/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Transformator
Fra : Zenzei_Fisken
Vist : 1633 gange
100 point
Dato : 23-09-04 13:48

Hvordan kan man transformere 6v ac til 300-350 v ac?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 13:55

Med en transformator på 6V Primær og 350 V sekundær.
Tvivler på at den findes, medmindre du vikler den selv.
Den vil i alle tilfælde trække en fandens masse strøm på primærsiden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 13:56

Hvad skal du bruge den til ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:04

jeg skal bruge den til at lade et par kondensatore op! (de er på 400 v max)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:05

6V ac???? I runde tal skal du have 50 gange flere viklinger på sekundær siden.

Som gambrinus skriver er det noget med særdeles kraftige vindinger på primærsiden hvis den skal trække noget særligt.

Om den er betalbar ved jeg ikke, men mon ikke dantrafo kan løse opgaven.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:06

Vha 6V ???????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:07

Hvilken kapacitet?

Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:12

220 uf
de skal bare lades op og holde et par sek indtil dt bliver "fyret af"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:16

Jo, men 220 uF ved mere end 300 V er noget nær en kortslutning, indtil du har ladet dem op. Det lyder helt vildt. Du skal have et eller andet på, så det foregår stille og roligt, ellers får primærsiden det særdeles varmt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:16

Hva' fa'en ska' du bruge det til?

Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:19

til antænding af eldetonatore ved sprængning (ja jeg er uddannet og ja jeg må godt)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 14:20

Oplade en kondensator med AC ????
Er det bipolare kondensatorer ? Ellers futter de af ved at sætte AC til dem.
De vil jo heller ikke blive opladet, men følge sinuskurven faseforskudt.
Oplade en kondensator med AC ????
Hvis ikke ka' du jo smække dem til 230V AC gennem en diode i serie med en modstand der kan klare mosten. De vil så få en spænding på 230 x 1,73 (Kvardratroden af 3) = Ca. 400V.
Forbered dig til et ordentlig rap over fingrene.
Stadig undre det mig, hvad du skal bruge dem til.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 14:20

Er det noget batteri-noget? Hvis du arbejder med sinusformede spændinger, som de tilnærmelsesvis findes på lysnettet, skal du sigte efter HØJST 280 Volt som effektivværdi. Efter ensretning og opladning af store kondensatorer får du nemlig kvadratrod 2 gange så høj spidsspænding som effektivspænding. Hvis du er i nærheden af en stikkontakt med dine kondensatorer, vil det være en omvej at begynde fra 6 Volt. Men for tæl om din primære energikilde. Er det en gammel folkevognsakkumulator, er det en cykeldynamo, er det lysnettet? Fortæl, fortæl, så vi har en chance for at hjælpe.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:20
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 14:22

Åh - sprængning! Har du nogen ide om frekvensen på den der 6 Volt spænding, du får ud af den lille hånddynamo?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:23

Plejer sådan nogle bombefolk ikke at anvende sådan en dynamo-dims til at genere spændingen? Dem jeg har set har da bare brugt et batteri, og har ikke haft behov for så store spændinger.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-09-04 14:26

Det skal være en DC hvis du skal have opladet en kondensator.

Så du skal bare have 250Volt AC gange kvadratrod 2 giver det 352Volt DC. Så hvis du ensretter lysnettet giver det 230V AC = 324V DC

Evt hvis du skal bruge 6 Volt skal du kun have 230 Volt AC 5 vindinger pr volt på både primær og sekundær

30 Vindinger på primær og 1150 Vindinger på sekundær.

Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:28

man er ved at gå væk fra dynamoer de de er store tunge og hvis man af en eller anden grund ikke får "vredet" dem ordentligt risikere man at det kun er nogle af detonatorene der går af og så hav vi det store sikkerheds problem!

jeg havde tænkt min at lave en lille håndholdt lige som dem forsvaret er ved at indkøbe de bruger kun 4*1.5 v aa batterier = 6v

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-09-04 14:30

Hvis det er batterier du vil bruge er det jo en DC der kommer ud af dem!

Det er gør det NOGET mere besværligt

Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:30

Jeg skal "bare" have banket de 6v ac op til 3-350 v ac

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 14:31

Læs ikke Gambrinus - han blander talstørrelser sammen! Du skal alliere dig med en industri-elektriker og få fat i en tavletransformer med en frygtelig masse sekundær- og primær-udtag og se, om du kan finde nogen udtag, der hedder f. eks. 280 Volt og 6 Volt (eller 380V og 8V eller andre tilsvarende omsætningsforhold; 500V/12 V vil være fint). Lavspændingsviklingen sætter du på din håndgenerator. På den anden side sætter du i rækkefølge: elektrolytkondensatorens minuspol, højspændingsviklingen, en ensretterdiode med katoden (hvid ring) hen på kondensatorens plus. Yderligere forslag om lidt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:35

Med andre ord skal du have en dims a'la en elektronblitz. Altså lade ligeså stille op, for dernæst at afgive en kortvarig høj spænding. Findes det ikke færdigt? (undskyld jeg spørger dumt). Jeg ville ikke bryde mig om at anvende noget hjemmelavet (fusk) til sådan noget, jvf din egen bemærkning og blindgængere. Fejl er jo temmelig fatale.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-04 14:40
Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:41

