/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bios
Fra : axelbjarne
Vist : 444 gange
40 point
Dato : 05-10-04 05:57

Hvordan kommer jeg ind i Bios på en Compaq deskpro 2000, 6300MMX, 3200/CDS?

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 05-10-04 07:27

står der ikke hvilken tast du skal bruge, eller er det, det der compaq-logo der kommer i stedet for. Det er oftest DEL/Delete tasten man bruger.
Prøv at trykke ctrl+alt+f1 når compaq logoet er på skærmen, hvis der altså ikke står hvordan man skal gøre.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 07:50

Hej ting27!
Nej, der står ikke hvilken tast jeg skal bruge. Det er compaq-logo der kommer i stedet. Men jeg vil nu prøve med dine anvisninger og se om det kan lade sig gøre.

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 08:13

Hej ting27!
Det lykkedes desværre ikke at komme ind i Bios ved hjælp af ctrl+alt+F1. Det også lidt underligt at Compaq ikke har nogle anvisninger!

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 05-10-04 08:18

Hej Axelbjarne

Alle Compaq maskiner aktiveres BIOS ved at trykke F10 tasten nede.

Lars

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 08:55

Hej Lars,
det lod sig heller ikke gøre med F10. Det er en spøjs sag med Compaq deskpro 2000, 6300MMX, 3200/CDS. Men vel ikke mere vanskelig end der må være en løsning!

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 05-10-04 09:02

Hej Axelbjarne

Du skal trykke flere gange på F10 tasten - ikke holde den konstant nede. Desuden skal det være lige efter at den er færdig med at tælle RAM op, du skal starte med at trykke.

Det er som sagt f10 tasten de bruger på deres andre modeller, så det må det også være her.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 09:09

Jeg prøver igen, men når den starter op, kommer der kun logo'et fra Compaq, derefter går den lige over i Windows XP, der bliver ikke vist at den tæller ram op.

Axel

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 05-10-04 09:46

Så skal du trykke F10 flere gange mens den viser logoet

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 05-10-04 10:26

På ældre Compaq maskiner skal der være installeret en F!0 setup og hvís den er beskadiget f. eks. af installation af nyt styresystem eller lignende skal du have fat i Setup disketterne. Har du dem ikke kan du hente dem hos Compaq/HP eller hos www.driverguide.com (user: drivers pw: all )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 10:38

Du kan finde setup filerne her ved at vælge dit styresystem http://h18007.www1.hp.com/support/files/Deskpro/us/family/model/73.html

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 12:14

Hej BjarneD

Nu har jeg prøvet at finde setup filerne, men problemet er at jeg kører med Windows XP, og der er tilsyneladende ikke tænkt på det styresystem. Jeg forsøger at installere en større harddisk på 40GB, da den nuværende er på 3,2GB. Derfor er det nødvendigt at kunne komme ind i Bios. Jeg ved godt at de lærde siger, at med 3,2GB kan man ikke køre med XP. Jeg har komprimeret hele systemet, så det har fungeret fint, indtil jeg hentede Service Pack 2 ned, så er der altså for lidt plads til programmer.

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 12:23

Umiddelbart vil jeg tro, at du kan anvende filerne til Windows 2000 der kører på samme formateringstype som XP, men det er rigtigt, at din PC er for gammel til XP.
Du ville egentlig også have haft mere glæde af Windows 2000 der er mindre krævende på grund af færre grafiske effekter.
Det er i hvert fald normal procedure, at anvende drivere mm. til Windows 2000 når der ikke findes nogen til XP, men der er ingen garanti for at det virker selv om mange drivere er ens til de to styresystemer.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 21:15

Hej BjarneD,

endnu har jeg ikke fundet løsningen på hvorledes man kommer ind i bios'en, men det må jo kunne lade sig gøre.

Hilsen
Axel

PS.: I øjeblikket bruger jeg den nye harddisk på 40GB som slave, men det ville være bedst om den kunne virke som alm. harddisk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 21:26

Kune du ikke installere setup filerne?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 21:30

Hej igen BjarneD,
Set up filerne har lagt sig på skrivebordet, derfra ved jeg ikke hvad der så skal ske med dem???

