/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Istandsættelse af et gammelt karlekammer~
Fra : rwo
Vist : 1953 gange
50 point
Dato : 04-09-04 14:30

Jeg har arvet et gammelt karlekammerskab. Det har stået i et opvarmet kælderrum i mindst 30 år - og hvor mon det har været før.. Det har en gyselig farve, men er ellers rigtig sødt. Det kan både ses og mærkes i materialet, at skabet er gammelt.

Det har jo flere små kanter og lister, som vil være svære at slibe, og er i forvejen malet med en meget blank maling, men ikke i et særlig tykt lag. Endvidere har det rundt omkring nogle sprækker og en del bittesmå huller.

jeg er meget bange, for at behandle det forkert, da det betyder meget for mig... kan nogle hjælpe??

Hilsen

RWO :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-04 14:36

Jeg tror ikke du skal begynde at slibe på det.
Hvis du vil have malingen fjernet, skal det afsyres.
Det er dog lidt af et arbejde selv at begynde på, men kan lade sig gøre, hvis du ikke vil koste på at få det gjort et sted.
Værdimæssigt, er det vigtigt, at man ikke restaurerer for meget på gamle møbler.
Men prøv at søge noget yderligere om afsyring/restaurering af gamle møbler, eller prøv at forhøre et sted hvor der handles med antikke møbler.
mvh dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-09-04 15:39

Hej RWO

Jeg fandt engang et gammelt "anretterbord" som jeg selv afsyrede. Det tog laaaang tid men resultatet blev flot Jeg smurte bordet ind i brun sæbe (fast), pakkede det ind i køkkenfilm og lod det stå i et døgns tid. Derefter vaskede jeg det af med en svamp og eddikevand. Husk at skylle efter med rent vand! Mit bord var godt malet og lakeret så det tog et par omgange eller 4, men det blev rigtigt flot.
Tippet til afsyringen kom fra et af de der TV-programmer "gør det selv".

// Toupie

Accepteret svar
Fra : maskinsnedker

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-04 19:08

der er en risiko ved at afsyre gamle møbler, og det er at de kan falde fra hinanden, og blive totalt værdiløse. hvis du vil male det skal du bruge en lakfjerner.Jeg vil anbefale, BUMS. det smørrer du på og lader trække lidt og så renser du af med en stiv børste. når du har gjort det venter du en uge til træet er afdunstet, og så er det klar til at blive malet.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 01-01-06 15:05

Tak for svaret maskinsnedker.