Den skal selvfølgelig teste mange gange og der skal indbygges visse sikrings anordninger
men findes der ikke et "modul" der kan fårøge ac spænding? evt noget man kan pile ud af noget andet grej f.eks et kamera?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 14:47

Ham 3773 skal du heller ikke kigge efter. Det er 11 Joule = 11 Wattsekunder, vi snakker om = 4 sekunder for en cykeldynamo! Tavletransformeren kan du muligvis også finde hos en skrothandler, som specialiserer sig i elektrogrej. Tag en tur i telefonbogens gule sider og spørg dig for. Hvis den første ikke giver gevinst, kan han nok henvise dig til den næste. Her i Københavns-området har vi én i Gladsaxe. Der har jeg haft en masse studerende rendende , som skulle bruge transformere og kølefinner til forstærkere og spændingsforsyninger. Både i forbindelse med deres studier og som interessefusk. Det er der jeg kender tavletransformere fra. Istedet for den enkeltensretter, jeg foreslog (eksempel 1N4007), KUNNE jeg da godt have foreslået dig en fin brokobling (Grätz), men de små effekter og energier, vi snakker om her, vil gøre det latterligt.
Hvad angår mine skråsikre udtalelser om de andres talstørrelser: Jeg har undervist i elektroteknik på ret kvalificeret plan i over 30 år og været medforfatter på en lærebog i emnet.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-04 14:50

Batteridrift: Køb dig en elektronblitz i prof. format. Der kommer du godt nok op i 400 til 600 Volt. Til gengæld virker de.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 14:53

Sorry 3773: Din sidste om elektronblitzen var særdeles fornuftig. Den, jeg kommenterede var besværet med at lade 220 mikroFarad op. Det koster ganske få Joule.

Kommentar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 14:58

går ud fra at der sidder en kondensator i en elektronblitz skulle der være noget problem i at parralelforbinde den med en ekstra så den lader begge 2 op?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 15:00

Elektronblitzer i alle kvaliteter kan du finde brugte hos fotohandlere, marskandisere og på loppemarkeder. Og så små og handy, at du kan have redundans uden at forløfte dig. Hvis ikke nr. 1 virker, så gør måske nr. 2 eller nr. 3. Best er nok at prøve hjemmefra og så sætte friskopladte batterier i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 15:03

Kan du ikke bare bruge den kondensator, som blitzen er født med? Men ellers er det ikke noget problem at parallelforbinde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 15:05

Jo, ét problem har du: Prof-blitzer vil typisk have spændinger OVER dine 400 V. Også mange i amatørudgave.

Godkendelse af svar
Fra : Zenzei_Fisken

Dato : 23-09-04 15:05

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-09-04 15:07

pbp_et du mener vel serieforbinde eller hvad?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-04 15:13

ÅÅhhhh, Jeg havde da bare fået forbyttet kvardratrod 2 og kvardratrod 3.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 15:15

>kpm10: at serieforbinde vil volde problemer. Dels skal man begå indgreb, afbryde ét sted, slutte til to steder. Dels skal man så til at sætte spændingsfordelermodstande over de enkelte kondensatorer, så ingen af dem kommer til skade. Og endelig er det lidt af et lotterispil om det kan lade sig gøre at få den ønskede spænding!
mvh
pbp
PS. Det med de 5 vindinger pr. Volt er vel noget, du gætter dig til. Ellers er det nogen gevaldige moppedrenge af transformerkerner, du omgiver dig med.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 15:15

>kpm10: at serieforbinde vil volde problemer. Dels skal man begå indgreb, afbryde ét sted, slutte til to steder. Dels skal man så til at sætte spændingsfordelermodstande over de enkelte kondensatorer, så ingen af dem kommer til skade. Og endelig er det lidt af et lotterispil om det kan lade sig gøre at få den ønskede spænding!
mvh
pbp
PS. Det med de 5 vindinger pr. Volt er vel noget, du gætter dig til. Ellers er det nogen gevaldige moppedrenge af transformerkerner, du omgiver dig med.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-09-04 15:21

Hvad er det for nogle "ingreb" du snakker om? Afbryde?

% Vindinger pr Volt er så sandlig en standard, hver enkelt af de transformatore jeg har viklet igennem tiden har været sådan, og kan sagtens laves små, men det er jo igen meget afhængigt af hvor meget strøm den skal kunne klare = trådens tykkelse!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-09-04 15:22

Ups holdte shift nede imens jeg trykkede 5!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-04 16:36

Javelså. Det vil sige, at de almindelige materialebegrænsninger ikke gælder for dig!? Sådan noget som maximal fluxtæthed i kernematerialet. Almindeligt EI-blik har normalt en brugbar største værdi på godt 1 Tesla, mens retningsorienteret koldtvalset transformerblik udformet som P-kerner og ringkerner med lidt forsigtighed kan dimensioneres op til 1.5 Tesla. Hvor højt ligger dine værdier?
Der hvor jeg kommer fra, er det sådan at hver enkelt kernestørrelse har sit minimale vindingstal pr. Volt - fra over 100 vdgr/V ved meget små tværsnit og ned til ca. 4 vdgr/V ved et kerneareal på 12 kv.cm. Tallene gælder ved 50 Hz.