/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Navneskifte i Thy
Fra : svendgiversen
Vist : 782 gange
50 point
Dato : 24-10-04 09:35

Hvornår ophørte navneskiftet i praksis i Thy?

Jeg spørger fordi vi under slægtsforskning leder efter en
Marie Christiansen, født i Thisted ca 1860??

Min farfar Niels Andersen er født i Skals i 1865 og hans far hed Anders Nielsen,
mon ikke I var lige så længe om at overholde de nye navneregler der lidt længere nordpå?

Hvornår skal Marie senest være født for at hendes far (og ikke hendes farfar) hed Christian?
Svend

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-04 09:38

http://www.arkivalieronline.dk/
Kirkebøgerne fra Thisted ligger på nettet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-10-04 09:43

Som du siger, det er kun regler, ikke lov.
Men i 1870-erne er de fleste døbt efter reglerne den gang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-04 09:56

Tak Teil,
jeg er nu ved at blive oprettet.

Indtil jeg bliver det,
er der en Marie Christiansen født i 1850 erne? med far Christian??
Hun får senere, nok i 1870 erne, et uægte barn Annie,
så ved vi ikke mere, foreløbigt...Se videre under slægtsforsning.

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 24-10-04 10:03

Måske du kan finde nogle forklaringer her:
http://www.milthers.dk/navnelov.htm

venlig hilsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-10-04 10:03

Øjeblik.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-04 10:24

Ja det var en god oversigt,

og selv om Marie måske er lidt yngre, født i 1860erne
hedder hendes far nok alligevel Christian til fornavn?
og vi kender så ikke efternavnet??
Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-10-04 12:02

Marie Christiansen finder jeg ikke. Mange får allerede i 1850-erne
faderens efternavn. Ane Marie, Kirsten Marie er der flere af, men
da faderens efternavn er ukendt har jeg ingen bud på mulige personer.
Maries uægte barn finder jeg heller ikke, er Annie det rigtige ? Anine var
mere almindeligt den gang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-04 12:20

>er Annie det rigtige ? Anine var ...

Jeg har Annie fra spørgeren, en 5. generations amerikaner,
(Marie er hans tipoldemor)
så navnet kan være amerikaniseret flere gange.

Og det var ikke meningen du skulle bruge hele søndagen...
(men du har fattet problemstillingen, uden flere oplysninger fra South Dakota går det ikke),

tak for hjælpen
Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-10-04 12:34

Jeg har lige fået password til arkivet så det blev en øvelse i at
søge på denne måde.
Men folketællinger kan måske lette tågen omkring navnene.
Og ja navne amerikaniseres, anders er set blive til andrew, osv.
Ha en god søndag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 20:52

Hvis i har fulgt med i slægtsforskningen?
"
Den 20. marts i 1883 eller 1884 føder den unge mor Marie Christiansen et uægte barn
Annie Marie (måske Anne Marie) i Thisted (eller måske et nabo sogn).
"
Kan nogen finde den noget yngre uægte Ann...Christiansen??

Hvordan taklede man navne på uægte børn i Thy?

Fik de den ægte mors familie navn??
(indtil ca 1860 hendes fars fornavn plus datter/sen)

eller den uægte fars???
(hvis han kunne findes og gøres ansvarlig)

Svend, der stadig ikke har fået adgang til arkivet /kirkebøgerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-04 19:20

Jeg har nu omsider fået password til Arkivalieronline.dk
og er chokeret over hvor besværligt det er at søge der.

Undskyld til især Teil som jeg bad se efter Annie, uægte barn af Marie Christiansen,
vi ved nu hun er født 20 Marts 1883 eller 1884.

Men kun Hundborg kirkebøger er tilgængelige der,
omfattede det for godt 100 år siden kun et nabo landsogn
eller det meste af Thisted by?

Hvem finder det uægte barn Ann... født 20 marts 18...
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-11-04 20:07

Fra denne side

senta

http://hjem.get2net.dk/bentjessen/DK/Pages/S_%20kirkebogen.htm

Før 1828 blev børn i Danmark almindeligvis kun døbt med et fornavn, og ikke med et efternavn. Det dannede man selv, alt efter hvad skik og brug krævede. Oftest var det faderens fornavn efterfulgt af søn eller datter, men ellers opstod slægtsnavnet af stedet hvor man boede, eller efter hvad folk havde som arbejde. Ved forordning i 1828 blev det påbudt at alle børn skulle døbes med fornavn og efternavn.

