/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Delfilter
Fra : dan.ves
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 03-03-05 18:53

Hej

Jeg har fået delfilter-komponenter til mine nye Monacor højtalere. Og jeg kan ikke se nogen afmærkning af + eller - på dem, og benene på dem er lige lange.
Er der ikke noget +/- på en kondensatorer i et delfilter?

Hilsen Daniel

Kommentar
Fra : bne

Dato : 03-03-05 19:38

Niks - de bør være 'bi-polare'.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-05 19:39

Først....det hedder "delefilter".

- og jo - der bør være en + markering på dit delefilter. Det er jo ikke kondensatoren alene du skal tilkoble men også en modstand (for et meget simpelt filter) Så du skal sørge for, at + kommer på den rigtige pind....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-05 19:40

?? Bipolære, okay - så er der noget jeg er gået glip af......

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 03-03-05 20:13

Der er + og - makering på delefilterprintet, men ikke på kondensatoren, og det skal det heller ikke være eller hvad?
Er strømmen fra forstærkeren ikke også vekselstrøm?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-05 20:31

Nej for pokker da - det er jævnspænding!

Tilslut du kun udgangssignalet til + og nul til - ... så er den i vinkel, og glem så alt om kondensatoren på printet. Den er sikkert sat rigtigt....og måske er markeringen røget sig en tur under fremstillingen. Alternativt er der måske en lodret streg på kondensatoren - hvis den sidder ud for et af benene, så er det givetvis +

mvh berpox

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 03-03-05 20:37

Jaaa men problemet ligger i at jeg selv skal samle delefilteret, så går det jo ikke bare at glemme alt kondensatoren på printet...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-05 20:49

årh nej.... DET kan der jo være noget om....men hvis der ikke er nogen markering, så er de givetvis "bi-polære", og så propper du den bare i printet og lodder den fast.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-05 21:46

Mange problemer, og sommetider skal enhederne kobles i modfase (hvis du bruger "skæve2 filtre osv osv).

Delefilter kondensatorer er ALTID bipolare, ellers kigger du ind i problemer. Derfor har kondensatorerne intet +/- tegn. Bedste filtre er lavet med plastkondensatorer (som er bipolare).

Hvilket delefilter tale vi om. Hvordan og hvor deler det. Hvilke enheder kobler du på?????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-05 21:49

Du skal måske påregne at bruge dæmpeled (for nu lige at gøre det rigtig svært).

Fortæl, fortæl hvad det er du er ved at lave?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-05 21:53

For at svare kort på det stillede spørgsmål, NEJ.

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 03-03-05 22:31

Jeg ved ikke lige så meget om det, men det er til en to-vejs højtaler (Moancor, Speker Concept No. 30, Optima), og jeg har et diagram til delefilteret. Havde en på besøg som vist nok sagde noget om at det var et 2. ordensfilter. Hvad det så end betyder?? Hvad mener du med "skæve2 filtre"?
Enhederene er:
bas/mellemtone: SPH-165CP
Diskant: DT-254

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-05 08:54

Skrivefejl, der skulle stå skæve filtre, det har lidt at gøre med fase osv.

Men,

et standard 12dB butterworth delefilter, vil man almindeligvis vende fase på diskanten. Ofte er det dog vær at forsøge sig frem. Et sådant filter har en seriespole + parallel kondensator på bassen og en seriekondensator + parallelspole på diskanten. Hvad er det for et filter?

Det er en bette heftig sag den der bas. Hvilket kabinet vil du putte den i?

Når jeg kigger lidt må jeg gætte på en delefrekvens på ungefær 3 kHz? Et færdig filter fra Monacor kunne hedde DN1218P som så godt nok er 18dB stejhed på diskanten og 12 dB på bassen. Og klemmerne er mærket på sådan en ka'l.

