/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
EMMESEN CD Rom drev
Fra : Fjante
Vist : 473 gange
500 point
Dato : 26-11-04 22:08

Dit svar vedr strømmen på cd drev interesserer mig, fordi jeg er en glad amatør.
Hvorfor skulle HD trække mere strøm fordi jeg afbrød strøm til cd rom drev,og hvilken effekt skulle det have at man pillede fladkablet af bundkortet til cd rom drevet,om man tager det af cd rom drevet eller af bundkortet er tilsyneladende ikke ligegyldigt.Men hvorfor??Det skal lige nævnes at jeg har utallige gange startet PCén op uden strøm på cd rom drevet uden der har været den mindste vaklen.
NB.der er jo ingen der er ude på at ødelægge ,men det ene ord tager nogen gange det andet
Mvh

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 510 point
Dato : 26-11-04 23:43

Nu kan du få min version først og så vent på emesen.
Så vidt jeg forstod emesen og som jeg selv betragter det så er der tale om, at amn ikke må afmontere stømstikket alene, du skal afmontere både ide kabel og strømstik og da der kan være flere enheder på samme ide kabel skal det naturligvis tages ud på den enhed man vil deaktivere.
Årsagen er, at komponenterne i en computer er uhyre følsomme over for overspændinger og selv en smule statisk elektricitet kan når uheldet er ude ødelægge vitale komponenter.
Derfor skal komponenterne være helt afmonterede så der ikke kan gå nogen former for elektriske spændinger igennem på forkerte steder.
Hvis man skal følge producenternes anvisninger skal man have manchetter på håndleddene som er forbundet til en jordforbindelse for at undgå, at der kan ske noget som helst og man skal altid have netforbindelsen (230 Volt) trukket helt ud selv om det man rode rmed er lavspænding, netop for at beskytte microchips.
Jeg har også udført masser af ting som ikke er i overenstemmelse med disse retningslinier og jeg har kun en gang oplevet at det gik galt,ud af temmelig mange, men det er et valg jeg træffer og somjeg selv må klare hvis det går galt, men som emesen skrev, man skal passe på med de råd man giver her for mange tager dem meget bogstaveligt.
Det her kan forklares meget mere teknisk, men det er forhåbentlig forståligt.
Mvh
Bjarne (fhv. IT teknikker og supervisor)

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 27-11-04 00:41

DU MÅ ALDRIG TAGE STRØMMEN FRA ET DREV...............uden også at fjerne data/fladkablet.
Årsag: Din harddisk vil forsøge at trække strøm via datakablet ............måske kaput IDE kontroler.

Det er da absolut forståeligt,dit skrevne ord,men det er da utroligt som ord kan vendes

Godkendelse af svar
Fra : Fjante

Dato : 27-11-04 00:43

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-04 00:49

Nu syntes jeg da at du skulle have ladet emesen besvare og så kunne han have fået de point og du må meget gerne stille den slags spørgsmål med 1 point for vi skal ikke være uvenner over misforståelser.
Det er faktisk utroligt svært, at give korte og forstålige svar fordi det man har i hovedet kan vende lidt rundt på både det der skrives og det der forstås.
For at der ikke skal være nogen tvivl så er der plads til alle her i dette forum, men vi må bare alle finde os i at blive korrigeret, nogen gange med rette og nogen gange med uret.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 27-11-04 08:01

Jeg er utrolig glad for at blive vejledt i brugen af kandu,men at emmesen ikke dukker op.overrasker mig ikke,han har gennem årene vist sig at være bedst på sidelinjen.Jeg vil ikke sige jeg fik et svar,men et lille kursus i omskrivelse af et specifikt spg fik jeg da.Hvis du skulle have lyst til at uddybe dit svar så spring venligst statisk elektricitet,netledning,producentvejl over ,og bare forkla´r mig

Hvorfor skulle HD trække mere strøm fordi jeg afbrød strøm til cd rom drev,og hvilken effekt skulle det have at man pillede fladkablet af bundkortet til cd rom drevet,om man tager det af cd rom drevet eller af bundkortet er tilsyneladende ikke ligegyldigt.Men hvorfor??