/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kontrollere varmen i computeren
Fra : kschytz
Vist : 392 gange
300 point
Dato : 17-02-05 14:05

Jeg vil høre om der er nogen der kender et godt program, hvor du kan ændre/kontrollere blæsernes hastigheder (fan controller) samt se hvor varmt der er i den.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 310 point
Dato : 17-02-05 14:09

Det kan denne fyr(speed fan)

http://www.almico.com/speedfan.php

vis dit bundkort sensorer understøtter det(chipset)

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:12

Gratis

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 14:17

har hentet det, men kan ikke se hvor jeg kan ændre fx min strømforsynings rpm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:26

Det dine sensorer/chips på bundkortet understøtter vil du kunne se i programmet,og de fleste bunkort's understøtter ikke strømorsynings parameter,det eneste jeg har oplevet der er understøttet hvad strømforsyng angår,har været fan hastigheden,men som sagt vis dit bundkort ikke understøtter en fuktion eller fanspeed ikke understøter en speciel sensor så vil
de ikke optrede i programmet.
Manse933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:29

jeg må vist hellere skifte batteri tastaturet

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 14:30

ja, det går nok... :D

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 14:35

hvad betyder de enkelte navne deri.
HD ved jeg men TEMP1, TEMP2, TEMP3, TEMP4 og 2x TEMP

der står dette i temperatures:
TEMP1 ASUS ASB100
TEMP2 ASUS ASB100
TEMP3 ASUS ASB100
TEMP4 ASUS ASB100
TEMP LM75

hva er hvad??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:45

Ja.det kan være lid kompliceret at indstille/redigere.
Under temperatures kan du dobbelt klikke på teksten og redigere hvad der skal stå
under readings,f.eks. Cpu,fan,HDD 0 o.s.v,den højeste temp er som reglen CPU,men har
du Aida32 så kan du instille det hele efter dette programs pc>sensorer,Everest kan du også
gøre det efter men det program ødelægger det du redigere under temperatures o.s.v,fordi
det overtager sensorerene fuldstændigt så fanspeed skal opfange dem på ny igen.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:47

ASUS ASB100>det er navnet/typen på sensorerne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-02-05 14:49
Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 14:49

okay, så jeg kan ikke regne med at TEMP1 er CPU'en, det er nemlig ikke den varmeste. Synes bare jeg har mange i forhold til hjælpen på hjemmesiden...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:53

På min pc er Tmp1 cpu og Temp2 bundkort Temp3 Aux,HD 0=C:\ og HD 1=D:\
fan 1=Cpu fan2=Chassis,og så har jeg lere fans som ike optræder i fan speed

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:57

Hent dette>
http://www.majorgeeks.com/download181.html

AIDA32 - Personal System Information 3.93
gå ind under pc>sensorer og indstil speed fan efter det der står der.
Manse9933

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 17-02-05 14:59

Hey, Hvis du har et asus Bundkort Så følger der et udemærket program med..
Ligger på cd'en til bundkortet, og hedder asus probe, eller sådan noget....

Mvh. Djkruntz

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 14:59

sammenligen temp,fan o.s.v i aida (altså temp;Speed) og rediger det ind i speed fan

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 15:01

Djkruntz>det kan man ikke kontrolerer Fan/mølle hastigheden med

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 15:12

har prøvet asus probe - møg program

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 15:12

Nede i mappen C:\Programmer\SpeedFan\speedfan.chm ligger der en hjælpe fil

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 15:18

det er sgu et smart program -aida32
har fundet navnene på TEMP1+2 = CPU og bundkort
og FAN1+2 = chassis og CPU
mangler nu kun TEMP3+4 og 2x TEMP
det vigtigste er fundet men kunne godt tænke mig at vide hva de andre er, da TEMP3 og TEMP er på minus 1 grad...??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 15:26

den temp der står -1 har jeg også,og det eneste jeg har fundet ud af om den tmp i gennem tiden er at det må være Aux og hvad det står for har jeg aldrig kunnet finde ud af,selv om jeg har søgt højt og lavt,måske kan du finde ud af det på speed fan's HP,men jeg gider ikke
at læse hele siden og under sider igennem igen,den bliver jo fornyet en gang imellem.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 15:29

de andre tmp som du kan se i programmet kan være sensorer der er på bundkortet men ikke bliver benyttet til noget i øjeblikket.

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 15:30

nej det kan jeg godt forstå, men det primære er løst, så du får dine points, men du skal være velkommen til at tilføje noget hvis du finder noget i fremtiden

Mange tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : kschytz

Dato : 17-02-05 15:31

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 15:35

Jeg har f.eks. sensorer på mit bundkort hvor jeg kan se tmp/fanspeed på mit grafikkort,men
disse sensorer kan ikke ses i aida og fan speed men de kan ses i Everest det er programmet
som er baseret på aida men med nogle opdaterede funktioner,men starter jeg Everest så ødelægger det det jeg har skrevet i Fan speed så jeg har lært hvad de forskællige temp's er så der ikke skal skrives noget i fan speed.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-02-05 15:36

selv tak

Manse9933