Axel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 21:42

Filerne har lagt sig på skrivebordet fordi du har accepteret den placering i forbindelse med download.
Du skal bruge tre tomme formaterede disketter og så skal du sætte den første i og så køre setup.
Der vil være en forklaring i den prompt der kommer frem allerførst. Du vil ialt lave tre disketter hvoraf (så vidt jeg husker) er en setup diskette som skal bruges for at få adgang til den specielle Compaq BIOS setup. Jeg har haft den tvivlsomme ære at skulle holde en hel stribe Compaq kørende i et firma og har da oplevet mangt og meget og alle maskiner er i dag udskiftet med dansk byggede maskiner, som man kan udskifte i uden videre.
Prøv at lave disketterne og læs grundigt når der er mulighed for det.

Du har uden tvivl ødelagt din setup da de installerede XP.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-04 22:12

Det prøver jeg - indtil videre tak for dine svar.

axel

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 05:34

Nu har jeg download filerne Windows 2000, (men tilsyneladende er det de samme filer uanset hvilket styresystem det er) og lagt dem på en diskette. De fyldte ikke mere end ca. 284 kb. Dog virker skidtet ikke. Efter at have sat den nye harddisk i, beder den om disketten. Jeg kan høre at den arbejder et kort stykke tid, så stopper den, uden at have udført noget som helst. Hvis det ikke lige var fordi det interesser mig, så....

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 08:10

Jeg har lige benyttet mig af et links du har skrevet, der kunne min bios blive undersøgt.
Følgende resultat kom der ud af det:
Your BIOS Report Results
BIOS ID: Unknown
OEM Sign-On: None
BIOS Date: 12/10/98
BIOS Type: Other
Chipset: Intel 440EX/LX rev 3
Super I/O: Unknown
OS: WinXP SP2
BIOS ROM Socket: Unknown
BIOS ROM Size: Unknown
Memory Installed: 319 MB
Memory Max: Unknown
CPU: Pentium® II (0.28 µm) 299 MHz

View our privacy policy

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 09:21

Jeg ved ikk erigtigt hvad det er du har downloadet, men det er ikk edet rigtige for det fylder 2,8 mb
Vi prøver lige et dybere link og ser om det virker.
http://h18007.www1.hp.com/support/files/Deskpro/us/download/263.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 09:22

Fra download siden
Citat
For all products except the Deskpro EP, SB, and EN Series, Computer Setup and PC Diagnostics are both pre-installed on the Diagnostics Partition. The diskettes in this SoftPaq can be used to update these utilities on the Diagnostics Partition or to restore them if the Diagnostics Partition has been destroyed. Both utilities can be run by pressing F10 during power-up or reboot when prompted in the lower right corner of the screen on some models or when the cursor jumps to the upper right corner of the screen on other models. Or they can be run directly from these diskettes.

NOTE: For the Deskpro EP, SB, and EN Series, Computer Setup/VP and Personal Computer Diagnostics must be run from diskette.

Computer Setup/VP allows the user to configure security and power management settings as well as system resources (DMA, IRQ, I/O Ports, and Memory). It is specific to the Deskpro models listed below.

Personal Computer Diagnostics contains programs that can test and inspect the state of the computer and its devices. It is used with the Deskpro models listed below, as well as other Compaq Desktops and Portables.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 10:14

Jeg har lige et problem! Når jeg downloader de 2.8MB og den første diskette er fyldt op, så vil den ikke godtage den næste jeg sætter i!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 10:21

Du downloader filen til harddisken og kører derefter setup hvor du skal indlæse på disketterne, er det det du gør.
Hvis det er må du prøve med andre tomme disketter.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 10:42

Hvis jeg prøver at køre den, kommer følgende meddelelse:

Systemfilen er ikke egnet til at kør MS-DOS og Windowsprogrammer. Luk eller Ignorer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 10:56

Citat
2.6 Managing the Diagnostics Partition
This option allows you to create, delete, or upgrade the Diagnostics software on your computer. This
must be performed from a Diagnostics diskette.
A Diagnostics Partition is installed on the primary hard drive at the factory. If the installation is to be
made on a newly installed primary hard drive, it must be done before DOS is installed to make it
bootable during POST.
To perform any diagnostic partition activity, complete the following steps:
1. Insert the Compaq Diagnostics diskette into the diskette drive.
2. Reboot the computer (Ctrl+Alt+Del), or turn the power off and then on. At this point, the
Language Screen appears, listing the languages on the diskette.
3. Select the desired language. The Welcome screen then appears.
4. Follow the screen instructions to get the Configuration and Diagnostics menu.
5. Select the Manage Diagnostics Partition from the menu.
The screen will present the Manage Diagnostics Partition menu.
6. Select the desired partition activity (Create, Upgrade, or Delete) and follow the screen prompts
to complete the tasks.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 10:59
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 11:23

