/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Styresystem fra ATA til SATA
Fra : Chrillemand
Vist : 388 gange
60 point
Dato : 04-01-05 16:20

Er der noget jeg skal være opmærksom på jeg skal til at køre SATA?
Mit bundkort understøtter det, med hvad med strøm? Den siger 7 pin?

Og hvis jeg skal flytte styresystem, kan den så godt selv finde ud af at boote fra SATA disk?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-05 17:08

Hvis dit bundkort understøtter SATA så kan du også boote fra en SATA HD.
Men du skal lige i bios og fortælle hvad boot rækkefølgen skal være.
Strømmen til den får du fra et overgangskabel. Købes sammen med HD
Men om du kan flytte dit styresystem direkte over er jeg meget i tvivl om, men det er da et forsøg værd.
Lad os høre om det gik.

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 04-01-05 17:41

jeg har ikke tænkt mig at flytte det, planlægger at formatere samtidig!

Men når du siger overgangskabel, så tænker jeg retail, men denne hd er bulk...følger det stadig med?

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 04-01-05 17:46

molex, er det de normale strømstik til ATA hd'er og cd'rom drev? 4 pin?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-05 18:30

Jeg har endnu ikke købt en SATA HD så jeg ved ikke hvad der følger med.
7pin er da datakablet - Seriel ATA bruger ikke så mange ledninger som en paralel ATA.
Hvilken SATA har du tænkt at købe - og hvor - så det måske kan ses om der følger kabler med.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-01-05 18:51

Hvis der ikke på din strømforsyning er et SATA strømstik, skal du have fat i en adapter f.eks. varenr. 420170 hos http://www.shg.dk/
Nogle SATA harddiske har dog både 4 polet PATA og SATA strømforsyningsstik.
Datakablet har f.eks. varenr. 800217 samme sted.
Tit følger det med bundkortet.
Ved installation skal du højst tænkeligt ha’ en floppy med SATA driver klar, før du installerer.
Du booter fra Windows XP CD’en og på et tidspunkt skal du taste F6 for installering af SATA driveren.
Sådan foregår det i alt fald med mit bundkort. (Gigabyte).
Resten af installationen foregår som normalt.
Endvidere skal der bootes som SCSI, når du har installeret (Det står ingen steder, men jeg prøvede mig frem).
Jeg har også gjort den erfaring at det er nødvendigt, at frakoble en evt. ekstra PATA harddisk under installationen.
Ellers vil Windows absolut installerer på PATA harddisken.
Når du er færdig med installationen, kan du tilslutte PATA harddisken igen.
Du må nok krybe til korset og gå i gang mad at nærlæse din bundkort manual.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-01-05 18:54

Hvis du skal bruge disse kabler, har jeg et par stykker liggende som du kan få billigt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 04-01-05 19:30

OKay. Har tjekker, og der ligger både strøm og sata kabler med, så det er ikke noget problem!

Harddisken er, tilfældigvis, www.shg.dk og har varenr. 420288

Hvad ville der ske, hvis jeg nu tager mine pata hd'er ud, sætter min sata i, og så installere xp på den? og dele den bagefter? Ville det ikke være den næmmeste løsning? eller ville den ikke kunne håndtere så stor en harddisk, så man lige skal dele den inden?

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 04-01-05 19:33

ellers tak for buddet!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-05 19:53

Det er da altid en god ide at dele sin HD, så data kan ligge et andet sted end styresystemet.
Du kan jo opdele med din XP CD

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-01-05 20:23

Jeg laver altid et C-drev på 10 - 30 GB, resten partitionerer jeg i Windows XP.
Så lægger jeg dokumenter, musik, film og alt det andet på andre partitioner.
Så er det dejligt nemt at installerer styresystem, uden at røre sine data.
Under installationen kan du jo oprette en partition til styresystemet.
Men det ved du måske ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-05 20:32

Ja Gambrinus sådan bør det være.

