/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
DOS vs. USB
Fra : myg
Vist : 1884 gange
50 point
Dato : 24-11-04 13:04

Jeg har en PC med et DOS program, der laver backup på disketter. Desuden er der mulighed for at skrive et drev og en sti til at lave backup på f.eks. en anden partition.
Kan DOS "se" en USB-port, så jeg kan back-up'e på en memory-stick??? Hvordan?
Hvis nej - kan jeg så montere en brænder? Selvfølgelig kan jeg montere den , men hvordan/hvor gafler jeg et DOS-program til en brænder, og hvordan får jeg det til at kommunikere med stiangivelsen til en "lagerplads" i DOS-programmet?
Hilsen myg
PS: Der er godt nok en gammel Win 3.11 på maskinen, men programmet bruger den ikke.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 24-11-04 13:13

Hej Myg.

Ja! I nogentilfælde kan du få USB til at virke under DOS. Der findes nogle tillægsprogrammer til dette; men det er langt fra alle USB fabrikanter der understøttes.

Følgende link http://www.stefan2000.com/darkehorse/PC/DOS/Drivers/USB/

MVH/Smitty

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-11-04 13:14

Hej Myg

USB + drivere kom først til WIN98SE, så en dos 6.22 = død

Brændere softwaren som er nødevndig for at brænde kom også med Win 98 = ingen DOS.

Jeg ville finde et gammel LAN kort, og så mappe en harddisk fra din nye computer, og så XCOPY *.* fra gamle til mappet drev. Map evt. med NetBUI eller Novell, da begge understøtter DOS kommandoer i netprotokolen.

Lars

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-11-04 13:16

Hej myg,

hvis du kan angive drev og sti, vil jeg umiddelbart tro at det kan lade sig gøre.

Derimod kan jeg godt blive noget i tvivl angående en brænder.
Men du kan evt. omgå i flere step:
1: Backup til et lokalt drev/sti.
2: Derefter brænding af disse data på CD-rom.

OBS: Nu skriver du, at du har en gammel Win 3.11 på maskinen, men du har formodenligt et nyere Operativ system som du benytter.
Du skal køre minimum Windows 98 SE eller nyere ME / XP o.s.v. for at kunne benytte USB.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-11-04 15:34

Det KAN (i flere tilfælde) lade sig gøre - prøv at kigge lidt her:
http://www.freedos.org/freedos/news/newsitem/149.html

http://www.bootdisk.com/usb.htm

mvh berpox

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 16:39

Kan dit DOS-program ikke lægge backup over på en HD/partition og så brænde derfra bagefter.
Hvor tit skal det gøres.
Drive Image/Ghost kan lave backup fra windows ved hjælp af kalender.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-11-04 18:51

emesen
Jo, det kan godt lade sig gøre, hvis jeg erstatter 3.11 med 98.se - så har jeg også min stick installeret samtidig.
Det er af ren og skær dovenskab, at jeg gerne vil gøre det fra DOS

Det skal for øvrigt gøres min. 1 gang om ugen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 19:17

Drive Image og Ghost (fra Symantec/Powerquest) kan gøre det fra en >>"Dos"<< tilstand, som er Caldera Dos og det styres af disketter.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-04 14:14

emesen
Fin detalje med Drive Image - det vidste jeg ikke, men det er heller ikke det jeg har brug for.
Fra DOS-programmets back-up funktion, skal jeg kunne back-up'e til en USB-stick i stedet for et A-drev.
Derfor er det nødvendigt, at USB porten er aktiveret, så jeg kan adressere den som et drev fra programmet.

Jeg har eksperimenteret med DUSE49
Den laver en ok detect af USB storage device
men den kan ikke loade den!

Den melder USB DRIVE support og CD-rom support enabled
men drive E: og F: er not installed

Så siger den:
Connect the tartget device to the USB port
Når jeg klikker enter kan den ikke allocate en fat 32 partition -
sikkert fordi, at alt er installeret på fat 16

Så kløjs den lidt i mine CD-rom drivere, men det har jeg ikke gidet beskæftige mig med, da det er stick'en det handler om.

I config har jeg indsat
device=duse49.exe drives=2 cdd=usbcd001
device=usbaspi.sys /v /w
device=usbcd.sys /d:usbcd001

I autoexec
lh duse49.exe
lh mscdex /d:usbcd001

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-04 14:17

Selvfølgelig er config-linierne hver for sig (den berømte kandu-ombrydning)
Jeg fik vist ikke sagt, at jeg har prøvet det med DriveImage og den sender fint data til USB-porten (og stick'en).

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 25-11-04 15:47

Hvad så hvis du formaterer din stick i Fat 16 - for det må du kunne med evt. Partition magic, eller via diskhåndtering i win 2000 / XP

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-11-04 17:42

Interessant ide, men kan ikke forsøge det før i morgen, da seancen foregår på arbejde. Mener du, at det fordi den er fat32, at den kræver en fat32 på comp.?
Jeg er dog lidt skeptisk, da dos'en melder at drevet ikke er "installeret"!
Det tolker jeg som om der ikke er hul ud af computeren og ikke at stick'en ikke tager imod.

Da jeg kopierede stick'en med drive-image (partition til partition) oprettede den en fat32 på harddisken, men det må have været diskettens værk, da min dos 6.22 ikke kan det. Ik'???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-04 18:43

Dos kan ikke se Fat32 (som jeg er orienteret)
Drive Image bruger et DOS-lignende styresystem når den arbejder fra diskette eller med batch-filen efter genstart.
DI kopierer bare over uanset hvad det er.
DI kan lægge sin image-fil på forskellige filsystemer
Din stick har nok været Fat32 da det er det filsystem der bruges mest ved flytbare medier.
Jeg har selv DI 2002 som jeg brger en del til backup
Den vil gerne kigge (i win 2000 tilstand) på en USB HD Fat32 (samme som stick)

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 26-11-04 09:13

Hej Myg

FAT16 = dos, FAT32 = Win95SE og fremefter. Alle sticks leveres med FAT32 formattering, netop fordi alle så kan se den uanset operativsystem.

Hvis du vil have DOS til at se så formatter den.

-------

Men al dette arbejde - sæt et netkort i PC'eren og load DOS drivere, map en drev fra din anden maskine, og back-up via nettet til den anden maskine = 10 gange hurtigere end USB og ca. 1/2 gang hurtigere at installere et netkort and at få en USB pen til at vikre under DOS.
lars

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 11-04-06 12:11

Så er det vist på tide at få ryddet op i de spørgsmål,de r ikke er lukket.
Tak for svarene emesen, og tak til I andre for links m.m.