/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Almindelig stavning i Kandu.dk
Fra : KaVAkandu
Vist : 595 gange
400 point
Dato : 13-09-04 07:19

Kan man ikke gøre noget, ved den måde der bliver skrevet dansk på her i Kandu.dk.
Der er efterhånden nogle af spørgsmål og svarene, der næsten ikke er til at forstå.
Der findes stadigvæk danske ordbøger og retsskrivningsordbøger, som vil være en god hjælp til den, der ikke kan finde ud af at skrive læseligt dansk.
Hvad med at få en stavekontrol indlagt i programmet.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 13-09-04 07:32

Det ville nok også hjælpe at læse sin kommentar en gang igennem, før man sender den afsted.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 07:50

KaVAkandu -> Kandu.dk er et åbent forum for alle ! Ikke et akademisk mausoleum for støvede sprogforskere.

Tænk på der er mange nye danskere, for hvem dansk ikke er modersmålet

Bogligt svage og ordblinde skal vel også til orde ??? ....og her hjælper en stavekontrol ikke stort

Finder man korrekt sprogbrug og stavning vigtigt, kan man jo selv foregå med et godt eksempel i stedet for at pukke på andre. Jeg har sjældent haft problemer med forstå andre brugere pga. stavning, semantiske eller syntaktiske diskrepanser.

Ok. noget er sjusk. Jeg er selv slem til at lave taste/sjuskefejl, når det går lidt stærkt med at svare og jeg retter det kun, hvis det er nødvendigt for forståelsen eller er direkte misvisende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 08:01

>KaVAkandu : spørgsmål => spørgsmålene.
Ok, jeg forstod spørgsmålet.
Jo det er fantastisk, hvordan nogle kan sætte en sætning sammen.
Komma'er er åbentbart også gået af mode.
En anden ting der undre mig er, at mange ikke kan kende forskel på ligge og lægge.
Som Clausen siger, man kan læse kommentaren igennem (Gerne højt for sig selv), før man sender det af sted.
Det med stavekontrol kan ordnes, ved at man skriver kommentaren i Word og kopiere den over i Kandu. Stavekontrollen vil dog ikke fange dårligt opbyggede sætninger og fejl som det med ligge og lægge.
Puha, Nu har jeg læst denne kommentar igennem 7 gange før jeg sendte den afsted.
Gambrinus

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-09-04 08:02

Modsat dig, synes jeg, at brugerne gennemgående udtrykker sig nydeligt. Dette i betragtning af, at det er et fritidsforum og ikke kan tillægges den store seriøsitet.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-09-04 08:04

En af mine gode venner er en fantastisk dygtig snedker/tømrer

Jeg spørger ham tit til råds omkring forskellige ting som er indenfor hans ekspertise.

Han er stærkt ordblind og kan dårligt stave sit eget navn

Gør det hans råd mindre brugbare?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 08:22

Ordblindhed skal absolut ikke afholde nogen fra at bruge Kandu.
Meeeen, der altså en del sjusk.
Der er jo spørgsmål, der får denne kommentar : Ved du selv, hvad du spørger om ?
Jeg er opvokset i Nordsjælland, men bor i Sønderjylland.
Jeg har tit undret mig over, hvordan pokker sønderjyderne lære at stave.
Som Thomas Eje siger : J-e-g si'r a.
Gambrinus

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-09-04 08:28

KaVAkandu: spørgsmålene; retskrivningsordbøger
Gambrinus: kommaer; åbenbart; undrer; den (en kommentar); kopierer; af sted

Frieda, korrekturlæser

Spøg til side. Jeg synes selvfølgelig også, at her skal være plads til alle, MEN jeg hader alle fejlene i aviser, bøger etc.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 08:44

Åbentbart, undre, det, kopiere, afsted
Jeg sagde jo, at jeg havde været under indflydelse af de skøre sønderjyder i for lang tid.
Det er rigtigt at joour, sjourna, dem der skriver i aviserne, heller ikke altid kan finde ud af det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 08:51

Kun : kommaer, undre og af sted ville være fanget i Word's stavekontrol.
50% så det er ikke løsningen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 08:52

Sludder ikke undre, men åbenbart
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 08:57

Jeg vil mene der skulle have stået :

Kan man gøre noget ved den måde, der skrives dansk her på Kandu.dk ?
Der er efterhånden nogle spørgsmål og svar, der næsten ikke er til at tyde.
Der findes danske ordbøger og retskrivningsordbøger, der vil være en god hjælp til de, der ikke kan finde ud af at skrive et korrekt dansk.
Brug den stavekontrol der er integreret i mange tekstbehandlingssystemer.

Altså; fej for egen dør !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-09-04 09:07

Hvad vil du egentlig sige med dit sidste indlæg?
frieda

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 09:16

Er det mig du spørger frieda ???