Regn med at diskanten skal dæmpes for at matche bassen. Køb et færdigt dæmpeled, det er nemmere en at sidde og fifle med effektmodstande. Et trick kan være at prøve sig frem med et dæmpeled, når man har fundet balancepunktet, piller man dæmpeleddet af, måler modstandende, og bygger et dæmpeled der giver samme dæmpning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-05 09:03

SPH-165CP
Basrefleks, fs=30hz VAS=38l total Q = 0,338 skulle kunne køre i 18,9 liter kabinet (netto volumen), med en port på 5,7 cm i diameter, portlængde 28 cm. Port resonansen bliver ca 35,3 hz og systemet -3db punkt bliver 40 hz

I trykkammer kunne 10 liter vælges, men du skal regne med afrulning fra lidt over 60hz i så fald, så vælg refleksen hvis du har plads.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-05 09:08

Et lidt større reflekskabinet kan lokke -3dB punktet nedefter, men du får så en pukkel på frekvensgangen. Men puklen ligger i det rock'n roll rigtige område, såehh ikke så dumt.

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 04-03-05 09:21

Det har en seriespole + parallel kondensator på bassen og en seriekondensator + parallelspole på diskanten, også nogle modstande rundt omkring.
Kan det passe at diskantens + skal i - hullet i på printpladen?
Jeg kender en der har en møbelfabrik, så kasserne er lavet af 19mm MDF, med en volumen på lidt under 21l.
Hvad mener du med et dæmpeled, er det en slags modstand?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-05 09:37

Laver du et basrefleks kabinet, med små 21 liter netto, skal refleksen hedde f. eks. ø5cm x 19,2 cm i længden.

Uden at have set filtret kan du forsøge at følge strømmen rundt på printet. Filtret er et 12/12db filter som du beskriver det. Almindeligvis er det normalt at diskanten er fasevendt. Om dette allerede er vist på tilslutningerne kan jeg ikke se. Men er printet mærket -, må man gå ud fra minus skal til den klemme der er mærket minus, ellers holder alting jo op. Har du ingen vejledning? Ham du har købt ved, kan han ikke guide dig?

Dæmpeleddet består i en seriemodstand + en parallelmodstand, monteret mellem diskant og filter, således filtret stadig ser ind i en 8 ohms belastning. X antal % af ydelsen afsættes så i modstandende og diskanten spiller lavere (sådan den niveaumæssigt matcher bassen). Du kan også få det som sådan en drejedims, hvilket er nemmest.

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 04-03-05 10:05

Jeg har ikke nogen skriftlig vejledning kun et diagram. Når jeg følger –ind på printet går det direkte til H+(diskant), + ind går gennem to kondensatorer og en modstand til H-. Dette er kun på printet, på diagrammet går –ind til H-.
B-(bas/mellemtone) går direkte til -ind, og B+ går gennem to spoler til ind+. Der er en modstand og to kondensatorer der går over basen, og en spole og en modstand der går over diskanten.
Vil det med modfase sige at man sætter + til – og – til +?

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 04-03-05 10:48

Der er vel heller ikke noget med + og minus på spolerene?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-05 12:52

Yes, du følger bare diagrammet. Det lyder rigtigt (sådan som du forklarer det).

Spolerne har IKKE +/-, Kondensatorerne heller ikke - disse skal være bipolare.

Saml det og fortal nærmere når du har lyttet. Forvent ikke den fedeste bas, førend højttalerne er spillet til. 20 - 40 timer med sus fra radioen kan gøre underværker i den retning.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-03-05 13:33

Har dit delefilter ikke et nr.?
Det er ikke så slemt som det ser ud til, men nogle regler er der da, at man skal følge.
Det er et 2 vejs 2nd.ordens - 12dB. filter.
Hvis det er på en printplade skulle problemmet ikke være så stort.
Du skal bare have sat +og- rigtigt.
Scan diagrammet og tag et billede af bagsidden.
Send det til denne mailadresse ( rip-vinyl snabela pc punktum dk )

KaVAkandu

Godkendelse af svar
Fra : dan.ves

Dato : 04-03-05 18:53

Tak for alle svarene! Jeg har desvære ingen scanner, men tror jeg har fået styr på det hele nu. Så bliver det spændende at se, hvor meget vi skal "skrue" på dem, når de er spillet til.