/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Selvstændig i DK
Fra : gr8
Vist : 522 gange
10 point
Dato : 12-04-05 14:22

Er der nogen her der ved om man kan blive selvstændig i DK, hvis man bor i Sverige og er asiatisk statsborger. Jeg er Dansker som bor i Sverige men arbejder i Danmark. Men min kone som ønsker at være selvstændig i DK, bor i Sverige og er asiatisk statsborger.
Hun er kunstner og vil male, tegne osv. altså være selvstændig.
Hun har fået tilbud om at leje sig ind på et værelse hos en veninde, hvor hun kan male og få besøg af folk som ønsker at købe hendes malerier.

Vi har kontaktet told og skat og erhversstyrelsen der var de ikke så villig til at svare på spørgsmålene og ville hellere stille videre.

Hun har fået vide af forskellige personer at :

1) Hun kan søge om CVR nummer, selvom hun ikke har et dansk CPR. nr.

2) Hun vil derefter få et dansk CPR. nr.

3) Efter CVR nummer kan hun fra "bopælen" som er i DK, begynde at male og

Men alt det har vi ikke kune få bekræftet endnu. Skulle der være nogen her som sidder med svarte så vil vi gerne høre om det.

Vi ved ikke på nuværende tidspunkt hvormeget indtjening vil kunne være og derfor måske starte på en hobby basis og med tiden måske udvide til egen forretning.
jeg vil med tiden give mere indputs men ligenu har jeg kun det. Håber på en positiv svar.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-04-05 14:35

Så vidt jeg ved, kan alle også udlændinge, oprette et selskab(ApS-A/S) i Danmark og dermed også blive registreret i Erhvers & Selskabstyrelsen + Told & Skat, prøv og spørg Told & Skat, om det også kan lade sig gøre for et personligt ejet firma, så undgår i jo i hvert fald at skulle indbetale anpartskapital (125.000,00kr.) men hør lige om der nu er lempeligere krav for nystiftere.

Accepteret svar
Fra : Backtee

Modtaget 20 point
Dato : 12-04-05 15:11

Det kræver blot at selskabet har en adresse i DK

Du kan få alt at vide på www.virk.dk

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 12-04-05 15:19

Inde på Udlændingestyrelsens hjemmeside,

http://www.udlst.dk/Arbejdeogstudie/Arbejde/selvstaendigt_erhverv.htm

fremgår det, at såfremt man ikke har nordisk eller europæisk statsborgerskab, kræver DK at din kone skal have en opholds- og arbejdstilladelse for at drive selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark.

Hvis I har likviditeten/aktiver til at oprette et anpartsselskab (125.000 kr) vil der modsat ikke være nogle problemmer, men der medfølger selvfølgelig til gengæld en relativ stram lovgivning mht. bestyrelse o.lign.

Et alternativ kunne også være at lade dig blive registreret som den selvstændige erhvervsdrivende da du er dansk statsborger og din kone som medarbejdende ægtefælle. Jeg er dog ikke helt sikker på om hun kan være medarbejdende ægtefælle når hun er asiatisk statsborger.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 12-04-05 15:38

Du kan sagtens have et Aps uden bestyrelse

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 13-04-05 10:19

I skal være opmærksomme på, at selvom I vælger at oprette et ApS, kan din kone ikke være medarbejder i selskabet uden arbejdstilladelsen. Hun har således kun mulighed for at hæve selskabets overskud i form af udbytte (aktieindkomst), hvilket beskattes betydeligt hårdere end almindelig lønindkomst, hvis hun hæver mere end 43.300 kr (2005).

mvh. AMP

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 24-06-05 09:57

Jeg er stadig ikke kommet et konkret svar nærmere. ER der nogen der kan hjælpe og kender svaret!

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 15-07-05 11:46

Tror det du spørger om, er din kone kan komme til Dk uden opholds og arbejdstilladelse, svaret er nej.

www.golfhouse.dk

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 10-03-06 17:00

Tak for svaret Backtee.