/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Når blomsten vender kronen mod solen
Fra : jannipie
Vist : 1014 gange
100 point
Dato : 05-12-04 16:24

Hvad hedder det når blomsten vender sin krone mod solen, denne handling har et særligt navn som jeg ikke kan huske, det ville være dejligt med lidt hjælp!

På forhånd tak

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 17:05
Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 17:10

Der er noget der hedder fotosyntese hvor planter opsamler energi fra lyset. Men det er ikke blomster, men kun grønne planter der benytter sig af den metode.

Derudover er der f.eks. bøgetræer hvis blade vender på en bestemt måde for at få max udnyttelse af lyset. Det kaldes at danne bladmosaik.
Men derudover synes jeg ikke lige at kunne komme på hvad det skulle kaldes.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 17:34

dova

Hvorfor pokker svarer du så??? Er du nu på pointjagt igen. Hvad i jannipie's spørgsmål får dig til at tro at hun går i 6' klasse? Dit svar er KUN til sådanne.

Hvad gavn eller glæde kan Janni have at at vide at du "ikke lige kan komme på det"?

HAr du ikke noget fornuftigt at komme med, så hold din mund. Det gjorde jeg.

jannipie - Sorry men jeg kan heller ikke lige huske det. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 17:51

ARNE Nå, men du kunne heller ikke svare, hvorfor blev du så ikke bare selv væk.
Og hvad fanden mener du med din syge bemærkning om pointjagt eller om jeg skulle tro, at spørgeren gik i sjette klasse.
Det er da så vidt jeg kan se kun noget du mener, og desuden kunne det jo tænkes, at vedkommende var ude efter fotosyntesen, men ikke lige var klar over at det kun gælder for grønne planter.

Men at en højt uddannet BIOLOG som du plejer prale med at du er, ikke kender sådan en ting, kan jo kun betyde et af to ting, enten at det ord ikke findes, eller at biologen alligevel ikke er så klog.
Pas for fanden dig selv og lad være med at blande dig i mine kommentarer.

jannipie
Du må undskylde denne uvedkommende svada i dit spørgsmål,

mvh dova

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 17:53

Og hvad gavn eller glæde har Janni af at høre på dit sure opstød? Eller mit for den sags skyld! Undskyld Janni!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 18:05

dova - idiot. Læs mit indlæg igen. Når jeg ikke svarede, var det fordi jeg ikke kendte svaret. DU derimod svarer:
Citat
Men derudover synes jeg ikke lige at kunne komme på hvad det skulle kaldes

Som sagt: Kan du ikke svare, så lad være.

At nævne fotosyntese er squ da at tale ned til folk.

Er der noget i spørgsmålet der blot i mindste måde antyder at det er et barn?? Nej vel.

Jamen så følg mit råd og hold kæft. Du er ikke kommet med noget spørgeren kan bruge.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 18:09

Arne, du er ikke kommet med noget verden kan bruge!!!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-12-04 18:10

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 18:18

takskaldeha

Du er da den eneste der ikke er kommet med andet end brok.

dova

Din bemærkning er i øvrigt hamrende forkert og viser kun på hvilket biologisk niveau du befinder dig:

Grønne planter har også blomster. De fleste blomster har enten grønne kronblade eller bæreblade, og vil derfor vende sig imod solen.

Så du skal ikke komme her og spille KongSmart inden for mit fag.

Hele din bemærkning viser at du ville kunne undervise 6' klasse i Biologi, men så er du også færdig.

Og nu fjerner jeg fluebenet. Gider ikke at kævles med sådan en point-søgende amatør.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-04 18:21

Hej jannipie !
Ja, undskyld mit udbrud, men der er disse tider nogle trælsomme personer der desværre benytter disse sider en del, mest til at genere hinanden
Nå, til dit spørgsmål: jeg tror ordet du leder efter kan være "fototropisme" det dækker over visse planters bevægelse i en bestemt retning i forhold til lyset.
(ifølge Fogtdals leksikon) mvh Benny

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 18:21

Nemlig!!! Godt gættet, du har vundet en gratis gåtur til Sibirien.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 18:22

Iøvrigt hvis du ikke gider kævles, så var det da ret fjollet at begynde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 18:26

Hvis det var dit fag arne, ville du nok ikke have undladt at skrive det i din profil.
Og det hjælper ikke dig selv en disse, at du hver gang prøver at nedgøre andres svar.
Og hvorfor skulle det være at tale ned til folk at nævne fotosyntese, det er nu ikke noget de fleste umiddelbart nikker genkendende til.

Men jannipie,
grunden til, at blomster vender kronen mod solen, er for at opsamle solens strålevarme i blomsterkronens frøanlæg, altså energi til at udvikle frøet.
mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-12-04 18:30
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-12-04 18:33

Endnu et link (på dansk) temmelig uddybende omkring begrebet "tropisme"
mvh Benny

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/diverse/2085.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 18:37

fotoprotisme er noget med, at visse væksthormoner skal være til stede i blomsterløg/knolde for at styrke fotoprotisme, altså populært sagt, at fortælle hvilken vej de skal vokse for at søge mod lyset.
Nogen svampearter bruger også¨dette fænomen.
Plantespiren udsender positiv fotoprotisme, og visse planters vækst går i stå hvis man f.eks. klipper spidsen af spiren, fordi planten så ikke mere kan finde ud af hvilken vej den skal vokse.

mvh dova

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 05-12-04 20:14

Hej : jannipie

Fænomenet skyldes at nogle af plantens væksthormoner - auxinerne - skyer lys
og vandrer over i plantens mørkeste side, hvor de stimulerer cellevæksten.
Såvidt jeg husker kaldes fænomenet nefativ fototropisme.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 20:42

Men dova kan ikke stave til det, og kommer først med sin visdom efter at bennymanden HAR givet det rigtige svar. Så var det jo også nemmere at slå op på internettet. Ikke sandt dova. Du kalder det "fotoprotisme" men det hedder "fototropisme". Så glem din tro på egen biologisk viden. Du kopierer blot.