Så vil jeg svare; man skal ikke kaste med sten, hvis man bor i et glashus

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 09:25

> Molo
Word stavekontrol : Der bør ikke være mellemrum før spørgsmålstegn, kolon, komma, punktum, semikolon og udråbstegn.
(Bruger altid selv mellemrum disse steder).
Gambrinus

PS : Jeg tror det Molo prøver at sige er :
Man bør ikke anvende kasteskyts af geologisk oprindelse, dersom man selv bebor et transparent domicil.

Kommentar
Fra : Neutron

Dato : 13-09-04 09:27

Sjovt som tingene kører i ring på Kandu.

http://www.kandu.dk/dk/spg/21024

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-04 09:38

Jeg er f.eks. ordblind og skriver meget enkle og usofistikerede ord fordi at jeg kan have problemer
med at stave rigtigt,selv om jeg er ordblind har jeg trods alt taget to mellem lange uddannelser med
en masse hårdt arbejde,mit verbale ord forråd er derfor meget mere udviklet end det skrevne ord og
selv om jeg læser meget på flere forskellige sprog så hjælper det ikke på min stavning der sidder
en lille kontakt i hjernen som kortslutter når jeg skriver og derfor skal jeg redigere mine skrevne
ord på de tidspunkter hvor det jeg skriver skal være fejlfrit,det kan være meget tidskrævende og
der for gider jeg ikke konstant at redigere mine indlæg her på kandu,fordi jeg trods alt har andet at
lave end kandu,jeg har mange hobbyer som jeg skal underholde for at jeg syntes at livet er sjovt,så
derfor redigerer jeg ikke mine indlæg særligt tit,simpelthen dovenskab og tids mangel
Derfor syntes jeg at dit indlæg ødelægger mere end det gavner fordi jeg har hjulpet mange
ordblinde til f.eks. at ture at gå på nettet og skrive i fora så som kandu uden at være bange for at
blive gjort til grin og set ned på som andenrangs mennesker fordi at de har (som du skriver,ikke kan
skrive ordentligt dansk)problemer med dansk retskrivning.
Hvorfor skriver jeg dette?,for at folk med stave problemer ikke skal blive skræmt væk fra disse
fantastiske fora som er til stor hjælp for alle,lige meget om de kan stave/skrive/formulere sig rigtigt,så lev og lad leve.
Manse9933,Rigtige Mennesker Syntes At Livet Er For Kort Til At Redigerer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 09:52

KaVAkandu
Jeg er en af dem, der slet ikke er uenig med dig.
Selvfølgelig kan der i visse tilfælde, være tale om tastefejl. Men det kan man for det meste gennemskue.
Men jeg tror desværre ikke, at det bare er brugerne her på Kandu, der er sløsede med skrivningen.
Det er ganske enkelt et udtryk for den gennemsnitlige, elendige standard den danske retskrivning har udviklet sig til.
Og det har igen at gøre med den "lallede" holdning der er i skolerne i dag.
Jeg tror så ikke, at nogen kan sige sig fri for at tegnsætningen ikke altid er 100 % korrekt, og på en måde kan jeg langt hen ad vejen undskylde de fejl folk laver, med tanke på, at de simpelthen ikke har lært at stave rigtigt, fordi det er prioriteret væk i skolen i dag.
mvh dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-09-04 10:05

Jeg kan kun give Dova ret.

Folkeskolerne er ikke hvad de har været. Lærene er ikke gearet til de unge der er i dag. Min søn har aldrig været særlig skoleglad og ej heller særlig boglig, noget som skolen aldrig tog særligt alvorligt (andet end at anklage mig for at være en dårlig mor og min søn for at være doven) Da han gik i 3. klasse måtte jeg have ham til privat-undervisning for at lære alfabetet. Jeg har lavet "huske-spil" med alfabetet og små korte ord, for, at han skulle lære det. Haft computerspil med ordlege, ti-fingresystemet og meget meget mere. Han har været dybt ulykkelig over ikke at være så dygtig som de andre i klassen.
Nu er han 15 år og bruger på Kandu.dk.....og hvor ville jeg blive ked på hans vegne hvis han også herinde skulle konfronteres med hans manglende "evner" i den danske retskrivning, for i bund og grund er det ikke hans skyld, at han ikke kan det bedre. Han gør det så godt han kan......ligesom alle andre der ikke er stærke i den danske skrivekunst.

