/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bundkort L7VTA styring af blæser?
Fra : fea
Vist : 417 gange
200 point
Dato : 06-03-05 18:52

Jeg har et L7VTA bundkort og en SUPER-SILENT Chill strømforsyning, som jeg dog ikke synes der er meget super silent over.
Er der nogen mulighed for at jeg kan styre blæserens hastighed via bundkortet, selvfølgelig afhængig af temperaturen.
mvh. fea

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-03-05 19:31

Strømforsyningen har egen sensor og styring af hastighed.
Siden det er en silent kan den også gå ned i hastighed med mindre den arbejder på højtryk. Kan den komme af med varmen/få tilført "frisk luft"
Comp står vel ikke "pakket ind"

Kommentar
Fra : fea

Dato : 06-03-05 19:49

den får fint frisk luft og står ikke pakket ind

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-05 20:07

Du har to måske tre blæsere som kan støje.
Strømforsyning.
Cpu som sidder tæt på strømforsyning - måske er det den.
evt. skærmkort
endelig er der en blæser i harddiskuffe

Jeg ville ikke "gå" ind i strømforsyningen og ændre hastighed.

Godkendelse af svar
Fra : fea

Dato : 07-03-05 10:07

Tak for svaret emesen.
Du har ret det er ikke min strømforsyning der skaber den store støj. Det er lige præcist en blæser i min harddiskskuffe der er den store synder + selvfølgelig grafikkort og cpu blæseren.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-03-05 12:03

Jeg påtænker selv at nedsætte min blæserhastighed i HD skuffen (hos mig sidder den i rammen)
I den store strømforsyningsledning er spændingen lavere når de to yderste ben bruges.
Det er nemt at prøve hvis blæseren er tilsluttet med det lille stik.

Kommentar
Fra : fea

Dato : 08-03-05 22:26

emesen, skulle du tilfædigvis kende en god køler til AMD Athlon xp2600? nu er der gået sport i at få min maskine gjort mere stille!