/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Blæser
Fra : john.Svenningsen
Vist : 392 gange
70 point
Dato : 14-11-04 15:29

hej jeg en computer men blæser på cpu'en og en lille blæser på bundkortet men jeg overvejer at købe en til at sætte bagerst i kabinettet http://www.frip.dk/blaeser/bagerst.jpg
hvad vil give den bedste effekt at vende den så at den blæser det varme luft ud eller vende den om så den blæser modsat altså blæser luft ind eller er det overhovedet en god ide at placere en til blæser der

håber i kan hjælpe mig

John Svenningsen

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 15:31

rettelse på første linje hej jeg en computer med en blæser på cpu'en

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 15:32

rettelse igen på første linje nej hvor det kører hej jeg har en computer med en blæser på cpu'en

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 14-11-04 15:45

det kommer an på hvad PSUen (strømforsyningen) gør, for hvis den puster varm luft ud, skal du jo ikke sige den ind igen, men hvis psuen suger skal den anden osse der, det mest optimale er dog at ha psuen til at puste ud, og ha to blæsere under den der osse puster ud, og så har man en i siden der suger og een i fronetn der suger, ikke at jeg selv har det, det skal du da ikke tro
men det vil ihvertfald hjælpe.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-04 15:50

Den bedste løsning er at have to blæsere! En i fronten der suger/blæser kold/stuetemperatur ind i kabinettet. Og en bagerst der suger luften ud! Det giver et godt airflow i kabinettet!

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 14-11-04 15:52

som JEG siger...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-04 16:09

Må indrømme jeg ikke rigtigt forstod din kommentar xyzzygy med alt den prusten og stønnen! Troede det var ulven og de tre små grise, du genfortalte!! Men hvis du har sagt det skal du naturligvis krediteres for det

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 16:53

jeg har ikke plads til en i fronten eller en i siden kun bagerst og psu'en puster ud det eneste sted foruden på cpuen og på bundkortet jeg har plads er der bagerst hvor der kun er plads til en skal der være en forest eller i siden der suger for at man må have en bagerst der puster ud

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 14-11-04 17:17

måske nogle punktummer vil hjælpe på forståelsen, men hvis der bare er nogen form for luftintag i fronten (bare nogle huller) eller i siden (bare i een af dem) så kan du godt have en bagi der puster og pruster ud af. ellers hjælper der ikke rigtigt. men hvis luften fra PSUen ikke er varm kan du sagtens ha en der suger ind bagfra osse. ååh ja, jeg elsker den gang hvor michals psu pustede meget varm luft ind i edwins luftindtag, og hans cpu kom kom op på 76 *C og gik ned. sådan noget skal man passe på med, derfor ha tingene samlet, indtag og udsugning for sig.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 18:01

der er en masser huller i bunden på siden af kabinettet
så det kan altså godt betale sig at sætte en blæser bagerst der puster ud eller hvad?
hvad sker der hvis der ikke havde været hulller hverken i siden eller forest og jeg så satte den blæser bagerst til at puste ud ville det på nogen mode kunne yde skade på computeren eller ville det slet ikke ændre noget

var det til netaften det med ham michael og edwin eller hvad

Accepteret svar
Fra : xyzzygy

Modtaget 70 point
Dato : 14-11-04 18:10

det sidste først, ja, og når du har huller i siden kan du sagtens ha en til at puste ud bagfra.

og hvis der ikke var huller, ville det skabe et enormt undertryk der ville få din pc til at implodere GAS!
ej, der sker ikke en skid, du vil ikke få nogen kølings effekt ud af det ihvertfald.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 18:15

det jeg tænkte på var at hvis man pumpede alt luften ud og der ikke var nogen steder hvor det kom ind så er der jo ingen luft som cpu blæseren kan blæse på cpuen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-04 18:27

Der er sgu nok luft Ja hvis du kun har plads til en blæser skal den blæse/puste ud af kabinettet!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 18:29

hvorfor kan den ikke vendes om og puste indad tedd

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-04 18:38

Fordi det vigtigste er at varmen kommer ud af kabinettet!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 14-11-04 18:42

Vil det slet ikke give nogen effekt hvis den blæste indad

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 14-11-04 19:16

kommer an på hvor den sidder, i fronten er det godt nok, men det gir ikke rigtigt noget bag i, det skal være lissom i en bil, indsugning forand og udstødning bagtil.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-04 22:09

Hvis den sidder meget langt nede er der måske en ide i at suge "kold" luft ind! Men dem bagtil plejer at sidde højere oppe, og varm luft stiger jo som bekendt til vejrs! Og den varme luft er ikke god for en computer!

Godkendelse af svar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 15-11-04 15:39

Tak for svaret xyzzygy.
Du var en stor hjælp jeg vil også sige tak til tedd men gir pointene til xyzzygy da han jo var først på bane med svaret