/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot cd i Dos
Fra : Zwam
Vist : 938 gange
100 point
Dato : 02-02-05 00:18

Hej!

Jeg har lidt et problem. Jeg vil gerne have lavet en boot cd som kan starte i Dos. Grunden er at jeg gerne vil have den mulighed at jeg kan bruge funktionerne fdisk og format, som dos giver. Der udover skal WinXP også ligge der på, så jeg også kan installere det direkte fra cd'en.

Har ikke kunnet finde noget brugbart på nettet.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

David

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 02-02-05 00:25

Hmm, jeg tror at du har brug for 2 bootbare CD'ere, da DOS og Windows XP slet ikke taler sammen over DOS. Først skal du nok bruge en DOS eller FreeDOS bootbar CD hvor du kan gøre det du nævner. Jeg kan anbefale at du kigger på bart's bootcd http://www.nu2.nu/bootcd/
og så skal du bare have din windows XP cd ved hånden også...

//XoDeus

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 02-02-05 01:34

Hm..........Nu ligger altså alle disse ting på selve XP cdén. Du kan formatere, slette partitioner, og partitionere på nyt. Disse muligheder får du, hvis du booter op på CD'en. (Genstart med cdrommen i)

Bortsæt fra det, så har jeg min egen bootcdrom til dos.
Jeg brugte mit brænderprogram- Nero- og en win98 startdiskette.
I Nero-programmet vælger du at lave en "boot-cdrom" Kan ikke for nuværende huske om jeg kopierede win98 startdisketten over på HD, eller om jeg puttede den i diskettedrevet og lod Nero læse den der. Der gik et par forsøg med, men jeg har nu en win98 Boot-cdrom som fungerer perfekt, og som indeholder både format og fdisk.

At du så også vil have lagt xp på den samme CD-rom...............Det er jo to programmer som begge skal kunne bootes på, og det vil kollidere her. Ved selvfølgelig ikke om der ad avancerede veje eller programmer skal kunne lade sig gøre. Det er jo kun at bytte om på de to CD-rommer, når du er ferdig med formateringen, og skrive:
X: (enter) (X=navnet på dit cdromdrev)
cd I386 (enter)
winnt(enter) Så kører installationen.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-05 05:51

Som Tukols siger kan du foretage disse ting med Windows XP cd'en.
Men hvorfor gøre det nemt, når det kan gøres besværligt.
Prøv Ultimate Boot CD
http://www.ultimatebootcd.com/
Gambrinus