/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
SD-ram og SD EliteProHighSpeed
Fra : Karl_Smart
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 29-03-05 16:51

Hej!
Jeg er ved at se mig om efter lidt ekstra SD-memory til mit digitalkamera, men når jeg søger på edbpriser.dk dukker der pludselig to typer SD-kort op:

Gode, gamle, almindelige SecureDigital
"Elite Pro High Speed SD" eller "Super High Speed SD", som efter sigende skulle være hurtigere.

Det ville jo ikke gøre noget med en hurtigere memory, og det koster jo næsten det samme - men er der nogen der ved om "high speed" fungerer i en ganske normal SD-port???

Mvh. Karl Smart

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-05 17:33

1.Kingston Technology delivers the latest in Secured Digital technology... SD (Secure Digital) memory cards are the latest generation memory devices that offer an incredible combination of high storage capacity, fast data transfer rates, great flexibility and excellent security in a memory card about the size of a postage stamp! Based on nonvolatile memory components and encased in a protective molding they do not require power to retain the information stored on them. Since they are based on solid-state components they have no moving parts to skip or break down making them highly reliable.

2. Kingston Technology's Elite Pro Secure Digital (SD) memory cards push the edge of the performance envelope. The next step in Kingston's SD evolution, Elite Pro memory cards are built with the same quality features as standard SD memory cards, but deliver about five times the data transfer rate. This breakneck speed makes the postage stamp-sized Elite Pro SD memory card perfect for high-end digital photography or digital video capture. Elite Pro SD memory cards are popular among professional digital photographers and videographers because they can quickly and easily transfer large files between digital cameras, a computer and the Internet. Compatible with both USB 1.1 and USB 2.0 interfaces, Elite Pro SD memory cards take full advantage of high-performance devices.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 29-03-05 17:40

Pocketfreak har lavet en anmldelse af SD kort
http://www.pocketfreak.dk/anmeldelser/highspeedsd/highspeedsd.html
mvh
Janus

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 110 point
Dato : 29-03-05 17:40

Hej Karl Smart

Hvis du skal have udnyttelse af hurtigere SD memory skal kameraet understøtte dette, eller kunne flashes for at kunne understøtte det, ellers køber du "state-of-the-art", men du har stadig en trehjulet cykel som skal trække læsset - hvis du forstår??.

Og meget ofte kan kameraet ikke håndtere disse hurtige SD memory, som er udviklet efterfølgende til Ipaq eller tilsvarende som kan håndtere disse hurtige SD kort ydelsesmæssigt - mens at alle alm. SD enheder kan se SD memoryen, men ikke udnytte hastigheden.

Lars

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-03-05 20:00

Hej Karl_Smart

umiddelbart er jeg enig med Lars Frohn forklaring, men med følgende tilføjelser:

Hvis dit kamera er af ældre udgave er det meget muligt, at du ikke kan udnytte den højere hastighed - når du optager billeder.
Men hvis du derimod overfører dine billeder fra SD memory til PC via en kortlæser med USB 2.0, kan du højst sandsynligt opnå lidt hastigheds forbedringer.

Hvis prisforskellen er lille på et langsomt kort og et hurtigere kort, ville jeg altid vælge det hurtigste - så er der større chance for, at det kan bruges i det næste kamera.

At et kamera ikke skulle kunne bruge et hurtigere kort, har jeg aldrig hørt om - derimod var der et problem med størrelsen på kortet, så kontroller i din manual hvor stort et kort dit kamera kan bruge.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 30-03-05 00:01

Jeg har heller ikke hørt, at gamle kameraer ikke skulle kunne bruge hurtigere kort - flaskehalsen ligger jo lige her. De første Flashramkort var så langsomme at det kunne tage op til flere sekunder at overføre billedet fra CCD'en til ramkortet. Med de nyere og væsentlig hurigere kort, samt de nye komprimeringsalgoritmer, overføres billedet på brøkdele af et sekund. Det korte af det lange er, at fremtidige kameraer vil benytte endnu hurtigere kort. Så jo hurtigere dit flashramkort er, jo bedre udnyttelse nu og i fremtidige kameramodeller.
Jeg vil lige nævne, at jeg har undersøgt hastigheden på et antal SD-kort og fundet frem til følgende. De fleste Pro og Super kort ligger på hastigheder omkring 9 Gb/s, mens standardkort ligger omkring 3-4 Gb/s. En enkelt undtagelse er SanDisk's Extreme SD kort som overfører cirka 20 Gb/s - og så til en særdeles attraktiv pris. Check hos EDBpriser.dk
Mvh Carsten

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 30-03-05 00:10

Jeg glemte vist et af dine spørgsmål.
Kan et High Speed kort bruges i en normal SD port. Ja, det kan det. Jeg anvender selv disse korttyper i SD-porten på min HP 1350 printer. Jeg kan ikke se nogen steder i manualen at printeren skulle have en High Speed SD-port.
Mvh Carsten

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 30-03-05 07:54

Hej Carsten

Flaskehalsen er ikke RAM kortet, men opbygningen af et digital kamera. Først skal CCD enheden være klar, så bufferes billedet til kameraets egen hukommelse, og så slutteligt lægges det ned på kortet.

Det er denne proces som gør at du ikke kan optage 6 billeder/sek. med et digital kamera, kun hvis det bruges som video, og så kan der maks være 32MB i de fleste kameraer i videobuffer = ca. 10-12 sek. optagelse.

De langsommeste kort flytter 2-4GB i sek = 1 sek. om at flytte 1 alm. billede, så hvorfor skal kameraet være op til 6 sek. om en optagelse??? - det er netop fordi de buffer alt i deres egen hukommelse først, og så "flusher" data/billeder til RAM kortet.

Så flaskehalsen er ikke RAM kortene, men opbygningen af et kamera, og det/den laver du ikke bedre ved at sætte et hurtige extern RAM modul i dyret.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : Karl_Smart

Dato : 31-03-05 00:32

Mange tak for svarene til både larsfrohn og Carsten - jeg kan desværre ikke dele pointene mellem jer, så de går til Lars.. For at være flink har jeg valgt det første af dine svar så du får "hurtig-bonus"... Alle 4 svar er dog helt i top..