiden langs kysterne og i vandet, og at det lange hår hjalp babyer og små børn med at holde fast i forældrende.