Jeg har lige afprøvet downloaden og du skal dobbeltklikke på SP8126
Der vil blive udpakket en mappe til destinationsmappen F10VP
Åbn denne mappe og der vil ligge 4 nye mapper og en fil makedisk.bat
dobbeltklik på makedisk.bat og følg anvisninger i kommandoprompten (sorte boks)

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 12:37

Det giver samme resultat, hvor den skriver dette:

Systemfilen er ikke egnet til at kør MS-DOS og Windowsprogrammer. Luk eller Ignorer.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 12:37

Det giver samme resultat, hvor den skriver dette:

Systemfilen er ikke egnet til at kør MS-DOS og Windowsprogrammer. Luk eller Ignorer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 12:46

I hvilken forbindelse kommer den melding?
Hvad er det helt præcist du gør når det sker?

Jeg prøver lige at se om jeg kan lave filen på en XP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 12:50

Ja så fandt jeg forklaringen. Den kan ikke køre på XP.
Jeg prøver lige noget andet og vender tilbage

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 13:08

Det ser ud til, at det er den første del af setup, der er problemer med.
Jeg har prøvet at kopiere den udpakkede fil over på min XP maskine og den kan godt lave disketter hvis du vælger ignorer når fejlmeddelelsen kommer, men problemet er at få den pakket ud.
Jeg prøvede lige om mit filhåndteringsprogram Totalcmd kunne gøre det under XPog det kunne den så enten skal du kunnegive mig din e-mailadresse eller også skal du bruge Totalcmd som kan hentes her:
http://www.totalcmd.dk/index.php?page=download programmet kan køre uden registrering, men med nagscreen. der vælges dansk under installationen.
Man åbner de to kolonner så den ene er kildefilen og den anden hvor man vil have den udpakket til og så vælger man udpak i menuen filer.
Det er mit bedste bud lige nu. Hvis du hellere vil sende emailadresse så husk at skrive et stortA i stedet for @ så du ikk efår spam af det her. Nu er det op til dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 13:10

Jeg skal udendørs og gøre nytte nu så du skal ikke regne med mig lige med det samme.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-10-04 14:15

Hvis du kan sende den udpakke fil er det ok med min e-mail adresse - her er den:

axe.bjaAtele2adsl.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 14:53

Jeg er nødt til at zippe filen fordi den indeholder mapper og mapper kan ikke sendes uden videre. Jeg hægter en zip udpakker på hvis du ikke skull ehave nogen. Lad være med at gemme tingene på skrivebordet, men opret en mappe du kan gemme det i. Hvis du har spørgsmål til dette så skynd dig at melde tilbage fordi jeg skal ud og klippe min hæk færdig

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 07-10-04 09:37

Jeg kan køre filen SP8438, men 686M kan ikke pakkes ud og systemet vil ikke kendes ved den. Jeg må nok forsøge at få fat på bootdisketten ved HP/Compaq. Så indtil videre er det ikke lykkedes at få det til at virke.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 07-10-04 09:37

Jeg kan køre filen SP8438, men 686M kan ikke pakkes ud og systemet vil ikke kendes ved den. Jeg må nok forsøge at få fat på bootdisketten ved HP/Compaq. Så indtil videre er det ikke lykkedes at få det til at virke.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-10-04 07:51

Hej Bjarne!

Det er lykkedes mig at få Compaq'en til at arbejde med harddisken på 40GB, dog genkender den kun 37.2GB, men det er jo en væstentlig forbedring fra de forhenværende 3.2GB. Jeg havde en e-ingeniør til at hjælpe mig. Han fandt de 3 bootdisketter der skal til. Du får også en stor tak for din indsats.

Hilsen
Axel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-10-04 12:15

Glæder mig, at du fik det til at køre. De 2.8 der "mangler" er meget almindeligt når du kører med XP.
Compaq er noget drilagtigt noget når man vil lave om på det, men det kan jo godt lade sig gøre og det var glimrende at du fik kvalificeret hjælp for det er svært de førsate gange man roder med den slags.
Hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 01-01-06 04:37

Tak for svaret BjarneD.