/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Ehvervslokaler - krav til brug?
Fra : christofferd
Vist : 1697 gange
50 point
Dato : 24-03-05 18:21

Hej, jeg er selvstændig og har følgende spørgsmål:

Hvis jeg lejer nogle lokaler til virksomhedsbrug, hvad er reglerne så derom:

- må jeg overhovedet have erhvervslokaler hvis jeg ikke har anden fast bopælsadresse (jeg bor hjemme hos min kæreste)
- hvis en lejlighed f.eks. koster 1000 kr. om måneden at leje, hvor meget af det beløb må man så fradrage?
- må jeg købe en 2-værelseslejlighed og så kun bruge halvdelen til erhverv? Hvor meget af lejligheden må jeg så fradrage?
- må man bruge alle slags lokaler som erhvervslokaler?

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 24-03-05 18:50

NEJ, du må ikke bruge alle lokaler som erhverv, MEN spørg din kommune fordi de ved hvad der står i lokalplanen.
alt efter hvilket erhverv du har kan man godt have erhverv i ens lejlighed feks (oversætter, eller andet som ikke kræver lastbil og mange kunder til ens dør.)
Men kræver det en butik eller lager så er mit svar desværre, du må ikke

mvh
jan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-05 19:04

Nej du må ikke bruge alle lokaler til erhverv, og det er meget svært at få lov til at drive erhverv i en privat bolig.

Du må gerne leje nogen erhvervslokaler, men hvis der ikke er privatbolig tilknyttet, skal du have en folkeregisteradresse et andet sted.
Man må ikke bo i erhvervslokaler.
Hvis lejligheden koster 1000 kr at leje, og den bruges til privatbeboelse kan man ikke fratrække noget.

Og selv om det er en lejlighed du køber, må du ikke bare bruge den til erhverv.

mvh dova

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 25-03-05 10:53

Hvad så hvis man lejer en ehrvervsbolig helt efter bogen. Hvor stort er fradraget så hvis den f.eks. koster 1000 kr. om måneden?

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 25-03-05 13:48

jamen, så er det en udgift som alt andet og det modregnes selvfølgelig i ens regnskab

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 25-03-05 14:26

Men der er selvfølgelig ikke moms på en lejlighed, så der skal vel ikke afskrives på momsen... vel?

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 30-03-05 07:12

Hej chrisofferd

Hvis ikke der er moms på et ljemål, kan du selvfølgelig ikke fradrage moms, det siger sig selv...

Jeg er ikke enig i alle de øvrige indlæg !

Hvis og såfremt i fald, at din virksomhed kun kræver et skrivebord og en computer, er der intet til hinder for at udøve denne virksomhed i en hvilken som helst beboelseslejlighed !

Til gengæld kan du IKKE fradrage noget som helst - end ikke din computer, hvis den står i hjørnet af din private stue, og du samtidig har private ting på din maskine...

Du skal ikke være så fixeret på at få fradrag - bare se at komme i gang med din idé, og få ført dine drømme ud i livet !

·domismik

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 30-03-05 08:18

Hej Domismik. Jeg synes det er fair nok at jeg er interesseret i at starte min virksomhed på lige vilkår med alle andre virksomheder! Det kunne være det var dig der ikke skulle være så fikseret på at se det værdste i folk som mig... Der er ikke tale om forsøg på at misbruge enhver fradragsregel, der er tale om at få fradrag for det jeg må- og kan få fradrag for. Det er der ikke noget i vejen med.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-04-05 00:58

Hvis du lejer en lejlighed til erhverv, skal du spørge udlejer om du må drive erhverv fra denne, som regel må man gerne drive liberalt erhverv, samtidig skal kommunen spørges, de siger som regel også ja til liberalt erhverv.

Alle udgifter i forbindelse med erhvervet kan fratrækkes, forudsat du ikke bor der, ellers skal du opdele det således du til en hver tid, kan sige denne del er til ren erhverv.

Men spørg endelig på kommunen inden du går i gang, således du ikke regner på fradrag de ikke vil give dig.
God fornøjelse med at blive selvstændig.

At have erhverv og bolig samme sted kan have utrolig mange fordele.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 09-04-05 02:08

Tak skal du have! Lige et spørgsmål:

Hvis man vælger at dele en bolig op mellem erhverv og privat, hvilke regler er der så på det område. Får man fradrag for den del af boligen der bruges til erhverv, eller er det nogle faste satser man fradrager efter?

Se dette eksempel: Jeg lejer 100 m2 for 1000 kr. Halvdelen bruger jeg til erhverv. Så kan jeg få fradrag for halvdelen af boligen, dvs. 500 kr.

Er dette eksempel rigtigt?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-05 09:03

Du er nødt til at spørge på kommunen, det er meget forskelligt hvad de acceptere i de forskellige kommuner, der er jo også fordeling af el og varme, uanset hvor meget varme du bruger, er der bestemte beløb du bliver booket for privat uanset om noget af der er til erhverv, til privat er din andel f.eks.
Andel el 5520,- pr år
Andel varme 12000,- pr år
Andel telf 3000,- pr år.
Disse tal er dem du bliver booket for privat, så selv om du taler mest firma i telf, er de 3000,- alligevel privat, set med skattefars øjne.

Godkendelse af svar
Fra : christofferd

Dato : 09-04-05 10:29

Nå, der kan man bare se. Det er lidt strængt, det med telefonen. Min samlede telefonregning er på ca. 3000 kr. om året. Så er det jo ikke meget fradrag man får der. Ved du forresten man anfører sådan nogle ting på et regnskab? - altså jeg mener, i de situationer hvor man har nogle reelle udgifter, men hvor man så bliver beskattiget efter nogle standartsatser så regnestykket ikke går op...