/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvordan laver man en samarbejdskontrakt?
Fra : martinussen
Vist : 1219 gange
100 point
Dato : 01-01-05 19:44

Hej kandu-bruger. Godt nytår.

Jeg er igang med at starte en mindre service-virksomhed, hvor jeg vil satse på at være landsdækkende, derfor har jeg fået nogle mennesker med på ideen. Men jeg vil egentligt gerne have en slags kontrakt på at de ikk stjæler mit koncept, det skal noget a la en ansættelseskontrakt, men da det hele foregå via provision lønning, bliver de nød til at stå for egen risiko, sådan jeg ikk skal betale feriepenge og betale erstatning til kunder, som de har lavet.. Hvordan laver man sådan en?

På forhånd tak.

- Henrik

PS. undskyld det rod med det tip, mig der trykkede for hurtigt..

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-01-05 20:15

Oplysninger der kan sætte noget i gang ?

http://www.ebst.dk/file/957/franchiseaftale

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 01-01-05 20:19

Du skla skrive nøjagtigt hvad de må og ikke må med hensyn til dit koncept. Hvem der har hvilket ansvar og hvem der i sidste ende bestemmer hvad. Du må ikke bruge ordet ansættelseskontrakt. Og heller ikke løn. Du skal for ikke at have ansatte som du vist ønsker at undgå sørge for, at der står at de modtager betaling efter de og de regler, men du skal også huske, at du kan risikere at skulle betale moms af den betaling dine samarbejdspartnere får hvis de har en indtjening der gør dem momspligtige. Hvis de er provisionslønnede er de dine ansatte og du hæfter for dem.

Så skriv ned hvilke spilleregler der gælder mellem jer og at de skal betales efter regning. Så er de underleverandører til dig og skal selv bøvle med skat, moms og feriepenge.

Og husk, står det ikke i kontrakten kan har i ikke aftalt noget om det. Så husk at alt skal med.

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-05 12:15

Dette er en kopi af de kontrakter, som jeg bruger overfor freelancere, som arbejder for Dansk Håndværker Udlejning.

http://www.dhu.as/freelance.doc

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 02-01-05 15:34

Tak for svaret joker. Den ser god ud.! Godt nytår