/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumbler til kraftstik !!!
Fra : import
Vist : 8624 gange
24 point
Dato : 19-04-05 09:46

Jeg har købt en brugt Bosch tørretumbler som kan køre på kraft, der er 4 ledninger rød-blå-gul+sort, vores vaskemaskine kører på kraft med de 3 rød-blå-og jord (gul), koblet til, de 2 extra stik bruges ikke, kan jeg også gøre dette med min tørretumbler, som lige nu kører på 220 volt, men meget gerne skulle over på kraft !!!!!!

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 19-04-05 09:50

Jeg ville ringe efter en elektriker, kraft er ikke noget at spøge med....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-05 10:00

Har du en polsøger? Ved du lidt om strøm?

Ellers lad være. Iøvrigt MÅ du ikke selv pille ved det!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:03

Læsestof :
http://www.kandu.dk/dk/spg/62559
Gambrinus

Kommentar
Fra : import

Dato : 19-04-05 10:08

Jeg har en svoger der ved en del om strøm men han kommer først på fredag, og vi har en pol-søger ja, men det var ligeså meget for at blive lidt klogere ( nysggerighed ), tilkoblingen får min svoger lov til !

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:10

Husk ALDRIG at stole på en polsøger !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:13

Som jeg har sagt før : Kraft er en dårlig betegnelse.
Det hedder flerfaset.
Det dækker over : 2 Faser, 3 Faser, 2 Faser + Nul og 3 Faser + Nul.
Gambrinus

Kommentar
Fra : import

Dato : 19-04-05 10:18

OK, flerfaset, men hvad er den sorte !! Rød = fase Blå = O Gul-grøn = Jord Sort = ?????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-05 10:21

Sort er normalt fase, ligeledes brun. Men i gamle installationer kan man aldrig være sikker.

Hilsen

Ejeren af et gaaaaaaaammelt hus.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 10:26

Det eneste der faktisk ER lovkrav om med hensyn til farvekoder er at jord SKAL være gul/grøn og der ikke må være andet en jord i en gul/grøn ledning! Så hedder det sig at det anbefales at 0 er blå, men der er faktisk ikke noget lovkrav om det! STOL ALDRIG PÅ FARVENE!!! brug et multimeter/voltmeter ikke en polsøger! det gør elektrikerne ikke engang idag, de bruger selv et lille smart multimeter!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:27

Du må ikke gå efter farverne.
Der er ikke nogen rigtig standard for farverne
(Den er i hvert fald skiftet gennem tiderne)
Ok gul/grøn skal være bestyttelseslederen (Jord om man vil)
Men det er jo ikke sikkert at den er forbundet.
Lyder lidt sjovt med den der røde leder.
Den findes ikke i nye kabler.
Derfor skal der altid måles efter, før man tilslutter noget som helst til et "Kraft" stik.
Hvis du er uheldig slipper røgen ud af din tørretumbler.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-05 10:28

Jeg er just ved at skifte strøm. Og har fundet sorte og blå jordledninger og alle mulige andre grimme ting! Så pas på. Ellers ring til en trikker. Han ordner sådan en tilkobling på under en time!

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 19-04-05 10:28

gul-grøn = jordledning
blå = 0-ledning
rød = fase
sort = fase
gul = fase
hvid =fase

vær dog opmærksom på at i ældre ejendomme kan jordledning også være rød og 0-leder kan være sort. Gik på maskinen om der et forbindelsesskema(bagsiden).Så det er ikke nok kun at bruge en polsøger, du skal måle spændingen med et multimeter.Så hvis du ikke er helt sikker på hvad der hvad så hold fingrene væk.

mvh

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:36

> Jje123
4 faser + nul ? Hvad er der blevet af den brune og den sorte med hvid stribe ?
Et moderne multimeter med stor indre modstand dur heller ikke i en vekselstrømsinstallation.
Derfor. Man skal være sikker på hvad man gør.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:38

> Import
Læs lige det link jeg gav dig : http://www.kandu.dk/dk/spg/62559
Før vi går videre.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 10:39

Gambrinus > hvad har stor indre modstand at gøre med noget af det her??????

