/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Spørgsmål om parabol
Fra : Mazey
Vist : 2011 gange
50 point
Dato : 10-03-05 23:27

Hejsa..
Jeg har set Viasats super lækre tilbud om deres guldpakke til 199 om måneden, men jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på....
Jeg bor til leje i en lejlighed hvor der skal særlig tilladelse til at sætte en parabol op, og det kan jeg ikke få lov til.
Kan man sætte en parabol op inde i lejligheden og få den til at fange signal, selvom det er igennem et vindue!? Jeg er overbevist om at jeg nok skal få pejlingen eksakt, men hvis det ikke kan lade sig gøre at opfange signal gennem et vindue, vil jeg ikke bestille det, er der nogen som har prøvet, eller som kender til om det er muligt!?

Takker på forhånd!

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 10-03-05 23:33

det bliver ikke let.
1 du skal have fri udsyn i den retning parabolen skal vende
2 skålen skal være 90-120 cm
3 den pynter bestemt ikke i stuen

har i ingen fælles antenne / kabeltv der hvor du bor ?

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 23:35

Altså, helt sikker er jeg ikke, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre.

Der må normalt ikke være noget der kan gå imellem signal og parabol.
Selv ude i det fir, skal der være en vis afstand til noget der kan skygge for eller reflektere signalet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 10-03-05 23:39

Dova
glas betyder ikke noget.

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 10-03-05 23:39

Jo, jeg har kabeltv, men den udbyder jeg har til det, går gennem en virksomhed som ejer bygningen jeg bor i, og de har ikke gjort det muligt at skifte programpakke. Egentlig var det kun for at se Viasat Sport programmerne, så det er selvfølgelig en dyr løsning, men det er næsten livsnødvendigt :)
Jeg er rimelig sikker på at der er frit udsyn fra hvor den evt. kunne stå. Jeg er bare ikke inde i alt det parabol værk, så jeg har selv svært ved at svare på om det kan lade sig gøre gennem et vindue.... Jeg tænker straks på ex. trådløst netværk hvor beton jo ikke er en hindring... :)

Det ville bare være lækkert at kunne få det... Jeg ved godt at skålen skal være stor, men jeg er omtrent villig til at ofre halvdelen af stuepladsen... den kan jo pilles fra... :)

Accepteret svar
Fra : Mad_Nuser

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-05 23:50

på kabeltv kan du også leje en selector hvor du kan tegne et abbo. på viasat kanaler.

men undersøg om du har fri udsyn til 5 grader øst .
signalet kommer ned i en vinkel på ca. 45 grader

Viasat sender på 5 grader øst ( 5 grader mod øst fra stik syd )

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 10-03-05 23:57

Jamen jeg har haft skrevet en mail til kabeltv udbyderen, som har skrevet tilbage at det ikke er muligt at få viasat sport. Der er 4 pakker og vi har alle pakke 3, og i pakke 4 er der viasat sport 1,2,3.... det er lidt latterligt at man ikke kan få lov til at få pakke 4 jo.... men de skrev at selv med dekoder kan det ikke lade sig gøre.... er det ellers noget som viasat tilbyder, sådan en selector!?

Du siger 5 grader øst... det troede jeg da var omtrent stik øst, men man måler fra syd og så 5 grader øst, hvilket vil sige at det jo faktisk er stik syd så!?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-03-05 00:04

i 1997 gik jeg på efterløn, og flyttede i rækkehus i boligforening, ( feb 98) jeg afprøvede min parabol opsat inde i stuen, inden jeg flyttede, der var ingen problemer, jeg opsatte så parabolen den første dag i det nye rækkehus, stor balade med boligkontor, jeg gik så igang med at undersøge næsten halvdelen af landets love og senere en landsrets dom, sagen var ganske klar, selv om vi har fælles antenne, havde jeg ret til at have parabolen opsat. ( hvis man påberåber sig at det for at se en kanal der ikke kan ses på fælles anlæget )husk at paraboler over 1 meter i diameter er omfattet af bygningsreglementet
nu ved jeg ikke hvor du bor, men hos mig ca. midt i Himmerland er en skål på 80 cm fin
jeg afprøvede også parabolen indendørs i det nye hus, inden jeg opsatte den udvendig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 00:05

Det med glasset var jeg nemlig ikke helt klar over, om det betød noget.

Men indstilling til 5 gr. øst, så skal parabolskålens centrum vende mod syd, så "kanterne" vender øst/vestog derfra drejes parabolen så 5 gr. mod øst= "til højre".
Og så "tippes" den bagover så det passer med den vinkel signalet kommer ned.

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-03-05 00:05

Du kan ikke helt sammenligne en parrabol med et trådløst netværk.
Effekten fra satelitten er ikke ret stor, og skal gennem atmosfæren, en afstand på 36000 km, så det er nødvendigt at bruge en parrabol som opfanger signalet strålebundt og reflektere den i centrum, hvor antennehovedet sidder. Antennehovedet har så en indbygget forstærker.
Indfaldsvinklen til parrabolen, er meget tæt på 1 grad, og kræver en uhyggelig præcision ved opsætningen, både horizontal og vertikal.
Hvis du så har parrabolen inde i stuen, og den bliver ramt af støvsugeren eller andet, så vil signalet meget nemt forsvinde.
Selvfølgelig vil den kunne modtage signalet igennem ruden, dersom den vender i den retning hvor satelitten befinder sig. Men her er det så spørgsmålen hvilken type glas du har i dine vinduer. - Er glasset blyholdigt, så kan du ikke forvente noget godt resultat, da det vil virke dæmpende på det i forvejen svage signal.

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 11-03-05 00:15

Ok... Jeg takker da for alle svar indtil videre.... Jeg vil forsøge at låne lidt udstyr for at se om det kan lade sig gøre... og desuden måske konfrontere udlejer ang. det Ferik siger... Hvad angår glasset tvivler jeg på det er noget fancy... er endda sikker på det ikke er termoruder, så hvis almindelig glas ikke gør noget, så tror jeg at jeg er på rette vej! :)

Hvis alt skal gå sin ret, så tror jeg at jeg vil tildele Mads_nuser pointene, men hvis nogen har indvendinger, må de råbe op!

Endnu engang tak!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-03-05 00:19

jeg samler slet ikke point

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 11-03-05 00:44

En ny leglighed ville være på sin plads, og sikkert også billigere på længere sigt. Men husk spørg om antenneforhold og om muglighed for at sætte parobol op.
Med sportslig hilsen Nanahund.

Godkendelse af svar
Fra : Mazey

Dato : 11-03-05 10:15

Tak for svaret Mad_Nuser.