/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Jerner familie kalde navn: Hvorfra
Fra : svendgiversen
Vist : 611 gange
50 point
Dato : 11-01-05 19:01

I forbindelse med slægtsforskning,

under vor søgning efter en Kristensen-Johansen familie,
er vi kommet fra Arup i Han Herred over Feggesund til Mors,
og her udarter familien sig til at hedder "Jerner".

Det var dog et besynderligt navn?
Er der nogen der kender oprindelsen??/betydningen???
Svend

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-05 22:35

Måske ud af en fyrsteslægt ??

http://www.eremit.dk/ebog/rostg/rostg.html
Citat
Anno 1259. Da de Pommerske og Holsteenske Fyrster og Grever udi dette Oprør, som var i Danmark mellem Kong Erik Glipping og de (i de Tider Uregierlige) Geistlige i Riget, blev af dennem mange Bønder slagen i et Slag ved Næstved, og derefter af Lanteryens Fyrste Jerner, den femte Dag Paaske, Kiøbenhavn indtagen / hand kom ind ved Jermers Gab, hvor Jermers Skandse ved Vester Port siden efter hannem er kaldet, og nedbrød Slottet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 23:06

Interesant, og du mener Jerner ikke Jermer?
(der står Jerner én gang og Jermer to gange).

Så mangler vi lige 5-600 års Jerner historie, indtil...
Jocob Johansen Jerner fødes 1803 i Todsø på Mors,
(de efterfølgende 202 år er vi ved at have styr på).
Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-01-05 23:28

Svend du har sikkert ret....det må være Jermer, beklager

Se også http://latinerkvarteret.dk/gader/vestervoldgade/ det er samme person, og ikke Jerner.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 12:58

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-02-05 17:58

Tak, selvom jeg var på vildspor.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : aalborgpigen

Dato : 29-11-05 08:50

Til Svend, Senta og Jackoe - tak for info om min familie Jerner. Dog leder jeg stadig efter Christoph Jerners foraeldre og fodested og hvor navnet Jerner stammer fra, om nogen kan hjaelpe mig videre vil jeg vaere taknemmelig. mvh Aalborgpigen(USA)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-05 20:59

Dette spørgsmål er nu så gammelt at ingen husker problemstillingen,
(og meget få ser denne nye opfordring til at hjælpe, i et spørgsmål der er lukket for længe siden)
så miss Aalborg/mrs US, hvis du ønsker videre hjælp her i kandu: Still et nyt spørgsmål...
hilsen Svend