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:42

Læs også lige afsnit 6, 7 og 10 i Stærkstrømsreglementet. (Det gamle)
Gambrinus
(Ca. 320 sider)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:46

En polsøger og et multimeter med stor indre modstand vil ved en vekselsstrømsinstallation måle som vinden blæser på ledere, der ikke er forbundet og som ligger sammen med andre strømførende ledere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:51

En af mine studiekammerater underviser som dig på en teknisk skole.
Hans elever fattede ikke en brik af, hvad de målte på en 24 V styring.
De grinede af ham, da han foreslog at de brugte et gammelt viserinstrument.
Men grinet forsvandt, da det gik op for dem, at det virkede sgu'
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 10:53

Jeg prøver bare at pointerer, at det kræver lidt indsigt at rode med disse ting.
Gambrinus

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 10:56

Du kan jo slet ikke sammenligne de to ting! en el-installation i et hus er jo ikke som en strømforsyning der er ubelastet! det har intet at gøre med stor eller ikke stor indre modstand at gøre. Korekt at et viser instrument i nogle situationer bedre en digital, men det er nu, når man måler strøm og ikke spændning! Hvis det man sidder med har brug for at belastet for at få en korekt måling, belaster man det igennem instrumentet men ved at sætte en passende belastningsmodstand parallel!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 10:57

Sorry der skulle have stået: belaster man det IKKE igennem instrumentet

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 11:06

Det er jo det jeg prøver at sige.
På et fem leder kabel tilsluttet 2 faser og nul.
Vil en polsøger også lyse op på Jordledningen og den faseleder der ikke er forbundet.
Og med et multimeter med stor indre modstand vil du kunne måle de sjoveste spændinger. Det kræver da også en vis indsigt, at vide at det kan afhjælpen men en parallelmodstand. Et er teori et andet praksis.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 19-04-05 11:12

det var såmend også bare eksempler på farvekoder, jeg mener grundlæggende også at man ikke må stole på farvekombinationerne, men skal måle sig frem, men at dette ikke kan gøres med et multimeter forstår jeg ikke, hvad vil du ellers bruge.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 11:12

Ja og det er derfor du skal bruge et multimeter, men som jeg lige skrev før behøves du ikke at belaste når du måler på lysnettet....

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-04-05 11:15

Almindelige dødelige må ikke tilslutte en tørretumbler eller andet i den stil, til et "udtag". Der skal en aut. elektriker til.
Som andre har skrevet, så kan man ikke regne med hvilken farve der er hvad, og på nye hårde hvidevarer sidder der næsten altid en seddel med hvilken farve ledning der repræsenterer hvad...

Og så lige en bi- ting. Mine hårde hvidevarer kører på strøm, kraft kan jo være hvad som helst

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 11:19

calista > kraft er en betegnelse for 400Volt eller i gamle dage 380Volt, det vil sige spændningen imellem 2 faser og ikke spændningen imellem en fase og nul....

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-04-05 11:23

Hmmm.. (- mangler en smiley med panderynke) Det er godt nok ikke liiiige et udtryk der bruges i det trikerfirma jeg har min daglige gang, men ok... Der er måske forskel fra landsdel til landsdel?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-04-05 11:25

Det skal jeg ikke kunne sige, men det er et gammelt udtryk, og de unge elektrikere jeg kender bruger det ikke......

Kommentar
Fra : import

Dato : 19-04-05 11:38

Hold da kæft hvor jeg bliver klogere og klogere, tak for de mange indlæg, jeg tror jeg går over til batterier !!!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-04-05 11:42

Så det bare om at finde den rigtige størrelse Og det er sgu lige før, man skal have dimsen (læs: ungernes fjernstyrede bil, gameboy og andet) med i butikken for at finde de rigtige batterier!!

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 24 point
Dato : 19-04-05 13:27

Vekselstrømsbatterier er desværre ikke opfundet endnu.
Du har en chance for at blive rig og berømt.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : import

Dato : 19-04-05 13:34

Tak for svaret Gambrinus. Jeg køber et tørrestativ indtil min svoger kommer !!!! MVH Bent