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 10:09

Jeg synes de mest pedantiske mht. retskrivning burde besøge denne side : http://www.dsn.dk

..vælge punktet i menuen til venstre : "Prøv din sprogviden" ..og så vende her tilbage med resultatet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-04 10:09

Det sjove hved det hele er at jeg kan se mine egne og andres stavefejl når jeg læser,men ikke når jeg selv skriver,menneskets hjerne er et mysterie.
Manse9933

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-09-04 10:24

Nej, nu må I altså ha' mig undskyldt.
Nu skal lærerne igen ha' et fur! Selvfølgelig findes der elendige lærere, men de fleste gør altså, hvad de kan for at gi' deres elever en go' basis.

frieda, korrekturlæser og folkeskolelærer

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-09-04 10:30

Frieda, selvfølgelig gør lærene deres bedste, nøjagtig ligesom eleverne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 10:33

Molokyle
Resultatet var der ikke noget at udsætte på

Men i testen med at stave ordene rigtigt, var der et par eksempler, der ligner dem jeg plejer at bruge, når jeg i lignende diskussioner anklager den danske retskrivning for at "legalisere" staveproblemer og tillade flere muligheder.
Bl.a. et ord som camouflage. Jeg krummer tæer når jeg ser det stavet kamuflage.
For det er ikke korrekt, og jeg mener, at det kun er blevet godkendt ud fra devisen, at det kan man lige så godt, for folk kan sgu ikke stave det rigtigt alligevel. På nøjagtig samme måde, som en masse andre ord.

Manse9933
Og du kalder dig ordblind.
Det ville jeg så ikke have troet hvis du ikke selv havde gjort opmærksom på det.
For dit indlæg er da noget af det absolut bedre man ser her på siderne.
Så det har du i hvert fald ingen grund til at have komplekser over.
mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 10:40

>Molo
Har lige prøvet og jeg er ikke stolt af resultatet.
Er du sikker på, at testen er på dansk ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 10:47

Frieda
Nu er det ikke kun folkeskolelærere jeg skyder efter.
Men folkeskolen som helhed. Jeg mener, lærerne gør vel hvad de formår, ud fra de retningslinier de får udstukket for den daglige undervisning. Der er en ting som stavning blevet nedprioriteret.
Og jeg kan da tydeligt se en forskel fra dengang jeg gik i skole, og så til mine børns skolegang.
Jeg har da også haft diskussioner med forskellige lærere om problemet med stavning. Men har så altid fået at vide, at det vigtige er ikke, om børnene lærer at stave, men om at de formår at udtrykke sig så det kan forstås.
Sådan en holdning er jeg dybt uenig i, men forstod det dengang lidt bedre, da det viste sig, at de omtalte lærere heller ikke selv var i stand til at stave og skrive korrekt.
mvh dova

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-04 10:48

dova>komplekser afskaffede jeg for 20 år siden,skulle jeg skrive nøjaktigt det samme igen så ville det se anderledes ud,nogle gange rammer man mere rigtigt end andre gange,den lille kontakt du vedog så er det i øvrigt fyldt med stavefejl.
Manse9933

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-09-04 11:09

Jeg må indrømme, at det er nogle gode svar allesammen.
Det der fik mig til at skrive i morges, var at det første spørgsmål jeg åbnede fra Kandu.dk i dag, kunne jeg ikke forstå meningen med.
Så kan man jo heller ikke svare.
Det er ikke første gang, for ca. 2 til 3 uger siden, havde jeg en dialog med en og jeg fandt selt ikke ud af hvad hun/han ville.
Det kan også godt være, at det er fordi yngre mennesker, eller dem som bruger SMS meget, har et andet skrivesprog, eller udvikler et andet skrivesprog?.
Det er vel her, at det med de mange forkortelser kommer ind, som man selv finder på.
Det drejer sig ikke om personer, der har det ene eller det andet problem, (man kan jo ikke sige sig selv fri), men slet og ret om sjusk efter min menig.
Slåfejl kan man jo se, for det vil jo næsten altid være det bogstav, der er lige ved siden ad det, der skulle havde været trykt på.
Det med forkortelser i sig selv er vel i orden, når bare man kender dem og det er dem, der brugers til daglig.
Jeg håber ikke at jeg har fornærmet nogen, hvis at det skulle været tilfældet;.

"SÅ HER ET STORT UNDKYLD"

Hvem skal have point

Clausen - molokyle - Gambrinus - qfha - Better-Performance - frieda - Neutron - Manse9933 - dova - Toupie

eller kan jeg dele ud af dem.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 11:18

I har netop hen til click herovre til den bevis data kontrol fri ret til tillade jer hen til spille nemlig den til sjov dobbelt og mig og alle andre og Kandu en til fra torsk med meget ubehageligt. Så kan det forstå være uegennyttigt måske personligt.

