/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Routers adresse?
Fra : copycatDK
Vist : 814 gange
400 point
Dato : 26-12-04 16:27

Hvilken adresse er det man kan skrive i internet explore for at kunne komme ind i ens router og ændre opsætning password osv???
Har haft den før men har simpelthen glemt den. Og det er vist ikke alle routere man kan åbne i IE men jeg mener man kan i dem fra TDC.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 26-12-04 16:29

start-kør-command, skriv nu, ipconfig

Så kan du se den...

Kig efter standard getaway

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 410 point
Dato : 26-12-04 17:49

hvis det er en linksys er adressen
http://192.168.1.1
hvis du ikke har lavet om i konfigurationen så
ikke noget i brugernavn password er admin

ellers skal du resette routeren

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-12-04 18:36

Ville jo nok være en god ide hvis du nævnte hvilken router du har?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 19:06

AP-Router 192.168.1.1

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 26-12-04 19:10

Bare gør som jeg siger og du finder ud af det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-04 19:28

er_du_klog er inde på noget af det rigtige med at skrive "ipconfig" så får du adressen.

Nogle routere bruger som emesen skriver: 192.168.1.1 bl.a. LinkSys og Topcom, medens D-link og andre bruger 192.168.0.1.
Om der er andre adresser på andre mærker, ved jeg ikke, men de to nævnte adresser er nok de mest sansynlige.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 26-12-04 20:53

Gør som jeg siger du finder ud af den med det samme...

Enkelte routere bruger også adr. 10.0.0.1

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-04 21:23

mpjc - dine svar giver ingen mening i de to indlæg som du har skrevet, eller har du skiftet navn under vejs?

Det ser lidt underligt ud!

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 26-12-04 22:28

hhm... Det er sgu rigtigt.

Pga. jeg gerne vil starte en ny konto. Op hvis man har lov til det.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 26-12-04 22:28

ups... det punktum skulle ikke være der.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-12-04 23:21

Du skal kende både IP adresse, SAMT portnummer på nogle routere, for at de giver et WEB svar.

Som det er nævnt, så er det ikke ualmihdeligt at 192.168.1.1 eler 10.0.0.1 benyttes, men der er også tradition for at det kan være 192.168.0.1 eller 192.168.0.254 eller 192.168.1.254 eller.... Det kan jo være hvad som helst indenfor 192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16-31.x.x

Som et af de andre råd der er givet, så kan man også skrive IPCONFIG /ALL på W2K eller WinXP, eller WINIPCFG på Win98, så man kan se hvilket GATEWAY nummer ens computer bliver tildelt, hvis ellers DHCP systemet på ens router det kører.

For at finde ud af om din Router benytter et andert port nummer end port 80 (som er default nummeret for WWW systemet), så skal du nok kigge i manualen. Har diu ikke lige en manual, så kan man ofte finde en på Internettet fx. på producentens hjemmeside.

Når man skal angive et portnummer i forbindelse med en IP adresse, så skrives det med kolon mellem IP nummeret og port nummeret, fx. "www.3iii.dk:21" for port 21,
eller "http://192.168.1.254:800" - http:// er for at browseren stadig snakker "web" selv om det ikke er på port 80, og :800 for at fortælle at den skal kontakte port 800 i stedet for port 80.

Når du så har fået forbindelse til Web configurations serveren i din Router, så kan du komme ud for at du også skal angive et brugernavn og et password. Default versionen af disse står som regel også i manualen.
Har du på et tidspunkt ændret på den, så skal du igen ty til manualen, for at finde ud af hvordan man kan resette routerens CMOS hukommelse hvor det nye brugernavn/password er gemt, så routeren kan vede tilbage til default værdien.

En helt anden mulighed, det er at man nogle gange også kkan benytte TELNET protokollen. Men det er en anden historie, så den må du have på et senere tidspunkt.
Kort fortalt, så kan du via Start->Kør, skriv "TELNET 192.168.1.1" eller et andet IP nummer, og så OK.
Så kan man som regel starte en tekstbaseret kommando prompt i din Router.

Som tidligere spurgt, hvilken Router benytter du? Speedstream?

På TDC Professional ADSL så kan man som default IKKE komme ind og ændre på Router opsætningen, det skal man købe en tekniker til at gøre. Sådan en tekniker kan man finde hos TDC Erhverv, eller hos en TDC partner. Standard prisen er kr. 950,- pr. ændrings session.

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 27-12-04 20:53

Det var lige den jeg skulle bruge. Så nu er skidtet krypteret igen.

Tak for svaret dk.