/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
vodka
Fra : tronddk
Vist : 2920 gange
30 point
Dato : 22-09-04 20:36

hvordan laver man vodka selv fra bunden !!!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-04 21:44

Du tager nmoget sprit og hælder vand i

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 22-09-04 21:54

Vodka er vist nok lavet på kartofler- ja, mere ved jeg desværre ikke

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 22-09-04 22:02
Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-09-04 22:51

fatter ikke meget af den side du sende til mig suspiria
men er der slet ikke nogel der ved hvordan man laver det

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-04 23:07

Vodka er det reneste spiritus du kan få, der er i "ægte" vodka ikke andre bestanddele end sprit og vand (vandet er der kun for at få procenten ned

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-09-04 23:22

så er det jo ikke sjov at lave vodka selv hva er der sjovt at lave med noget spritus i og ik øl eller vin nogle forslag

Accepteret svar
Fra : goldin

Modtaget 30 point
Dato : 22-09-04 23:35

Sikke noget pjat at der ikke er andet end sprit og vand i vodka. Der er da også smagsstoffer, som stammer fra dét man har gæret, og fra hvad man måtte tilsætte af ting og sager. Man kan jo få masser af vodkaer der smager vidt forskelligt.
Det betyder jo også en del om mn vælger at brygge den på kartofler eller byg eller hvede.

Som der står på den side suspiria sendte et link til:

"There are many ways to produce vodka. The most popular vodka is from grains, like rye, wheat and corn. Other options include using potatoes, beets or molasses. If using rye or wheat, first the grain must be mixed into water and then heated to create a wort. The heat breaks down the starches into fermentable sugars, which escape the grain and move into the water. Next, the wort is drained and the ensuing liquid becomes the ferment for vodka, also known as the wash. For potatoes the procedure is the same, just mash the potatoes to facilitate the heating and conversion of the starches.

Following the fermentation process, the wash is put into the still and is run once through a reflux and at least twice through a pot still. As mentioned above, the more bubble plates closed off in the reflux still, the higher the proof and the less the flavor. Also, some people might choose to filter the vodka through charcoal, which adds a slightly smokey flavor but also gives vodka its crisp taste it is known for. Finally, the spirit will need to be cut. Since the spirit is distilled at a high proof (usually around 190 proof, or 95% alcohol) it needs to be cut down to your preferred taste. Most vodkas are cut to 80 proof, or 40% alcohol. Vodkas tend to be clear and are not aged in barrels. Naturally, there are exceptions and you will find a few distillers who will flavor and age their vodkas (which resembles more a brandy)."

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 23-09-04 01:32

Du Kan købe vodka esens hos Matas hvis du ikke selv laver spritten er ded best at købe ren finsprit og fortynde det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-04 02:27

tronddk
Man kan ganske rigtigt købe forskellige essenser til spritfremstilling, bl.a. til Rom, Pernod og Vodka.
Men hvis du har tænkt på at gå i gang med sådan en fiks lille hjemmeproduktion, skal du være lidt forsigtig med hvem der får det at vide.
For det er rigtig meget ulovligt.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-04 02:31

Og Better_Performance har lidt ret i, at der ikke er meget andet i vodka end sprit og vand.
Det er den sprit der er lavet af enten hvede eller kartofler. På samme måde som der laves snaps.
Og vodka er den "reneste" spiritus der fås.
mvh dova

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 23-09-04 11:08

Det er sandt at hovedbestanddelene i vodka er vand og sprit. Men det der får de forskellige vodkaer til at smage forskelligt er jo ikke kun blandingsforholdet mellem disse to komponenter. Det der får dem til at smage forskelligt er forskellige smagsstoffer - og de fylder ikke så meget sådan nogle, men de betyder alligevel en del.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-04 11:47

Hvordan det smager, kommer an på hvilken grundbestanddel der er brugt til at destillere spritten, medmindre det er nogen af de forskellige shots der bliver lavet på vodkabasis.
Der står også i det engelske stykke du har sat ind, at : Nogle vælger dog at filtrere vodkaen gennem trækul, for på den måde at give en lidt røget smag....
Og : Selvfølgelig findes der nogle der bruger tilsætninger til vodka og ligeledes lagrer den. Men så er det nærmere Brandy.,..
Men jeg tror det kommer an på hvordan man opfatter tingene, for alm. ren vodka er kun spritten og vand, mens der kan fås forskellige "færdigprodukter" hvor der er tilsat forskellig smag. ( f.eks. det med solbær, kan ikke lige huske hvad det hedder)
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 23-09-04 15:18

Tak for svaret goldin.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 23-09-04 16:20

Selv tak :)