/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
boote cd (til formatering)
Fra : rudik
Vist : 1821 gange
100 point
Dato : 13-03-05 19:19

hej... har et problem.

jeg startede med at skrive et problem, det er løgn. jeg har to! faktisk mange.

Negativt:

1. Har IKKE et diskkette drev
2. Skal formater min com, men går i stå, når jeg prøver at komme ind på xp cd'ens formaterings værktøj.
3. har prøvet at installere linux, men virkede ikke.
4. har et halvt windows system, og et halvt linux.

positivt

1. kan godt boote en live cd af linux (knoppix)
2. kan komme på nettet via live cd'en.

Problem

skal have formateret min computer-
skal have lavet en boote formaterings cd.
hvor kan jeg lave sådan en. ?

kort og godt. det er noget rigtigt møj

nedern

min webside er også nede.
god weekend

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 13-03-05 19:23

Hva' med Ultimate Boot CD ?
http://www.ultimatebootcd.com/
Gambrinus

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:30

gamprinus jeg er ikke så god til engelsk :P

så kan du sige mig, hvad for en jeg skal bruge, og downloade ned på en cd. for at kunne formatere fra den?

det eneste den skal, er at formater er det for meget at forlange

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 19:37

Mirrors (UBCD Basic)
Jeg vil foreslå dig UBCD Basic ISO
Den er altså ret stor.
Den skal så lægges på en CD som brænd ISO f.eks med NERO.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:41

jeg har kun xp's

jeg forstår ikke at brænde iso filer. hvordan virker de? og hvordan skal de brændes. er det så hvor der bliver boote direkte til cd'en også køre det. eller, hvordan funkere det. undskyld jeg er så umulig, men første gang er jo også der hvor man skal lære. eller.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:45

jeg ved ikke om du har forstået mit spørgsmål, men jeg mente at begge systemmer er ødelagte. værken windows eller linux duer. kun linux på live cd'en. .
så jeg leder efter nogle filer man kan lægge på en cd, ekl. en auto boote.

så det hele bare køre.

:) og formatere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 19:45

Næææ
Jeg tror jeg dovnloadede en .exe, pakkede den ud og brændte iso filen med Nero.
http://www.ultimatebootcd.com/download.html
Det er sgu' et stykke tid siden.
Jeg måtte downloade den et par stedet fra, før jeg fik en fil ned der virkede.
Så check lige filstørrelsen når du har downloaded.
Du kan boote fra CD'en og så er der en hel masse forskellige værktøjer.
De er godt nok på engelsk. Sorry.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:49

jeg kan godt forstå lidt engelsk. computer engelsk. det var bare alle de navne.

jo, men har ikke nero.

skal en iso fil, brændes ned, på en spiciel måde.

og man behøves værken linux eller windows, for at kunne boote fra cd'en?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:49

jeg kan godt forstå lidt engelsk. computer engelsk. det var bare alle de navne.

jo, men har ikke nero.

skal en iso fil, brændes ned, på en spiciel måde.

og man behøves værken linux eller windows, for at kunne boote fra cd'en?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:52

men der er noget der hedder killdisk www.killdisk.com   er det ikke noget til formatering?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:53

men der er noget der hedder killdisk www.killdisk.com   er det ikke noget til formatering?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 19:53

Jeg ved ikke rigtig hvordan man brænder en iso - fil med andre programmer.
Det var også første gang jeg prøvede.
Leder lige efter mere information.
"og man behøves værken linux eller windows, for at kunne boote fra cd'en"
Nej du kan boote direkte fra CD'en og så bruge div. værktøjer bla. formatering.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:54

jeg skal jo ikke bruge en masse smarte værktøjer. bare noget til at claene mit disk drev med. så den er claen uden nogle filer læggende.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 19:56

lyder rigtig godt. men behøves jo kun det ene værktøj, der er til at formatere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 19:57

Din harddisk er låst i master boot record mbr
Det hedder vist fix mbr eller noget i den stil når det er XP (som ingen DOS har)
Jeg kan ikke huske om win 98 CD kan give ordrer i DOS
men kommer du til et A så skal der stå A:\>fdisk /mbr og tryk enter.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 19:59

Jamen Emesen han har ikke et floppy drev.
Her var noget :
http://www.kandu.dk/dk/spg/58389#619303
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:04

Ja det glemte jeg lige.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 20:08

gambrinus du er jeg ved at hente den store fil. på en anden computer. så snart der er noget nyt, skriver jeg

du skal være klar til at sige tillykke hvis det lykkeds

jeg er jo kun 15 , det er første gang jeg er støt ind i sådan en udfordring. eller, jo ikke mig der har løst det . men dig, hvis det dur.

jeg håber

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-05 20:17

sæt cd'en xp i vælg ny installation så kommer den selv frem og spørger om den skal formatere drevet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:18

Den "CD" som henter og skal brænde - gøres sådan i Nero.
Hent og læg din fil et sted.
åbn Nero >kopi og backup > brænd image til disk>find din fil>åbn>du skulle nu være klar til brænding

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 20:19

Jep, der kan du jo også prøve at slette partitionerne og oprette dem igen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:21

............MBR............... er ødelagt af Linux lilo bootmanager

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 20:24

hvis jeg ikke har nero?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 20:29

