/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
cpu køler!
Fra : cobran
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 16-01-05 21:38

jeg har købt en Arctic Cooling Copper Silent 2 Revision 2, og jeg har en barton 3000+ processor.

så ser jeg at køleren køler med 1200 rpm og processoren er 50 grader varm! men jeg købte køleren for at komme op på 2200 rpm!
Skal man manualt sætte farten på køleren op, eller har jeg købt et dårligt produkt "til 120 kr"?

Jeg bliver nødt til at sætte cpu´n ned på 1700 mhz ellers får jeg blå skærm hver gang!

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 16-01-05 23:23

bruger du kølepasta? hvis ja, så ikke for meget elller hva
prøv at se dette http://www.tweak.dk/tests2.php?id=186

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-01-05 01:37

Hmm

Du skriver at CPU er 50 grader - hvilket måleprogram bruger du?

Jeg bruger bl.a. Aida32 og hos mig er CPU temperaturen mellem 45 og 65 grader, køleren til CPU kører med større omdrejninger jo varmere CPU bliver ved belastning.

Prøv at belaste CPU med krævende opgaver (eks. nyere spil som Unreal Tounament 2004) og afbryd og kig på temperatur og køleromdrejninger.

Min CPU blev ca. 10 grader højere ved installering af anden køler til at starte med; men da jeg gennemgik instal. / påhæfning af køler til CPU og kølepasta viste det sig, at fæstningen ved det ene hjørne var dårlig, jeg etablerede bedre fæstning og temperaturen faldt straks med 10 grader og endvidere blev køler-rpm lavere.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-01-05 05:56

Jeg har haft et par bundkort (Gigabyte) hvor der i BIOS var et punkt : "Smart Fan".
Det virkede sådan, at ved CPU-temp. under 45-50 ”C blev der leveret 7-8 Volt til møllen og over 45-50 ”C 12 Volt.
De nyere bundkortmodeller justerede spændingen i flere steps.
Har du en sådan mulighed i din BIOS og er den sat til eller ej ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 17-01-05 21:01

som så tit ville det være rart hvis du gav lidt info om:
Dit bundkort? (navn type/bios)
kan du skrue op/ned for hastigheden manuelet?
Måleprogram?
det er det samme som Bjarne_H og Gambrinus er inde på

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 18-01-05 00:49

mit bundkort er A7N8X-E Deluxe! og har award bios.

i bios kan jeg ændre på -

Q-fan control - enable/disable
Fan speed ratio kan jeg sætte op,
og Speed up/down response tim [4 sek/8 sec] ( default )

jeg prøvede at sætte fan speed ratio op på max men den køre stadig på 1100 RPM, og cpu er stadig 55 grader.

er det godt nok? jeg tænkte burde køleren ik køre på 2000-4000 rpm!!

Den her cpu jeg køre med er barton 3000+ og køleren køre med 1100 RPM, men min gamle 1700 mhz computers køler, kører med 3000 RPM og har også 50 grader!

Accepteret svar
Fra : plb

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-05 17:39

har du kølepast mellem din cpu og køler?
Har du tjekket den sidder 100% ordenligt på, prøve eventuelt at tage den af og sæt den på igen.
ellers så vil jeg tro du bare har fået dig et dårligt produkt.
men de der 55 grader er altså heller ikke specielt høje i forhold til at den kun kører me 1100RPM, så hvis du er bange for den brænder af så bare tag det roligt.
min kørte en månedstid me ca 61 grader ve max load, og den kører stadig

/PLB

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 25-01-05 12:44

Tak for svaret plb.