/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Iværksætter på dagpenge/kontanthjælp-kan~
Fra : vixen
Vist : 5152 gange
100 point
Dato : 18-11-04 14:47

Hej,
er der nogen som kender reglerne for at starte virksomhed når man er på Dagpenge eller kontanthjælp? Man tjener jo ikke en million fra første sekund man starter et fima, så hvordan med det? Der er vis noget om at man kan få nedsat dagpenge i 1½ år, så man kan se om det går med firmaet. Men hvad hvis man er på kontanthjælp? Er der også en eller anden ordning her?
Tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 18-11-04 14:56

Er du på dagpenge kan du arbejde i egen virksomhed i max. 15 pr. uge.

Er du på kontanthjælp, er du derimod værende at betragte som slave og tilhører staten, med hud og hår. Derfor skal du stå til rådighed konstant, og kan ikke derfor ikke arbejde i egen virksomhed.

Men du kan få en masse info i din a-kasse om disse forhold.

Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 15:06

På kontanthjælp kan du intet, ud over at blive fastholdt i et eller andet sygt aktiveringsforløb.
Hvordan de nye regler er på arbejdsløshedsunderstøttelsesområdet, er jeg ikke lige inde i.
Men det kan du få oplyst på din fagforening.
Der var jo en ordning med iværksætterydelse hvis man ville starte egen virksomhed, ved ikke om det er gældende mere.
Men der var det et krav, at man skulle være selvstændig og momsregistreret og en hel masse andet indviklet.
mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-11-04 15:46

Du kan få gode oplysninger om mulighederne her http://www.startguiden.dk/svar_forsikring/49310/15/0

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 18-11-04 16:40

Hmmm det ser jo lidt surt ud, men tænkte det desværre nok. Iværksætter ydelsen findes ikke mere, heller ikke noget der ligner.
www.startguiden.dk er et godt sted at begynde, ser det ud som om, så tak for det.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-04 17:18

.. har selv undersøgt mulighederne for "både/og" via AF, fagforening og andre kloge hoveder.
Konklusion: Enten/eller
/PG

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 18-11-04 18:27

Tak for svaret Guild.

Kommentar
Fra : _Smilla_

Dato : 18-11-04 18:58

Jeg ville nødigt starte noget i din situation.
Jeg har selv en projekt i gang, men arbejder kun deltid 15 timer om ugen i en virksonhed
og kan der for ikke starte mit eget fordi told og skat så vil hæve hele min indkomst da
de vil to jeg laver sort. Det er svært at forklare. Oplysningerne har jeg fra min revisor.

Mit råd er find dig et job og start så langsomt dit eget og går det godt kan du så opsige jobbet.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 19-11-04 11:51

Ja det ser ud til at det er min eneste chance Smilla. Det eller ingenting, det er det jeg lige skal tænke over nu!!

Kommentar
Fra : FlemmingU

Dato : 25-12-04 18:57

Hm......hvsi du er på kontanthjælp, så har din kommune faktisk mulighed for at give dig et sikkerhedsnet i en kortere periode, hvor du starter den nye butik op og ikke tjenr penge.

Spørg din sagsbehandler/vejleder om at få supplerende kontanthjælp i op til f.eks. 6 mdr. i forbinelse med start af egen virksomhed. Det kræver lidt vejvilje fra kommunen, men kan faktisk lade sig gøre.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 26-12-04 01:25

Flemming det lyder da helt utroligt. Helt klart værd at undersøge nærmere, så tusind tak for rådet