/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Designbeskyttes
Fra : mnnm
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 15-04-05 17:30

Hej.
Har nu haft en lille virksomhed som fremstiller unikke små dele i stål.
Til min store overaskelse ,så kan jeg nu finde kopier af mine produkter ude i "marken". ved lidt opsøgende arbejde har jeg fundet ud af at det er en af DK´s støreste grossister som får dem lavet ude i østen, min fortjæneste er ca 30%, alt overskudet er brugt til udvikling af nye produkter desvære. Grossisten kan sælge dem til under halv pris.
Har nu lånt penge i banken, i håb om at jeg kunne designbeskytte mine produkter....men ak...nej. det skulle jeg have gjort inden 12 måneder. Jeg har solgt varen i ca 16 måneder nu.
Er der nogne her på kandu som ved om der findes andre muligheder ?.
Og hvad menes der med (offenligørrelse) af et produkt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-05 18:22

Jeg mener at et solgt produkt også er offentliggjort.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-04-05 19:20

DER ER NOGET SOM HEDDER OPHAVSRET. DET HAR ALLE DINE DESIGN AUTOMATISK. SÅ UD FRA DETTE KAN DU GÅ TIL DOMSTOLENE, MEN DET ER BÅDE DYRT, OG TAGER RIGTIG LANG TID.

MVH. AG112

Kommentar
Fra : mnnm

Dato : 16-04-05 00:15

Hej.AG112
ophavsret, er det ikke kun noget som gælder for den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,eller noget digitalt. ??????

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-05 01:03

Hej mnnm, det har du vist ret i

MEN PRØV AT SE PÅ DISSE SIDER
ANG. BRUGSMODELLOVEN
OG DESIGNBESKYTTELSE
SAMT SE UNDER COPYRIGHT

www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A19980036729
www.startguiden.dk/designbeskyttelse/0/1/0

Kommentar
Fra : mnnm

Dato : 18-04-05 23:12

Hej AG112.
Jeg faldt lige over det her. Tror at det var det jeg søgte.

11: Jeg har vel copyright på mit design, hvorfor så søge designbeskyttelse?
Svar: Det er rigtigt, at dit design kan være beskyttet både gennem designregistrering og copyright (ophavsret). Din ophavsret bliver imidlertid ikke registreret, men gælder alene i kraft af din kreative indsats.

Der opstår ofte konflikter om, hvem der var først til at udvikle et design. Ved en designregistrering får du et bevis på din registrering. Med dette registreringsbevis kan du klart godtgøre over for andre, hvornår du fik dit design registreret. Du kan også klart bevise din ret til designet, fordi dit navn står på registreringsbeviset. Andre kan altså ikke komme og påstå, at designet er deres. Opstår der en konflikt, hvor du mener, det er nødvendigt at gå til fogedretten, fx for at standse en andens salg af dine produkter, kan registreringsbeviset bruges til at klargøre din ret til produkterne over for dommeren.

Godkendelse af svar
Fra : mnnm

Dato : 18-04-05 23:12

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 19-04-05 00:16

TIL mnnm

HAR DU IKKE ET FOTO ELLER LIGN MED DATO PÅ, SÅ DU DERIGENNEM KAN BEVISE HVORNÅR DIT DESIGN VAR PÅ MARKEDET.
MÅSKE HAR DU VÆRET PÅ EN MESSE ELLER EN UDSTILLING ELLER HAR SOLGT NOGLE TING TIL ET FIRMA, HVOR DU HAR EN FAKTURA, DER VISER SALGET.

MÅSKE HAR DU FÅET LAVET BROCHURE FOTO, SÅ DU HAR EN FAKTURA FRA FOTOGRAFEN.
HÅBER DIT PROBLEM BLIVER LØST,

JEG KENDER GODT DET MED, AT BRUGE MANGE "KRÆFTER" PÅ ET DESIGN,
FOR SÅ AT OPDAGE ANDRE HAR "LÅNT" ENS DESIGN.
GØR ENDELIG HVAD DU ORKER OG HAR RÅD TIL FOR AT STOPPE DET, MEN DET ER DYRT OG BESVÆRLIGT,

DET KAN OGSÅ VÆRE DET ER ET SERIØST FIRMA, DER ERKENDER DET VAR EN FEJLTAGELSE OG STOPPER DENNE FREMGANGSMÅDE, OG FJERNER PRODUKTET FRA MARKEDET,
ELLER DET KUNNE VÆRE DU SKULLE KONTAKTE DEM, OG SPØRGE HVAD DE SIGER TIL AT DU GÅR TIL PRESSEN, ELLER FÅR EN OMTALE I TV.
HELD OG LYKKE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : mnnm

Dato : 19-04-05 09:36

Hej Ag112.
Du har ret, det en nok sådan at jeg bør forholde mig.
Jeg har faktura fra det første salg, det må nok.
Jeg prøver at kontakte dem, så må jeg se hvad de siger til sagen.

1000 tak AG112.