I denne tråd, har jeg aldrig påstået at jeg kendte svaret, kun harcelleret over dova's latterlige indblanding.
Hvis hun havde holdt sin kæft for én gang skyld, ville bennymanden's svar sikkert have været det første, og sådan skulle det have været. Men da dova ikke KAN holde sin snude væk, uanset om hun har et svar eller ej, fik jeg altså lyst til endnu engang at give hende én over snuden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 21:00

Åh, ja, arne jeg kom desværre til at bytte om på to bogstaver. Hvilken grov forbrydelse.

Og du skal aldrig, som jeg også før har sagt, bestemme hvorvidt jeg skal holde kæft.

Og det er fandme ikke op til dig at vurdere hvis svar der er det rigtige, det var jo sådan set ikke den positive fototropisme i plantespirer som jannipie spurgte om.
Og du KAN åbenbart heller ikke holde din snude væk med generende bemærkninger i de spørgsmål jeg deltager i, men nu ryger der godt nok en klage over dig og din fremturen til Kandu-teamet.
Så kan du få den over dit eget ALT for lange, selvhøjtidelige snothorn.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 21:16

Jo dova, det var netop ordet fototropisme hun bad om. Men du gav hende det ikke. I stedet behandlede du hende som om hun var et barn.

Hvis du synes mine bemærkninger til dig er generende, kunne det jo være at du skulle tænke over blot én af dem?

Og læg lige mærke til at dit sprogbrug over for mig

Citat
dit eget ALT for lange, selvhøjtidelige snothorn

ikke er noget godt indlæg overfor Kandu-retten.

Jeg kunne klage over dig, men det villle være alt for synd for dig. Du skal ikke straffes, blot lære!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 21:18

jannipie

Nu må du snart på banen og fortælle om det er en eller anden latinsk betegnelse fra blomsters økofysiologi du er ude efter, eller om det er noget så enkelt, som at blomsten rækker efter lyset eller noget lignende.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-12-04 21:20

Synd at se, at atter en tråd bli'r ødelagt af AJ's indblanden.
Klag til AJ selv.
http://www.kandu.dk/dk/spg/53814
GØR DET NU
Mvh, Natmaden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 21:34

dova

Kan du ikke læse?

Du skal da ikke spørge jannipie hvad hun mener???? Det står jo i selve spørgsmålet!

jannipie indlægger et fuldt forståeligt spørgsmål, i et korrekt dansk og med korrekt tegnsætning.

Alene det burde fortælle dig at der IKKE er tale om et barn, der ikke kender begrebet fotosyntese.

Dit seneste spørgsmål til jannipie er såvel en fornærmelse imod hende som imod andre levende intilligensvæsener.

Tag dig dog sammen kvinde.

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 05-12-04 21:56

Så er jeg på banen!
Sikke en masse energi i ligger i at lange ud efter hinanden.
Det er lidt trist syntes jeg, ikke mindst at en tråd om en blomst bliver brugt i det henseende, men også med tanke på at nogen gider at gøre sig til effekt af hvad andre.. -og for jer, i dette tilfælde, ligegyldige mennesker skriver og gør, brug heller al den energi på noget der gør jer gladere!
Det var ordet "Fototropisme" jeg ledte efter, og jeg takker for alt det der var velment i forhold til mig, det vil jeg ikke klage over, dog er jeg ked af at præcist alt det der var velment skulle forårsage en masse uvenlighed, tænk over det, det giver ikke rigtigt mening vel!?
Bennymanden var den første på banen med det svar jeg søgte.
Tak for velviljen til alle!

Pas godt på hinanden

Janni

Godkendelse af svar
Fra : jannipie

Dato : 05-12-04 22:16

Tak for svaret bennymanden.
Du får 5 stjerner for dit svar, det var lige præcist hvad jeg søgte, hverken mere eller mindre!
Tak

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-12-04 22:20

Selvtak jannipie ... det er jo sjovt når man kan hjælpe hinanden.
Det er godt nok lykkedes for nogen at gøre din tråd en smule rodet - men det kan da lade sig gøre at finde de indlæg der har med dit spørgsmål at gøre
...... og roderiet er du jo ganske uden skyld i ......
mange hilsener og Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 22:28

Ta' den dova. Gnæk

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 05-12-04 22:48

Jeg har intet ud af at forsvare nogen her, og jeg kender hverken Arne eller Dova eller nogen som helst, jeg ser hvert eneste svar på mit spørgsmål som et tegn på velvilje og venlighed, havde den ikke været tilstede, havde jeg ingen svar fået overhovedet, og at nogle svar ikke er hvad jeg ledte efter er ligegyldigt, det er stadig et bevis på velvilje og opmærksomhed fra den/dem der giver sig tid til at svarer mig.
Velvilje man aldrig skal tage for givet!
Min information omkring spørgsmålet var heller ikke stor, derfor kunne det måske være svært at vide helt præcist hvad jeg søgte efter, så det kunne i regelen have været hvilket som helst af svarene jeg ledte efter, det kunne ingen vide her!
Det er vist mine ord for i aften!