//Creamy

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 11:19

Ps: Det handler om torskekvoter

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-04 11:20

mit bud>molokyle Dato : 13-09-04 07:50

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-09-04 11:20

Du behøver ik' gi' dem til mig

Men jeg mener faktisk, at du har fuldkommen ret i, at der med SMS, chat osv. og alle den medfølgende jargon og forkortelser, er sket en uhyggelig og trist forfladigelse af det skrevne (og talte) sprog.
Det gør vores ellers dejlige sprog "fattigt".
Lige en afsluttende bemærkning til staveproblemer; jeg bor i udlandet, taler/skriver adskillige andre sprog, underviser også udlændinge i dansk: Dansk er et utroligt svært sprog at skrive. Jeg plejer at starte min dansk-fremmedsprogsundervisning med at gøre mine elever opmærksom på, at dansk er to sprog: et talt sprog og et skrevet sprog.

frieda

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-09-04 11:22

creamygirl

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-09-04 11:24

Så giv mig dem.
Man skal også vide, at den danske gramatik har forandret sig, siden mange af os gik i skole, samt at mange ord er blevet tilladt at skrive som det udtales.

Kommasætningen har ændret sig drastisk. I dag må man skrive majonæse osv., så det måske klinger forkert i andres ører.

Slå og tastefejl kan ikke undgåes, korrektur kan man ikke læse på ens eget skrevne, men så længe det ikke går ud over forståelsen i spørgsmålene, er det vel til at leve med.

ellebye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 11:29

Jamen frieda, du har da helt ret i, at dansk er et svært sprog at skrive.
Det burde det bare ikke være for danskere der ikke er ordblinde eller har andre forhindringer, f.eks. i form af følger efter sygdom.
Og når danskere ikke mestrer sit eget sprog, er der vel ikke tvivl om, at det er på indlæringsområdet noget er slået fejl.
mvh dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-09-04 11:40

Frieda, jeg klandre heller ikke lærene som personer, men nok mere uddannelssystemet der i mine øjne ikke udruster lærene godtnok til at tackle den ungdom der er der nu. Men selvfølgelig er der da også dårlige lærere såvel som dårlige pædagoger

// Toupie
Socialpædagog

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 400 point
Dato : 13-09-04 11:56

Iøfgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noegt
i hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente
vgitgie er at det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete
padlser. Rseten kan linge vloaypk, men du vil satdig vræe i snatd til
at lsæe det. Det er frodi den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevr
bgotsav, men odret som en hleehd.

Og det er da rigtigt ik´?!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-09-04 11:57

Jeg bli'r sur, hvis du gi'r mig dem, sådan som jeg har dummet mig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 12:03

Det største problem med at gøre sig forståelig over for sine medmennesker handler sjældent om korrekt stavning og sprogbrug, men om grundlæggende færdigheder i retorik.

http://www.rhetor.dk/hvaderretorik.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-09-04 12:05

LOL, Creamy!! Jo det er rigtigt!! Havde (næsten) ingen problemer med at læse dit indlæg (kl 11.56).
Og er tilhænger af det Molo siger mht retorik!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 12:06

Ps. Til de der ønsker at udforske den angivne side yderligere, må jeg lige gøre opmærksom på, man med fordel kan slå scriptfejlfinding og meddelelser om enhver scriptfejl FRA i sin browser. Funktioner->Internetindstillinger-> fanen; Avanceret.

Ellers kommer man ikke langt på denne side

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-09-04 12:21

Til creamygirl.

Du har helt ret, har selv læst den, men så skal ikke vel skrives ie.

Jeg vil slutte her.

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-09-04 12:24

Tak for svaret creamygirl.
Tak til alle for debatten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-04 12:25

creamygirl
Det stykke du har skrevet kaldes anagrammer.
Men at det ikke skulle betyde noget, at bogstaverne ikke står på rette pladser, tror jeg så ikke helt på, selv om Cambridge Universitet mener andet.
Jeg tror, at flertallet skulle bruge en del tid på at få "stavet" sig igennem sådan et stykke.
Folk der ikke er særlig gode til at stave, og i øvrigt mangler træning i at bruge det skrevne sprog, bliver nødt til, ord for ord, at dechiffrere hele teksten.
mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 12:32

Ja ja Dova;
Det er en kognitiv proces, som kaldes perception. At ikke alle kan læse det kommer vel ikke bag på nogen

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-09-04 12:32

Alle har på en eller anden måde ret, men der kan vel bare skrives helt almindelig dansk.
Unden at tale (skrive) i gåder.

Med venlig hilsen Karsten V. Almlund

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-09-04 13:11

Øhm; anagrammer er omflytning af bogstaverne i et ord så de danner et nyt ord;
lampe/palme - Roma/Amor - lys/syl - mur/rum osv. ( meget brugt til krydsord )
Og altså ikke som undersøgelsen fra Cambridge, hvor det første og sidste bogstav ALTID forbliver hvor det skal for at bevare helheden