/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
formatering i dos???
Fra : smartass9
Vist : 572 gange
160 point
Dato : 04-09-04 14:35

Hej. Jeg vil gerne formatere min harddisk, hvordan gør man det?

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-04 14:38

Hvad er dit styresystem?
win98/winME indsæt og boot up med din opstarts diskette og skriv format C:
når filerne er indlæst og du er nået til A prompten!

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 04-09-04 14:46

Jeg har xp.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 15:01

Du vælger : First Bootdevice CDROM i Bios.
Smækker Windows CD'en i og installerer.
På et tidspunkt kan du vælge hvilken partition du vil installerer på.
Her kan du slette og oprette partitioner.
Det bedste er nok at lave en C partition på 10-20 Gb og installerer på den.
Resten af harddisken kan du partionerer og formatere i win XP.
Vælg under installation NTFS.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 15:02

Husk at lave backup af dine dokumenter etc. før installation.
Gambrinus

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 04-09-04 15:09

Jeg har prøvet at skrive "format c:", så begynder den at formatere. men der er stadigvæk ca. 10GB som ikke kan slettes. og jeg kan ikke gå ind i "Documents and Settings"

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 04-09-04 15:11

det andet virker heller ikke. der skriver den at det ikke kan slettes.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 160 point
Dato : 04-09-04 16:49

Så ka' du bruge Fdisk.
Her ka'du slette og oprette partitioner.
Fdisk ligger på din opstartsdiskette Windows 95,98 eller ME.
Køre fra DOS.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-04 16:50

Ikke hvis harddisken er formatteret i ntfs!

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 04-09-04 16:53

hvis jeg bruger en opstartsdiskette fra 98, kan jeg så godt installere xp fra cden???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 16:58

Du køre Fdisk fra dos med opstartsdiskette fra 98.
Sletter alle partitioner.
Der efter burde du ku' installerer Win XP på normal vis.
Du booter fra CDROM. Opretter partition som jeg beskrev ovenfor.
Gambrinus

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 04-09-04 17:00

ok. tak prøver lige.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 17:01

Forstår bare ikke, at du ikke kan slette og oprette partitionerne
under Win XP installation.
Det skal man måske ikke spekulerer så meget på.
Bare du får det til at virke med Fdisk.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 17:06

Når du har fået installeret Windows. går du ind i : Kontrolpanel - Administration - Computeradministration - Diskhåndtering.
Her opretter du en udvidet partition på resten af harddisken.
På denne udvidede partition ka' du så oprette de logiske drev du vil ha'.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-04 17:27

Forstår heller ikke at du ikke kan bruge winxp cd'en!
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
Her kan du se under i installering/repair hvis du ellers kunne starte op med CD'en

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 17:42

Joooo Tedd, du kan godt se og slette partitioner i Fdisk.
Har lige prøvet.
Har et program der hedder PmDos, som nok skulle klare det, men jeg ka' sgu' da ikke huske, hvor jeg downloadede det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 17:42

NTFS Partitioner, forstås.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-04 17:44

Det har du ret i Gambrinus Men den fdisk der følger med diverse MS windows/dos versioner kan ikke, så man kan ikke bruge den fdisk som ligger på en opstartsdiskette!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-04 17:57

Jeg tænker på de 10 Gb Smart røv mangler.
Jeg ved ikke, om du ved, at en 120 Gb HD f.eks ikke vises som 120 Gb i Fdisk og Windows.
Harddiskcappaciteten opgives i Bit, så der går noget tabt, når Windows opgiver den i MByte.
Bare så'n for at der ikke er misforståelser.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-09-04 18:19
Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-09-04 18:33
Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-09-04 22:12

boot med xp cdrom og skriv r for at starte i genoprettelse konsul
diskpart
mener om fdisk slet alle partitoner.opret nye.

format c: /fs:fat32
formatetrer som fat32 på den første partiton du oprettet i diskpart.
eller prøv med fdisk i en ny udgave:
http://www.23cc.com/free-fdisk/

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 06-09-04 14:55

Okay nu har jeg skrevet fdisk, og det vil ikke slettes...?
Og nu vil den ikke gå ind i windows, for når jeg starter computeren skriver den at der er en system fejl.

Godkendelse af svar
Fra : smartass9

Dato : 11-09-04 13:24

Tak for svaret Gambrinus.