/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Finnes det bare scootere i Danmark?
Fra : Znoop72
Vist : 429 gange
100 point
Dato : 10-09-04 13:47

Jeg kommer fra Norge og kjører en aprillia s50 med 6 gir eg vannkjøling..

I norge finned det nesten ingen scootere! suzuki rmx/smx derbi senda arpillia rs yamaha tzr og furia er veldig vanlige..

bare jenter/kvinner kjører scooter..
Hvorfor er det ikke sånn i danmark også?
Min aprillia går i 110 på speedoen med bare utstødning! en sonic eller jog må ha sylinder for å gå så fort!

Kommentar
Fra : II_SPAWN_II

Dato : 10-09-04 13:50

dit spørgsmål er hvorfor piger ik køre scootere her???? hmm de vel mere til heste og sådan noget ved det ikke... hmm..... de har vel bare ikke lyst her i danmark

Kommentar
Fra : Znoop72

Dato : 10-09-04 13:52

ah, ok.
Det jeg mente var :

Hvorfor ikke gutter kjører gir-knallert? Hvorfor kjører alle scooter?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-04 14:16

Fordi knallerter med mere end to gear blev forbudt for en del år siden. Desuden indførte man en vægtgrænse på vistnok 55 kg.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-09-04 14:19

der er sådan i danmark må du kun køre 30km/t uden kørekort og uden afgift
og 45 km/t med kørekort og uden afgift
du kan få alle slags knalleter/moped her men, stadig kun 30km/t
jeg tror at folk vælger scooter, da de er nemme at tune.
og prismæsigt er billigere end knallert.

ps. afgiften i dk er vist nok 180%

men vi har billig sprut

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 10-09-04 14:28

Hvornår er kanllerter med mere end 2 gear blevet ulovlige????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-04 14:52

De blev de tilbage i først i firserne eller deromkring. Der blev det sådan at alt større end puch maxi ikke kunne sælges i DK. Den med gearerne er vist lavet om (følger ikke med). Men alle de fede maskine, så som Yamaha og Suzuki 4-gear, Puch VZ & Flagskib osv ikke måtte sælges mere (derfor er de få der er tilbage nogle gamle børger).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-04 14:52

Iøvrigt er der ingen afgift på knallerter Natmad, hverken 30'ere eller 45'ere.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 10-09-04 15:04

Hey jeg har da kørt gear knallert en stor del af mine 2hjuler tid!!! Der er ikke noget bedre end Yamaha 4gears!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-09-04 15:23

Znoop72-
Landskabet er også mere fladt i Danmark,så derfor gider vi ikke skifte gear.(jo,nogen gør)
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-04 15:26

Hvis du holder dig til en standard knallert - ikke pillet ved - har man intet at bruge gearne til. Iøvrigt var et par af de gamle kun med et gear (Sco og vistnok Whittler). Men klart nok at gearerne blev rare når man begyndte at fifle med udvekslingen og så'en.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-09-04 17:37

Øhhh??? Man kan sgu da købe knallert 30 offroader med 6 gear... De ligner meget 45 offroadere men er kun knallert 30!
Her er et eksempel: http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=953 og der er da en del flere modeller...

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 10-09-04 18:23

hey lige til 3773 så er suzuki k50 en fed maskine :D har selv en, og min bror har også en, og det er su ikke nogle gamle LIG, de er fandme fine.. jeg mener næsten ingen rust og massere af krom :D

Kommentar
Fra : Znoop72

Dato : 10-09-04 19:13

I norge finnes det bare 45km/t ... men vi jobber med å få det høynet til 80km/t og med passasjer..

Muligt det bli lov å kjøre passasjer til januar 05..

Men Knallerer er MYE enklere å tune en scooter, når du har gear så går det MYE fortere..

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-09-04 20:36

det er ikke ulovlig og gøre med mer end 2 gear det er noget være fis næsten alle oppe på min skole køre på en yamaha 4 gear siger i så at der er ulovlig ? eller en puch monza 4 g er de så ulovlige ?????

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-09-04 20:36

gøre = køre :D

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 11-09-04 12:03

Det blev ulovligt at indføre knallerter med mere end 2 gear. knallerter der var indført før 1979 hvor loven blev vedtaget måtte dog efterfølgende gerne sælges og bruges. men til syneladende er den lov blevet skrottet igen.
se bare på Gilera RCR, Suzuki RMX/SMX, Derbi Senda R, og en masse 45'ere.

Kommentar
Fra : vapsen

Dato : 11-09-04 12:05

og forresten, så mener jeg at scootere er noget puha.
jeg vil personligt meget hellere ha gear.
man falder jo i søvn på en scooter, for man har ikk noget at lave

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-09-04 12:52

vapsen > måske var det noget for mig at få sådan en, så er der jo til til at skrive på kandu under kørslen,
for det er vel kun mobiltlf der ikke må bruges under kørslen

3773 > jeg er s.. ikke så klog på det
men hvis at du får fjernet 'fartbegrænseren' og får den registreret, så kommer afgiften vel oven i
+ at der kommer vægtafgift

.......................... tror jeg nok

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-09-04 10:58

For det første har jeg ALDRIG omtalt ældre (gamle) knallerter som LIG. Se ovenfor.

For det andet, hentyder jeg til en lov man lavede tilbage i slut halvfjerdserne/start firserne hvor man forbød knallerter med mere end to gear og over en vis vægt. Man forbød ikke som vanligt med tilbagevirkende kraft, men forbød importen af disse. Derfor kører der stadig mange mange Yamaha 4G og Suzuki ditto rundt. Senere kom der en tilretning af gældende love hvor man skelede til de andre lande - såkaldt harmonisering af lovene. Og klart at gearerne kom igen i antal. Ellers havde vi ikke de knallerter vi har idag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-09-04 11:00

Natmad Du skal kune betale afgift ifald du ønsker at få en knallert/scooter omregistreret til motorcykel. Knallert 30 og 45 er friholdt for afgifter - kun moms.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-09-04 16:30

jo-jo ! som skrevet så er det ikke lige mit emne.
så jeg er passiv fra nu af. (tror jeg nok)
nyder hellere 6 øl på en sejltur