/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
religiøse relationer i matrix-filmene
Fra : rockduck
Vist : 820 gange
20 point
Dato : 11-01-05 11:30

i vores fag idéhistorier har vi om religiøse relationer i matrix-filmene med henblik på kristendom og buddisme. kan i finde nogle relationer?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 11-01-05 11:47

Er det ikke dig der skal løse opgaven?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-01-05 13:05

Hvem eller hvad/hvem er GUD/guder? Hvad er "virkeligheden"? Skæbnetro. SANDHEDEN!. Autoritetstro. "Robotter". Tid (en dag som tusind år, tusind år som en dag. Parediset. Jord/Himmel- strukturen.

Fordi manden selv skal lave opgaven, kan vi da godt sparke et par stikord ind som igangsætter for manden.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 20 point
Dato : 11-01-05 13:05

Hvem eller hvad/hvem er GUD/guder? Hvad er "virkeligheden"? Skæbnetro. SANDHEDEN!. Autoritetstro. "Robotter". Tid (en dag som tusind år, tusind år som en dag. Parediset. Jord/Himmel- strukturen.

Fordi manden selv skal lave opgaven, kan vi da godt sparke et par stikord ind som igangsætter for manden.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 11-01-05 13:30

jeg er ikke en mand, og jeg har selv bidraget en del til undervisningen og min lærer synes det kunne være sjovt at bruge kandu.... jeg er ikke doven ;0)

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 11-01-05 13:44

Nå, men her har du så spoilers med relationer til kristendommen, buddismen mfl:
http://atheism.about.com/library/FAQs/religion/blrel_matrix_xtn.htm

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 11-01-05 14:32

den får du ikke point for harlekin ;0)

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 11-01-05 14:41

Nej, der er jo heller ikke særlig meget relevant information i det link.. Skal jeg oversætte det for dig?

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 11-01-05 14:50

Jeg har half om det i kristendom, og der er vikrlig meget at tage fat på.

Men, hvis vi starter med navnet Neo, som betyder ny på latinsk, (tror jeg nok) kan du bytte om på bogstaverne, får du "ONE" /the one som han bliver kaldt. Og ham kan man kalde guds søn... Og hans efternavn ANDERSON, så starter det med "A" og slutter på "SON" /guds søn"

Trinity betyder treenighed, som de tre vise mænd måske...

Er det sådan noget du er ude efter?

Faktisk er MATRIX, især etteren, et seriøst bud på biblen...

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 11-01-05 14:59

Jeg fik lige pastet forkert før...
Her er den artikel jeg ville give dig: http://atheism.about.com/library/FAQs/religion/blrel_matrix.htm

Den forrige fortæller kun om Matrix/Kristendommen. Denne artikel indeholder også emnerne Matrix/Buddismen, Matrix/Filosofi og Matrix/Skepsis

Kommentar
Fra : gb7

Dato : 13-01-05 16:17

Matrix ser jeg mere i sammenhæng med buddhisme. Fx. det med en anden virkelighed, meditation, et skarpt sind og det har givet en effektiv måde at dyrke viden og informationer på. Kampsporten, det er jo ikke just som vestlige de slås. Våben er der jo fx ikke, men det handler i stedet om hurtighed både fysisk, men også psykisk. At være afslappet er et must for at kæmpe for fuld styrke. For at være opmærksom, for at overleve den anden verden og redde den "tredje" verden...

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 14-01-05 08:14

english is my best harlekin

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 14-01-05 08:25

Then I'm sure you'll find value in those links

Godkendelse af svar
Fra : rockduck

Dato : 17-01-05 21:23

Tak for svaret A.C.Rosmon.