/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Oversættelse engelsk
Fra : Hovsan
Vist : 568 gange
100 point
Dato : 28-11-04 12:19

Jeg har et stykke på engelsk om intersubjektivitet, men da engelsk ikke er min stærke side kan jeg ikke oversætte nok til at det giver mening - så håber nogen kan hjælpe mig med oversættelse?

"Intersubjektive theory postulates that the other must be recognizes as another subject in order for the self to fully experience his or her subjectivity in the other´s prescence. This means first, that we have a need for recognition (anerkendelse red.) amd sekond, that we have a capacity to recognize others in return - mutual recognition" (Benjamin 1990, s 35)

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 28-11-04 12:43

Intersubjektive teori sætter som betingelse/postulere at den anden skal blive genkendt som et andet subjekt for at selv kunne fuldt ud opleve hans eller hedes subjektivitet i en andens nærhed/tilstedeværelse. Dette betyder for det første, at vi har et behov for anerkendelse og for det andet, at vi har en evenen til at genkende andre til gengæld. Gensidig genkendelse.

Hejsa.

Det må være sådan noget. Håber det er en hjælp.

Kvolsgaard.

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-04 12:56

Intersubjektive teori sætter som betingelse/postulereR at den anden PART skal ANERKENDES som et andet subjekt for selv AT kunne fuldt ud opleve hans eller heNdes subjektivitet i Den andens nærhed/tilstedeværelse. Dette betyder for det første, at vi har et behov for anerkendelse og for det andet, at vi har en evenen til at ANERkende andre PÅ SAMME MÅDE. Gensidig ANERkendelse.

Sådan ser mit forslag ud.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 28-11-04 13:03

hmm Kvolsgaard... go morgen... Der står da at recognition skal oversættes med anerkendelse..... Det blev vist til lidt for lidt timmers søvn igen igen. ...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-04 13:51

Den subjektive teori postulerer, at den anden skal anerkendes som et andet subjekt, for at jeg'et fuldt ud oplever hans eller hendes subjektivitet i en andens nærvær.
Det betyder for det første, at vi har et behov for anerkendelse, og for det andet, at vi har evne/kapacitet til at anerkende andre - gensidig anerkendelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-04 13:52

Ups
Det skal selvfølgelig være: Den Intersubjektive teori....

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 28-11-04 16:57

Tak for svaret h_blunck.Du får pointene, men også tak til Jer andre for hjælpen. Da det er teoretisk stof, der netop har anerkendende forholdemåde som fokus, må jeg tro at din version er det første svar der rammer bedst.