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 04-01-05 20:37

Jeg er godt klar at det er det smarteste, og man mister ikke sine data når man formatere, men jeg var ikke lige klar over at det kunne gøres under installationen? Hvordan den? Men det har da samme virkning hvis jeg deler den først, inden jeg formatere?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-05 07:46

Jo det har det.
Når du installerer, skal du på et tidspunkt vælge, hvilken partition du vil installerer på.
Her kan du slette og oprette partitioner ved at taste L og O (Så hut jeg visker).
Det står altsammen på skærmen.
Jeg synes bare det er nemmere, at oprette resten af partitionerne når XP er installeret.
Kontrolpanel - Administration - Computeradministration - Diskhåndtering.
Gambrinus
Tak for opbakningen Emesen

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 07-01-05 15:32

ok, jeg ved godt jeg burde acceptere dit svar nu, men jeg har altså et lille problem: Jeg kan ikke se min Sata hd, under startop, men i denne computer når den er startet op, kan jeg godt se den....? Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 16:04

Prøv lige at se mit svar 04-01-05 18:51
Du skal ha' en floppy med SATA Driver klar ved installation og jeg tilråder, at du kun har SATA disken i når du installerer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 16:07

Hvis du lige skriver, hvilket bundkort du har, kan jeg bedre hjælpe.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 16:09

Og det er Windows XP, vi snakker om. Ik'
Gambrinus

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 07-01-05 16:54

Det er et ABIT KV7, og jeg kører XP! Tak for den store hjælp indtil videre, du burde have nogle flere point for det.... senere!

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 07-01-05 17:00

så 60 point..... måske mere?

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 07-01-05 17:11

Jeg har prøvet at sætte min bios til at boote fra floppy med sata disken i, men den siger bare man skal fjerne den, og trykke på en tat for at genstarte... Men problemet er, at jeg overhovedet ikke kan se den, og heller ikke med fdisk....

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 07-01-05 17:12

kun når jeg er startet op og er inde i "Denne computer" og evtueller partitions programmer...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 17:19

Se, se. Nu kommer vi videre.
Jeg har lige downloaded din SATA driver (Laaaangsom server).
http://www.abit-usa.com/downloads/driver/drivers.php?categories=1&model=125
Så vidt jeg kan se, skal du, når du har unzippet den, ha' fat i det, der ligger i : X:\Motherboard Monitor 5.3.7.0\DriverDisk
og lægge det på en floppy til brug under installationen.
Gambrinus
PS : Skidt med point.
Hellere Whisky, men jeg regner kun i hele gallons.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 17:19

Først skal du kunne se din HD i bios
og sætte boot-rækkefølgen
CD-rom som første
SATA som anden
De andre HD skal ikke være tilsluttet (begge kabler)

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-05 17:23

Nix, du kan ikke se den, før SATA-driveren er installeret.
Boot fra CD med Windows XP CD'en i.
Under installation skal du på et tidspunkt
trykke F6 for installation af tredieparts-drivere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 17:24

Aha - og når du så sætter din XP CD i og starter så spørger den om du har en
driver/diskette og det er lige i starten af indstallationen at du skal trykke på en bestemt tast - det står forneden på skærmen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 17:29

Øh jeg lærer lige med -

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 17:29

NEMLIG Emesen.
Det tog også mig lang tid at finde ud af.
Især da jeg køre med 2 SATA i RAID 0.
Gambrinus
PS : Og så siger de, at vi kan undvære floppy drevet.

Godkendelse af svar
Fra : Chrillemand

Dato : 10-01-05 21:14

Tak for svaret Gambrinus.

Alle dine indlæg er dele af svaret, men jeg valgte dette... Tak for hjælpen begge to, og jeg var vist ikke den eneste der lærte noget her

Det var utroligt dejligt at få den op at køre igen, og jeg syntes godt jeg kan mærke forskel...

Men jeg skal lige høre med hensyn til Raid: Hvad får man ud af at køre Raid? Jeg tænker mest på 1, og 0, 0+1!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 22:07

Det er altid godt, at lære et eller andet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-01-05 22:24

Dejligt du er oppe at køre igen.
Ja selvfølgelig du skulle jo ikke ha' det hele på en gang.
Prøv at læse lidt om RAID her :
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
Gambrinus

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 11-01-05 14:03

Ok, tak for dit link! Det var meget brugbart! TAK!