I 1856 blev der udsendt påbud om at alle skulle beholde det efternavn, der var indført i kirkebogen, som fast slægtsnavn, og i perioden efter 1856 opstod der en sand forvirring om brugen af -sen navnene.

I mange af de gamle kirkebøger står der ikke meget om den enkelte, og derfor kan det være svært at efterkontrollere og krydse med andre oplysninger. Det var først i 1892 at der kom krav om at notere afdødes stilling, alder, fødested, bopæl samt forældrenes navne, stilling og bopæl, og dette gør jo det hele lettere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-04 21:59

Vi ved nu at hovedpersonen hed noget andet og var født i 1860,
se spørgsmålet Ane Mari fra Arise under slægtsforskning:

På Marie' s gravsten i USA står:
"
Marie
wife of Hans Larsen
born
May 12, 1860
died
Sept 19, 1901
"

Mon ikke det var før man bevarede efternavnet i Thy?
Hvem finder Ane Maries far Christian?
Måske med K er det ikke usædvanligt??

Det har vi fra Ane Mari danske bibel fundet i USA, med indskriften:
"
tilhører
Ane Mari
Kristensen
Yrisx
"
Det sidste ord kan vi ikke læse?

Første bogstav "Y" er måske A eller T eller ...
i midten "ris" eller "res (prikken over i mangler i det scannede)
det sidste "x" er måske e, eller k eller s eller ...

Er der et stednavn i nærheden af Thisted
som passer på Ane Mari' s tilføjelse?

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-04 22:14

Ifølge nye oplysninger under slægtsforskning:
"
Hvis
Ane Mari Kristensen født May 12, 1860
ikke er fra Arise, men fra Vrist?

Hvor finder vi hende så i kirkebogen??
Jeg er tilmeldt arkivalieonline og har søgt i Thisted,
men kan ikke finde noget i Ringkøbing amt???
"
Hvem, med lokalt kendskab, kan???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-12-04 22:23

det er thisted amt og godt nytår
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-04 23:52

nej senta,
Vrist ligger syd for Thyborøn, og også syd(vest) for Harboøre, i Vandfuld Herred
og det er Ringkøbing Amt.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-12-04 00:06

ok så må du søge alle herreder igennem i Ringkøbing amt, jeg har ikke tid til at hjælpe er på ferie og tjekker kun mail ca.????????????????
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-12-04 12:10

jeg kan ikke finde Vrist på Dis Danmarks kort, .
Der ser ikke ud til der er kirkebøger derfra på nettet og ej folketællinger .
Er du helt sikker på det er det rigtige navn ??
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-04 14:37

Du finder Vrist på et moderne landkort lige sydvestfor Harboøre helt ude ved Vesterhavet.

Selv om jeg er fra Himmerland er jeg heller ikke bekendt med sogneopdelingen så langt vestpå:
Men hvis du under sogne træf vælger Ringkøbing Amt og derefter Vandfuld Herred
får du følgende 11 muligheder:
"
Dybe sogn (0)
Engbjerg sogn (1)
Ferring sogn (0)
Fjaltring sogn (0)
Harboør sogn (0)
Hove sogn (3)
Hygum sogn (0)
Ramme sogn (0)
Thyborøn sogn (0)
Trans sogn (0)
Vandborg sogn (2)
"
Her er Vandborg, Dybe, Fjerring og Fjaltring for langt mod syd
Thyborøn for langt mod nord
Hygum og Hove for langt mod øst

tilbage bliver
"
Engbjerg sogn, lige øst for Vrist, tæt på Sønder Vrist
Harboør sogn, nordøst for Vrist, tæt på Nørre Vrist
samt
Ramme sogn, som jeg ikke kan finde og
Trans sogn, som jeg heller ikke kan finde, men som også er en mulighed?

Umiddelbart tror jeg Vrist hører til Engbjerg sogn??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-04 11:48

Stop søgningen i Ringkøbing amt,
ifølge nye oplysninger fra USA, ved Janice:
"
Hi
I will try to answer some of the questions but can only hope for accuracy.
The last word in the Bible under her name is Arup. The letters are very much the same as the A in Ane and the way the r is in Mari. It looks like rup but suppose it could be a y instead. Yes, I'm sure you are correct that the Bible would have been Marie's.
...
"
Nedstregen i p er ulæseligt i det indscannede, men Arup findes lige nord for Thisted.

Hvem med lokal kendskab i Arup?
kan finde slægtninge til Ane Mari(e) Kristensen/Christensen/Christiansen født 12. Maj, 1860,
Godt Nytår
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 18:51

Tak for svaret Teil.