...........MBR............... er ødelagt af Linux lilo bootmanage

hvad mener du med dette?

jeg akn stadig boote.
men min xp cd, er bare ikke glad for det. men køre lige nu over en live cd. som booter.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 20:30

ps. er ved at hente en demo at nero.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 20:30

Så henter du en Demo her :
http://www.nero.com/en/index.html
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 20:32

Ups
Der var spørgeren hurtigere end svareren.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 20:35

Der kan i se.
Man kan IKKE undvære det floppy drev endnu.
Jeg skal f.eks. bruge det under installation til SATA og RAID drivere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:38

Live CD booter ikke på harddisken men lægger sig i rammen.
I øvrigt kan den læse filer på en windows partition og flytte filer over på diskette.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:41

Nu ved jeg ikke om det er en bærbar comp du har, men ellers koster en helt ny diskettedrev ca. 50 kr...................og den er altid rar at have.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 20:42

Live CD ?????????????
Hvorfor, hvem hvad er det ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:50

Gambrinus - hvis du vil bruge 49,50 kr. til legetøj og seriøs afprøvning.
Så køb Alt om Linux (Alt om Data) og der følger en Knoppix dk live CD med.
Den lægges bare i skuffen og start comp (CD-rom skal boote før HD)
Og nu kommer det bedste..........du har lov til at kopiere til alle dine venner.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 20:54

Nåååå.
Så er det synd at du ikke er min ven...Eller er du ?
Jeg tror for resten nok, jeg har Knoppix liggende et eller andet sted.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 21:06

Jeg sende gerne en kopi til dig.
Det bliver anbefalet så ingen hugger den.
Og naturligvis sendes den som forsigtig og glas.
Mon express post er hurtigt nok.
Det bliver nok ca. 75 kr. - men hvad har man ellers venner til.
PS. Pas på med at lægge den på samme HD som windows - altså hvis du finder på at indstallere den.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-03-05 21:17

hehe. hyggelig lille samtale i har gang i

emesen, mener du at jeg har ødelagt hele min harddisk? :'(

emesen sagde:
Live CD booter ikke på harddisken men lægger sig i rammen.
I øvrigt kan den læse filer på en windows partition og flytte filer over på diskette.

//rudik

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 21:18

Be'høvs' ik'
Jeg skal nok finde den.
Det er ellers billigt !
49,50 er jo mange penge for lille mig. (Eller også er jeg nærrig)
Alt om Data kan jo ikke lære MIG noget. (Eller også kan jeg ikke rumme mere)
Nej, jeg låner dem på biblioteket. Jeg kan godt vente en måned med at læse dem.
Selv om det jo desværre betyder, at jeg konstant er et skridt efter dig.
Gambrinus
Emesen, nu er vi igen ved at lave smalltalk i andres spørgsmål.
Det ender galt på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 21:26

Neeej du har ikke ødelagt din harddisk.
Meeen du har nok fået lavet godt rod i den.
Windows install går i stå. Siger du.
Kan du se harddisken i BIOS ?
Kan du ikke slette og oprette partitioner under installationen ?
Husk lige når du installerer, at dele din harddisk op i mindst 2 partitioner.
Så er det meget nemmere at installerer en anden gang uden at røre dine data.
Et C-drev på 10-20 GB plejer jeg at lave.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 21:26

Nej din HD fejler ikke noget - det er bare i starten af HD der er kludder.
MBR er det sted som bestemmer hvor der skal bootes og hvilken partition der skal være aktiv.
Det er den mbr som lige skal renses og gøres klar til at køre normalt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 21:31

Heeyyyy
Hvaf' en computer sitter du ved nu ?
Ka' du ikke smide den harddisk over i den ? Husk lige slave/master.
Så kan du partitionerer, formaterer, checke alt, før du sætter den tilbage og installerer.
Det KAN jo også være din Windows CD der er måget.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 14-03-05 07:04

ja. det er også det eneste der er muligheden. eller, at skaffe et diskkette drev, jeg sider ved min egen, den der ikke dur. men jeg køre fra live cd'er. men har en anden op på loftet. men jeg tænker også på at bare flytte diskkette drevet over i den her.

men jeg tror at jeg venter til på torsdag. for da kommer farn hjem, så kan han hjælpe mig. han er komputer mand han fatter dos

nej ved i hvad? kan i ikk bare lige beskrive hvordan jeg lave sådan en boote diskette og hvordan jeg gør når der er bootet til den?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 14-03-05 07:06

for resten, den der boote cd. som jeg hentede ned. den virkede vist ikke optimalt. den kunne godt boote osv... men det var som om den gik i stå

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 14-03-05 18:11

Tak for svaret Gambrinus.
                  jeg vil godt sige tak til jer, og især gambrinus, fordi han prøvede at hjælpe mig igennem, men jeg brugte ikke dine løsninger
jeg lånte nogle linux Suse cd'er af en ven, de kunne bootes og installeres, og der efter, kunne jeg boote fra xp cden og formater, og installere. en besværlig proses, men det virkede

Til alle der skal have upgraderet der computer, eller skal have en ny. en A: diskette drev, er VIGTIGT at have.

//rudik